Jaki olej silnikowy wybrać zimą?
REKLAMA
REKLAMA
Mroźna zima może mocno dać się we znaki autom jak i ich użytkownikom. Aby uniknąć przykrych niespodzianek warto odpowiednio wcześniej zadbać o właściwe przygotowanie auta do sezonu zimowego. Opony wymienią wszyscy, ale czy wszyscy wiedzą jak zadbać o właściwą kondycję silnika samochodu?
REKLAMA
Zobacz też: Po co w silniku jest olej?
Właściwy wybór oleju jest gwarancją niezawodności
REKLAMA
Olej silnikowy powinno wymieniać się zawsze zgodnie z zaleceniami producenta. Większość dostępnych na rynku olejów jest całoroczna i nadaje się do jazdy zarówno latem jak i zimą. Zużyty olej utrudnia rozruch silnika, a ponadto ma gorsze właściwości chroniące silnik przed zużyciem. Dzieje się tak szczególnie w okresie zimowym. Jeśli więc, wymiana oleju silnikowego przypada w okresie zimowym, warto go wymienić.
Dokonując wymiany oleju należy pamiętać, aby liczba występująca po oznaczeniu SAE przed literą W była możliwie najniższa. Liczba ta informuje o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze. Druga liczba mówi o możliwości użycia go latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-40. Najrozsądniejsze byłoby zastosowanie syntetycznego oleju, który nawet przy dużych mrozach nie gęstnieje, więc szybko dociera do wszystkich zakamarków silnika i smaruje je. Jego stosowanie ułatwia też uruchomienie silnika nawet przy dużych mrozach.
Zobacz też: Z czego składa się olej silnikowy?
Wymieniając olej, musimy pamiętać także o wymianie filtru oleju.
Przed okresem zimowym, sprawdź:
- poziom oleju w silniku,
- sprawdzić przebieg oleju,
- jeżeli dopuszcza to producent auta, zastosuj olej o niższej lepkości.
Zobacz też: Jak często wymieniać olej w silniku?
Klasy olejów samochodowych
Dla olejów letnich i zimowych SAE (Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) opracowało jedenaście klas olejów, z których sześć 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W to oleje zimowe, natomiast klasy 20, 30, 40, 50, 60 to oleje letnie. Oleje do eksploatacji zimowej mają klasy lepkościowe oznaczone literą "W". Im niższa liczba przed literą "W" tym olej lepiej zachowuje się w niskich temperaturach. Najniższą klasą lepkościową olejów silnikowych jest 0W, a dla olejów przekładniowych 70W.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.