Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?
REKLAMA
REKLAMA
Olej musi zagwarantować jak najlepsze warunki współpracy elementów jednostki napędowej podczas rozruchu i rozgrzewania się. Podczas każdego uruchomienia, silnik musi pokonywać zwiększone opory płynięcia oleju.
REKLAMA
Jak dowodzą testy zużycia prowadzone przez organizacje API (Amerykański Instytut Nafty) oraz ACEA (Europejskie Zrzeszenie Producentów Samochodów) podczas rozruchu i rozgrzewania się silnika, czyli przez pierwsze 15 minut pracy, dochodzi nawet do 75% całkowitego zużycia jednostki napędowej. Walczyć z takimi zjawiskami możemy w dwojaki sposób:
Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi
Pierwszym jest stosowanie oleju o bardzo niskiej temperaturze płynięcia. Parametr ten mówi o najniższej temperaturze w której olej ma postać płynną i zarazem jest to graniczna temperatura w której olej jest w stanie umożliwić bezpieczny rozruch silnika. Zawsze powinniśmy wybierać takie oleje, które posiadają temperaturę płynięcia niższą niż możliwe zimowe temperatury rozruchu. Uznaje się, iż minimum dla terenu Polski jest -30ºC, a niższe temperatury w tym aspekcie będą poprawiały charakterystykę pracy oleju podczas rozruchu i rozgrzewania oleju. Jednym z rekordzistów w tym parametrze jest Castrol EDGE 0W-40 który zaczyna płynąć przy -60ºC. Dzięki tak dużej stabilności możemy spodziewać się znakomitej ochrony nawet przy bardzo niskich temperaturach otoczenia. Ograniczamy do minimum czas dotarcia oleju do najdalszych elementów silnika, zmniejszamy opory rozruchu silnika i ilość energii elektrycznej pobieranej z akumulatora podczas uruchamiania.
Zobacz też: Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?
REKLAMA
Drugim sposobem na zmniejszenie zużycia podczas rozruchu i rozgrzewania silnika jest stosowanie olejów Castrol Magnatec. Oleje te wykorzystują technologię Inteligentnych Molekuł® które dzięki przywieraniu do współpracujących elementów silnika chronią go od momentu rozruchu przez czas rozgrzewania oraz podczas dalszej pracy.
Dbać o żywotność najważniejszych elementów silnika (i zminimalizować zużycie jednostki napędowej) można więc w bardzo prosty sposób - wystarczy stosować środki smarne wysokiej jakości, a także powstrzymywać się od korzystania z pełnej mocy silnika gdy nie jest on jeszcze rozgrzany.
Autor: Paweł Mastalerek (Kierownik Działu Technicznego Castrol)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.