Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW
REKLAMA
REKLAMA
Założenia stawiane przed silniki 1,6 THP były dosyć proste. Jednostka miała być nowoczesna, spełniać restrykcyjne wymogi emisji spalin, gwarantować niskie koszty produkcji oraz dawać szansę wolumenowej produkcji. Inżynierowie mocno przyłożyli się do pracy. 1,6-litrowy blok z 16-zaworową głowicą został doposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, koło dwumasowe, łańcuchowy napęd rozrządu, zmienne fazy rozrządu działające w bawarskim systemie Vanos oraz turbosprężarkę twin-scroll.
REKLAMA
Na czym polega wyjątkowość technologii doładowania? Kanały, którymi przepływają gazy wydechowe, zostały podzielone przez inżynierów na dwa. Dodatkowo zmieniony został sam kształt kolektora. Dzięki temu precyzyjniej regulowany jest przepływ pulsacyjnie dostarczanych gazów, podtrzymywane jest ciśnienie w układzie nawet na niskich obrotach oraz w dużym stopniu - choć nie w pełni - niwelowany jest efekt turbodziury.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI
Silnik 1,6 THP - 9 wariantów mocy, przeszło 12 modeli aut
Motor po raz pierwszy został zaprezentowany światu w roku 2006. Z miejsca stał się częścią MINI Coopera S. Niedługo później trafił pod maski samochodów z Francji oraz zdobył tytuł Silnika Roku. W sumie 1,6-litrowy, doładowany benzyniak występował w dziewięciu wariantach mocy. Oferowana była wersja dysponująca stadem 140, 150, 156, 170, 175, 184, 200, 211 i 270 koni mechanicznych. Tak szerokie spektrum wyboru sprawia, że motor montowano w co najmniej dwunastu modelach, a w tym DS 3, DS 4, DS 5, Citroenie C4 i C5 oraz Peugeotach 207, 208, 308, 408, 508 i RCZ.
Praktycznie wszystkie recenzje dziennikarskie podkreślały, że motor oferuje dynamikę jazdy, jest elastyczny, jednak niestety nie do końca oszczędny. PSA i BMW deklarowały spalanie silnika 1,6 THP w cyklu mieszanym na poziomie 6,5 litra benzyny. Wynik był jak najbardziej realny do osiągnięcia, jednak wyłącznie w przypadku, w którym styl jazdy kierowcy był ospały. Osoby o cięższej nodze biły prawdziwe rekordy. Podczas dynamicznej przejażdżki zapotrzebowanie na paliwo potrafiło podskoczyć nawet dwukrotnie.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE
Choć spalanie było ważne, nigdy nie stanowiło największego problemu silnika 1,6 THP. Już po kilku miesiącach eksploatacji sielanka właścicieli MINI i samochodów koncernu PSA była przerywana metalicznym hałasem pojawiającym się przy rozruchu. Diagnoza serwisu? Rozciągnięty łańcuch rozrządu. Właściciele choć kręcili głową z niedowierzaniem - w końcu auta miały często przebieg na poziomie zaledwie 15 tysięcy kilometrów, czekali na gwarancyjną wymianę napędu. Tym bardziej, że widmo ewentualnych problemów było przerażające. Dalej rozciągający się łańcuch mógłby albo przeskoczyć, albo się zerwać. W obydwu przypadkach długofalowym skutkiem byłaby potrzeba przeprowadzenia generalnego remontu silnika.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM
Przedstawiciele serwisów BMW, Citroena i Peugeota tłumaczyli problem wadliwą konstrukcją napinacza. Na czym polegała wada? Element do pełnego rozgrzania się silnika nie spełniał swojej roli. A to w autach eksploatowanych w mieście na krótkich dystansach powodowało, że łańcuch nie był napinany przez większą część przebiegu. Konstrukcja napinacza niestety nie została zmieniona aż do roku 2010. A to oznacza, że właściciele pierwszych Cooperów czy C-czwórek do tego czasu zdążyli zmienić łańcuch rozrządu nawet trzykrotnie. Modernizacja elementu usunęła problem, jednak też nie w stu procentach. Przypadki rozciągniętego napędu rozrządu są znane do dzisiaj.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47
Awarie 1,6 THP - rozrząd za 2 tysiące!
Wymiana łańcucha rozrządu w silniku 1,6 THP bez względu na markę auta nie będzie tania. Zestaw naprawczy składa się bowiem z łańcucha, napinacza, dwóch ślizgów oraz ewentualnie koła zębatego i wariatora faz rozrządu. O ile podstawowa wersja kompletu części poza autoryzowanym serwisem kosztuje nieco ponad 422 złote, o tyle wybór zestawu zawierającego wszystkie elementy będzie stanowił wydatek opiewający na kwotę 1290 złotych. Wymiana łańcucha rozrządu razem z kosztem robocizny może wynieść poza ASO nawet przeszło 2 tysiące złotych.
REKLAMA
Właściciele aut wyposażonych w motor 1,6 THP muszą pogodzić się z tym, że jednostka będzie zużywać olej. Między poszczególnymi przeglądami może być konieczność wykonania nawet kilku dolewek. Fakt ten nie świadczy o żadnej awarii, a wynika ze specyfiki działania silnika. Czy da się coś z tym zrobić? Niestety nie. Informacja mimo wszystko jest ważna. Kierowca przy dynamicznej jeździe powinien nawet co dwa, trzy tygodnie kontrolować poziom smarowidła. Jeżeli ubędzie go zbyt dużo, może to doprowadzić do zatarcia turbosprężarki lub jeszcze gorzej, uszkodzenia wałków rozrządu. A w takim przypadku konieczny stanie się kosztowny remont głowicy.
W silnikach 1,6 THP znane są też przypadki falowania obrotów czy chwilowych braków mocy. Objawy dużo częściej pojawiają się w autach koncernu PSA, ale na szczęście nie zwiastują poważnej usterki. Winne zazwyczaj jest wadliwe oprogramowanie jednostki napędowej. To można wymienić podczas wizyty w warsztacie elektromechanicznym. Jeżeli kierowca znajdzie takie miejsce poza ASO, wgranie nowego softu nie powinno kosztować więcej niż kilkaset złotych.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS
Awarie silnika 1,6 THP - uwaga na turbosprężarki
Motor funkcjonuje na rynku już od 11 lat. A to pozwala spojrzeć na jego awaryjność bardziej perspektywicznie i z punktu widzenia dłuższej eksploatacji. Czego powinni się bać kierowcy? Turbosprężarka parowana z silnikiem 1,6 THP nie jest przesadnie trwała. Nie powinna zepsuć się wcześniej niż przed pokonaniem 100 tysięcy kilometrów, mimo wszystko nawet późniejsze awarie nie będą tanie w usunięciu. Najczęściej dochodzi o pęknięcia obudowy turbo.
REKLAMA
Cale szczęście możliwa jest regeneracja mechanizmu - ta kosztuje grubo ponad tysiąc złotych. Chociaż kwota jest niemała, stanowi prawdziwą promocję w porównaniu z wydatkiem opartym o zakup nowej turbosprężarki. Ceny poza ASO startują od 2870 złotych. Najdroższa sprężarka dedykowana motorowi 1,6 THP potrafi być wyceniona nawet na przeszło 5 tysięcy złotych.
Po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów francusko-niemiecki benzyniak może zapaść na jeszcze jedną chorobę. Znane są przypadki pękania kolektorów wydechowego i dolotowego. Objawy? Przede wszystkim kierowca i pasażerowie mogą poczuć zapach spalin w kabinie. Poza tym silnik powinien zacząć dużo głośniej pracować. Nowe kolektory są dostępne, jednak wyłącznie w postaci drogich oryginałów. Jeżeli właściciel postanowi wykonać naprawę poza autoryzowaną stacją, może być skazany na zakup części używanych. A ich ceny startują już od 150 złotych.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Nissan 1.8 16V QG18DE
Silnik 1,6 THP - podsumowanie
Francuzi i Niemcy stworzyli bez wątpienia bardzo nowoczesną i sprawną jednostkę napędową. Motor niestety ma dwie wady. Po pierwsze przy dynamicznej jeździe nie ma pojęcia czym jest oszczędność. Po drugie choć był wyróżniany tytułem Silnika Roku, bardzo obce jest mu pojęcie trwałości. Oczywiście z biegiem lat i kolejnymi modernizacjami poprawiono konstrukcję. Niestety nie na tyle, by móc spokojnym okiem patrzeć na przyszłe lata eksploatacji.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger
Silnik 1,6 THP - ceny części:
- filtr oleju - od 16 zł
- filtr powietrza - od 36 zł
- filtr paliwa - od 34 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 214 zł
- sprzęgło komplet - od 422 zł
- koło dwumasowe - od 1171 zł
- wtryskiwacz - od 547 zł
- świeca zapłonowa - od 40 zł
- cewka zapłonowa - od 98 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.