Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Olej w manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
Bardzo często zdarza się, że kierowcy zapominają o wymianie oleju w skrzyni biegów. Wynika to z faktu, że wielu producentów nie zaleca jego okresowej wymiany. Jest to poważne zaniedbanie, ponieważ ulega on zużyciu tak samo jak olej silnikowy. Co więcej, olej w skrzyni biegów jest tak samo ważny jak ten w silniku, a zaniedbanie jego wymiany może prowadzić do awarii skrzyni.
REKLAMA
Olej w skrzyni biegów zużywa się znacznie wolniej niż ten pracujący w silniku. Jednak on pochłania wilgoć z otoczenia i po pewnym czasie traci swoje właściwości. Jednak to nie wiek oleju jest najczęstszą przyczyną awarii, a jego zbyt niski stan. Niestety, kiedy pojawią się pierwsze objawy awarii ( trudności w przełączaniu biegów oraz głośna praca skrzyni ) jest już zbyt późno na interwencję – skrzynia kwalifikuje się do naprawy. Dlatego tak ważne jest aby okresowo sprawdzać stanu oleju w skrzyni biegów. Jeżeli producent nie zaleca jego okresowej wymiany, powinniśmy to zrobić nie rzadziej niż co 100 tysięcy kilometrów lub 8 lat.
Niestety sprawdzenie stanu poziomu oleju nierzadko bywa utrudnione, gdyż w większości przypadków korki inspekcyjne są w trudno dostępnym miejscu – z boku skrzyni biegów. Często również nie ma bagnetu pokazującego stan oleju, a jedynie wymieniony wcześniej otwór inspekcyjny, przez który kontrolujemy stan oleju oraz uzupełniamy go. Aby dolać olej potrzebna jest specjalna butelka z wężykiem lub specjalny aplikator do nalewania oleju.
Uzupełniając olej, warto pamiętać o klasie jakości oraz indeksie lepkości podanym przez producenta, ponieważ nalanie oleju o wyższej niż zalecana klasie jakości może w starszych skrzyniach spowodować korozję synchronizatorów. Dozwolone jest mieszanie olejów różnych producentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.