REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze usterki silnika

Subskrybuj nas na Youtube
Najczęstsze usterki silnika.
Najczęstsze usterki silnika.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są najczęstsze usterki silników (zarówno Diesla, jak i benzynowego)? Czy można się przed nimi ustrzec?

Najczęstsze usterki silnika

Tak jak profilaktyczne badania okresowe pozwalają nam monitorować stan zdrowia, tak systematyczna kontrola stanu pojazdu i silnika, pozwala uniknąć kosztownego leczenia, które jest konsekwencją zbyt późnej diagnozy niektórych chorób. Co ważne, regularnie przeprowadzane badania profilaktyczne, czyli wizyty w autoryzowanym serwisie, są niekiedy szansą na całkowite wyleczenie danej usterki, która jeszcze nie zdążyła się rozwinąć i negatywnie wpłynąć na pozostałe podzespoły. Jakie są najczęstsze wykrywane przez „samochodowych lekarzy” problemy i jak im zapobiegać? Specjaliści Shell Helix wskazują pięć najczęstszych problemów, które powodują nieprawidłową pracę silnika i radzą jak im zapobiec.

REKLAMA

REKLAMA

Najczęstsze usterki silnika - usterki wtryskiwaczy

Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy. Wynikać on może z wad wykonawczych lub być skutkiem złej jakości paliwa.

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

REKLAMA

Najczęstsze usterki silnika - problemy z turbosprężarkami

Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka działa jak dodatkowe płuco, gdyż zapewnia odpowiednią ilość powietrza potrzebną do uzyskania maksymalnie mocy. Obecnie trudno kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania, dlatego warto wiedzieć jak o niego dbać, gdyż ten właśnie „organ” najczęściej mści się za wszystkie zaniedbania. Przede wszystkim warto zrezygnować z wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany, a także unikać natychmiastowego wyłączania auta po dłuższej lub dynamicznej podróży. Jeśli zależy nam na bezpiecznym, szybkim starcie, to najlepiej korzystać z olejów silnikowych o bardzo dobrych parametrach niskotemperaturowych, jak np. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii, która źle znosi ciągłą jazdę na niskich obrotach, powinni być czujni szczególnie na „zacięcia” się układu. Za chłodzenie turbiny odpowiada w głównej mierze olej silnikowy, dlatego warto postawić na środek smarny najwyższej jakości i regularnie go wymieniać. Konieczność smarowania silnika w zróżnicowanych i wymagających warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest stosowanie oleju syntetycznego.

Nie warto oszczędzać na oleju silnikowym, tak jak nie warto oszczędzać na zdrowiu. Prawidłowo dobrany środek smarny wysokiej jakości nie tylko zabezpieczy wszystkie elementy silnika przed nadmiernym zniszczeniem, ale także zadba o utrzymanie motoru w czystości, co przełoży się na jego bezawaryjne funkcjonowanie przez wiele lat. A to pozwoli nam zminimalizować ryzyko ewentualnej kosztownej awarii serca naszego samochodu – powiedział Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Zobacz też: Zapieczone kierownice turbosprężarki - przyczyny

Najczęstsze usterki silnika - zawodne cewki zapłonowe

Nierówna praca silnika czy spadki jego mocy mogą wskazywać na uszkodzenie cewki zapłonowej.
Ich przedwczesne może być efektem montażu słabej jakości lub źle dobranych pod względem mocy świec albo nieprawidłowego funkcjonowania instalacji LPG. W tej sytuacji pozostaje nam jedynie zdiagnozowanie przyczyny awarii, jej naprawa i wymiana cewek na nowe.

Najczęstsze usterki silnika - dwumasowe koło zamachowe

Jeszcze do nie dawna problem ten dotyczył jedynie silników Diesla, ale obecnie dwumasowe koło zamachowe można znaleźć również w silnikach benzynowych, także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem tego podzespołu jest ochrona sprzęgła i skrzyni biegów poprzez eliminowanie drgań silnika. Warto wiedzieć, że praca dwumasowego koła zamachowego w niskich częstotliwościach, czyli przy niskich obrotach silnika, przyspiesza jego zużycie i może prowadzić do kosztownej wymiany (zwykle około 2 000 złotych). Dlatego należy unikać długotrwałej jazdy na niskich obrotach.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak o nie dbać?

Najczęstsze usterki silnika - kłopotliwa elektronika

Wszechobecna digitalizacja objęła również silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała masa czujników oraz systemów wspomagania i kontroli. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może okazać się, że mechanicznie sprawny silnik przestanie poprawnie funkcjonować. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika. Na tego typu problemy trudno znaleźć uniwersalne antidotum. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik – na przykład poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning.

Najczęstsze usterki silnika - profilaktyka ma znaczenie!

Często poważne choroby można przewidzieć, a nawet im zapobiec, dzięki odpowiedniej profilaktyce czy prawidłowym diagnozowaniu pierwszych symptomów zaburzeń. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie samochodu. Zadbane auto odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją i nie powinno zaskoczyć niespodziewaną i zwykle kosztowną awarią. Pojazd utrzymany w dobrym stanie będzie służył przez długie lata, a także łatwiej będzie go później sprzedać w dobrej cenie. Wielu kupujących szuka auta, które było właściwie eksploatowane i systematycznie serwisowane.

Źródło: Shell

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA