REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Jakub Miłkowski
Wybór dobrego oleju jest bardzo ważny do prawidłowej pracy silnika.
Wybór dobrego oleju jest bardzo ważny do prawidłowej pracy silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to podstawa, jeśli chodzi eksploatację auta. W poradniku podpowiadamy, jaki olej wybrać na zimę.

Mroźna zima może mocno dać się we znaki autom jak i ich użytkownikom. Aby uniknąć przykrych niespodzianek warto odpowiednio wcześniej zadbać o właściwe przygotowanie auta do sezonu zimowego.  Opony wymienią wszyscy, ale czy wszyscy wiedzą jak zadbać o właściwą kondycję silnika samochodu?

REKLAMA

Zobacz też: Po co w silniku jest olej?

Właściwy wybór oleju jest gwarancją niezawodności

REKLAMA

Olej silnikowy powinno wymieniać się zawsze zgodnie z zaleceniami producenta. Większość dostępnych na rynku olejów jest całoroczna i nadaje się do jazdy zarówno latem jak i zimą. Zużyty olej utrudnia rozruch silnika, a ponadto ma gorsze właściwości chroniące silnik przed zużyciem. Dzieje się tak szczególnie w okresie zimowym. Jeśli więc, wymiana oleju silnikowego przypada w okresie zimowym, warto go wymienić.

Dokonując wymiany oleju należy pamiętać, aby liczba występująca po oznaczeniu SAE przed literą W była możliwie najniższa. Liczba ta informuje o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze. Druga liczba mówi o możliwości użycia go latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-40. Najrozsądniejsze byłoby zastosowanie syntetycznego oleju, który nawet przy dużych mrozach nie gęstnieje, więc szybko dociera do wszystkich zakamarków silnika i smaruje je. Jego stosowanie ułatwia też uruchomienie silnika nawet przy dużych mrozach.

Zobacz też: Z czego składa się olej silnikowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymieniając olej, musimy pamiętać także o wymianie filtru oleju.

Przed okresem zimowym, sprawdź:

poziom oleju w silniku,

- sprawdzić przebieg oleju,

- jeżeli dopuszcza to producent auta, zastosuj olej o niższej lepkości.

Zobacz też: Jak często wymieniać olej w silniku?

Klasy olejów samochodowych

Dla olejów letnich i zimowych SAE  (Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) opracowało jedenaście klas olejów, z których sześć 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W to oleje zimowe, natomiast klasy 20, 30, 40, 50, 60 to oleje letnie. Oleje do eksploatacji zimowej mają klasy lepkościowe oznaczone literą "W". Im niższa liczba przed literą "W" tym olej lepiej zachowuje się w niskich temperaturach. Najniższą klasą lepkościową olejów silnikowych jest 0W, a dla olejów przekładniowych 70W.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA