REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?

Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem? Fot. Fotolia
Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią właściciele samochodów zaczynają przygotowywać swoje pojazdy do pracy w cięższych zimowych warunkach. Należy dokonać przeglądu stanu zimowego ogumienia, piór wycieraczek, a także filtrów powietrza silnika oraz kabinowego. Na niskie temperatury narażone są też płyny eksploatacyjne, takie jak płyn do spryskiwaczy i płyn chłodniczy, jednak szczególną uwagę trzeba zwrócić na olej silnikowy.

Pierwsze, co powinniśmy zrobić, to sprawdzić czy nie zbliża się termin wymiany oleju. Jeśli wypada on w środku zimy, to lepiej wymienić go jesienią i nie martwić się o ochronę silnika. Podczas eksploatacji w silniku olej traci swoje właściwości i może się okazać, że podczas dużych wahań temperatury oraz w wysokiej wilgotności w czasie zimy silnik naszego auta nie będzie odpowiednio chroniony.

REKLAMA

Dlatego warto używać olejów najwyższej jakości, najlepiej olejów w pełni syntetycznych. Oleje te lepiej znoszą duże amplitudy temperatur i dłużej zachowują właściwości nadane przez bogaty pakiet dodatków. Oleje syntetyczne produkowane są także w niższych lepkościach, co ma szczególne znaczenie podczas rozruchu zimnego silnika w bardzo niskich temperaturach.

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

REKLAMA

Jeżeli decydujemy się na wymianę oleju, to sprawdźmy, co zaleca producent pojazdu, a dokładnie naszego silnika. Wymagania lepkościowe oraz jakościowe można znaleźć w instrukcji obsługi lub w autoryzowanej stacji danej marki. Stosowanie oleju zgodnego z tymi zaleceniami przez producenta, zapewnia najlepszą ochronę silnika, a także zabezpiecza przed utratą gwarancji w przypadku nowszych pojazdów.

Lepkość oleju najczęściej wyrażana jest za pomocą specyfikacji SAE i widoczna jest na przedniej etykiecie butelki oleju, np. 5W-30. Pierwsza część symbolu („5W”) oznacza lepkość w niskich temperaturach, druga w wysokich. Im niższa wartość przy symbolu „W”, tym olej ma niższą lepkość w niskich temperaturach. Ma tym samym niższą temperaturę płynięcia, czyli temperaturę, w której kończą się właściwości smarne oleju. Dzięki niższej lepkości olej może lepiej chronić silnik w zimie. Niska lepkość oleju w niskich temperaturach ma szczególne znaczenie podczas zimnych rozruchów, gdyż stwarza mniejsze opory przeciw płynięciu co wpływa na łatwiejsze zasysanie oleju z miski olejowej i toczenia oleju w całym układzie smarowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

Dlatego też, większość producentów olejów tworzy uniwersalne oleje silnikowe, zarówno na letnie, jak i zimowe warunki pogodowe. Ma to praktyczne skutki, bo nie trzeba zmieniać oleju przy każdorazowej zmianie klimatu. Lepkości nisko- i wysokotemperaturowe są dobrane w taki sposób, by olej doskonale chronił silnik w każdych warunkach.

REKLAMA

Przykładem oleju, który idealnie znosi niskie temperatury jest Castrol EDGE 0W-40, którego temperatura płynięcia to -60°C. Takie parametry dają gwarancję odpowiedniego filmu olejowego nawet w najbardziej ekstremalnych temperaturach występujących w Polsce.

Uniwersalne oleje silnikowe mają także wyższy wskaźnik lepkości w porównaniu z olejami sezonowymi. Oznacza to, że zależność lepkości od temperatury otoczenia jest mniejsza, a olej dłużej i lepiej chroni silnik. Obecnie produkowane oleje silnikowe mają Viscosity Index na poziomie 160-170, podczas gdy w przypadku olejów sezonowych jest to około 100. Wysoki wskaźnik lepkości w olejach syntetycznych umożliwia stosowanie olejów w wydłużonych przebiegach między wymianami. W zależności od zaleceń producenta olej taki można wymieniać nawet co 30 tys. km lub co 2 lata, bez względu na warunki atmosferyczne.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?

Wbrew obiegowym opiniom, oleje energooszczędne o niskiej lepkości, np. SAE 0W-20, doskonale chronią silnik także w wysokich temperaturach. Wszystko dzięki w pełni syntetycznym bazom olejowym oraz starannie dobranym dodatkom, które tworzą odpowiedni film olejowy, także w ciepłym klimacie.

Jakość oleju natomiast, ukryta jest w specyfikacjach, które spełnia dany olej. Są one najczęściej umieszczone na tylnej etykiecie butelki z olejem. Trzy najczęściej spotykane typy specyfikacji to: amerykańska specyfikacja API, europejska ACEA oraz liczne specyfikacje producentów silników. Wymagania jakościowe producentów pojazdów opierają się najczęściej na którejś z nich i warto korzystać z olejów posiadających najwyższe specyfikacje. Natomiast żadna specyfikacja jakościowa nie różnicuje olejów ze względu na klimat, w którym jeździ samochód.

Wskazane powyżej cechy i właściwości olejów silnikowych pokazują, że są one obecnie produkowane dla uniwersalnych zastosowań. Natomiast jakość ochrony w mieszanych, a przy tym i ekstremalnych warunkach, dość silnie zależy od jakości stosowanego oleju. A zatem, jeśli wiemy, że olej może nie wytrzymać ciężkich zimowych warunków, warto dokonać jego wymiany przed zimą.

Autor: Tomasz Makomaski (Dział Techniczny Castrol)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA