REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1,6 THP PSA/BMW
Silnik 1,6 THP PSA/BMW
PSA
PSA

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.6 THP choć wyposażony w najnowsze zdobycze techniki, tak naprawdę już od początku miał problemy z trwałością. Jakie są główne problemy z tą jednostką napędową?

Założenia stawiane przed silniki 1,6 THP były dosyć proste. Jednostka miała być nowoczesna, spełniać restrykcyjne wymogi emisji spalin, gwarantować niskie koszty produkcji oraz dawać szansę wolumenowej produkcji. Inżynierowie mocno przyłożyli się do pracy. 1,6-litrowy blok z 16-zaworową głowicą został doposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, koło dwumasowe, łańcuchowy napęd rozrządu, zmienne fazy rozrządu działające w bawarskim systemie Vanos oraz turbosprężarkę twin-scroll.

REKLAMA

Na czym polega wyjątkowość technologii doładowania? Kanały, którymi przepływają gazy wydechowe, zostały podzielone przez inżynierów na dwa. Dodatkowo zmieniony został sam kształt kolektora. Dzięki temu precyzyjniej regulowany jest przepływ pulsacyjnie dostarczanych gazów, podtrzymywane jest ciśnienie w układzie nawet na niskich obrotach oraz w dużym stopniu - choć nie w pełni - niwelowany jest efekt turbodziury.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Silnik 1,6 THP - 9 wariantów mocy, przeszło 12 modeli aut

Motor po raz pierwszy został zaprezentowany światu w roku 2006. Z miejsca stał się częścią MINI Coopera S. Niedługo później trafił pod maski samochodów z Francji oraz zdobył tytuł Silnika Roku. W sumie 1,6-litrowy, doładowany benzyniak występował w dziewięciu wariantach mocy. Oferowana była wersja dysponująca stadem 140, 150, 156, 170, 175, 184, 200, 211 i 270 koni mechanicznych. Tak szerokie spektrum wyboru sprawia, że motor montowano w co najmniej dwunastu modelach, a w tym DS 3, DS 4, DS 5, Citroenie C4 i C5 oraz Peugeotach 207, 208, 308, 408, 508 i RCZ.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktycznie wszystkie recenzje dziennikarskie podkreślały, że motor oferuje dynamikę jazdy, jest elastyczny, jednak niestety nie do końca oszczędny. PSA i BMW deklarowały spalanie silnika 1,6 THP w cyklu mieszanym na poziomie 6,5 litra benzyny. Wynik był jak najbardziej realny do osiągnięcia, jednak wyłącznie w przypadku, w którym styl jazdy kierowcy był ospały. Osoby o cięższej nodze biły prawdziwe rekordy. Podczas dynamicznej przejażdżki zapotrzebowanie na paliwo potrafiło podskoczyć nawet dwukrotnie.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Choć spalanie było ważne, nigdy nie stanowiło największego problemu silnika 1,6 THP. Już po kilku miesiącach eksploatacji sielanka właścicieli MINI i samochodów koncernu PSA była przerywana metalicznym hałasem pojawiającym się przy rozruchu. Diagnoza serwisu? Rozciągnięty łańcuch rozrządu. Właściciele choć kręcili głową z niedowierzaniem - w końcu auta miały często przebieg na poziomie zaledwie 15 tysięcy kilometrów, czekali na gwarancyjną wymianę napędu. Tym bardziej, że widmo ewentualnych problemów było przerażające. Dalej rozciągający się łańcuch mógłby albo przeskoczyć, albo się zerwać. W obydwu przypadkach długofalowym skutkiem byłaby potrzeba przeprowadzenia generalnego remontu silnika.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Przedstawiciele serwisów BMW, Citroena i Peugeota tłumaczyli problem wadliwą konstrukcją napinacza. Na czym polegała wada? Element do pełnego rozgrzania się silnika nie spełniał swojej roli. A to w autach eksploatowanych w mieście na krótkich dystansach powodowało, że łańcuch nie był napinany przez większą część przebiegu. Konstrukcja napinacza niestety nie została zmieniona aż do roku 2010. A to oznacza, że właściciele pierwszych Cooperów czy C-czwórek do tego czasu zdążyli zmienić łańcuch rozrządu nawet trzykrotnie. Modernizacja elementu usunęła problem, jednak też nie w stu procentach. Przypadki rozciągniętego napędu rozrządu są znane do dzisiaj.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Awarie 1,6 THP - rozrząd za 2 tysiące!

Wymiana łańcucha rozrządu w silniku 1,6 THP bez względu na markę auta nie będzie tania. Zestaw naprawczy składa się bowiem z łańcucha, napinacza, dwóch ślizgów oraz ewentualnie koła zębatego i wariatora faz rozrządu. O ile podstawowa wersja kompletu części poza autoryzowanym serwisem kosztuje nieco ponad 422 złote, o tyle wybór zestawu zawierającego wszystkie elementy będzie stanowił wydatek opiewający na kwotę 1290 złotych. Wymiana łańcucha rozrządu razem z kosztem robocizny może wynieść poza ASO nawet przeszło 2 tysiące złotych.

REKLAMA

Właściciele aut wyposażonych w motor 1,6 THP muszą pogodzić się z tym, że jednostka będzie zużywać olej. Między poszczególnymi przeglądami może być konieczność wykonania nawet kilku dolewek. Fakt ten nie świadczy o żadnej awarii, a wynika ze specyfiki działania silnika. Czy da się coś z tym zrobić? Niestety nie. Informacja mimo wszystko jest ważna. Kierowca przy dynamicznej jeździe powinien nawet co dwa, trzy tygodnie kontrolować poziom smarowidła. Jeżeli ubędzie go zbyt dużo, może to doprowadzić do zatarcia turbosprężarki lub jeszcze gorzej, uszkodzenia wałków rozrządu. A w takim przypadku konieczny stanie się kosztowny remont głowicy.

W silnikach 1,6 THP znane są też przypadki falowania obrotów czy chwilowych braków mocy. Objawy dużo częściej pojawiają się w autach koncernu PSA, ale na szczęście nie zwiastują poważnej usterki. Winne zazwyczaj jest wadliwe oprogramowanie jednostki napędowej. To można wymienić podczas wizyty w warsztacie elektromechanicznym. Jeżeli kierowca znajdzie takie miejsce poza ASO, wgranie nowego softu nie powinno kosztować więcej niż kilkaset złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Awarie silnika 1,6 THP - uwaga na turbosprężarki

Motor funkcjonuje na rynku już od 11 lat. A to pozwala spojrzeć na jego awaryjność bardziej perspektywicznie i z punktu widzenia dłuższej eksploatacji. Czego powinni się bać kierowcy? Turbosprężarka parowana z silnikiem 1,6 THP nie jest przesadnie trwała. Nie powinna zepsuć się wcześniej niż przed pokonaniem 100 tysięcy kilometrów, mimo wszystko nawet późniejsze awarie nie będą tanie w usunięciu. Najczęściej dochodzi o pęknięcia obudowy turbo.

REKLAMA

Cale szczęście możliwa jest regeneracja mechanizmu - ta kosztuje grubo ponad tysiąc złotych. Chociaż kwota jest niemała, stanowi prawdziwą promocję w porównaniu z wydatkiem opartym o zakup nowej turbosprężarki. Ceny poza ASO startują od 2870 złotych. Najdroższa sprężarka dedykowana motorowi 1,6 THP potrafi być wyceniona nawet na przeszło 5 tysięcy złotych.

Po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów francusko-niemiecki benzyniak może zapaść na jeszcze jedną chorobę. Znane są przypadki pękania kolektorów wydechowego i dolotowego. Objawy? Przede wszystkim kierowca i pasażerowie mogą poczuć zapach spalin w kabinie. Poza tym silnik powinien zacząć dużo głośniej pracować. Nowe kolektory są dostępne, jednak wyłącznie w postaci drogich oryginałów. Jeżeli właściciel postanowi wykonać naprawę poza autoryzowaną stacją, może być skazany na zakup części używanych. A ich ceny startują już od 150 złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Nissan 1.8 16V QG18DE

Silnik 1,6 THP - podsumowanie

Francuzi i Niemcy stworzyli bez wątpienia bardzo nowoczesną i sprawną jednostkę napędową. Motor niestety ma dwie wady. Po pierwsze przy dynamicznej jeździe nie ma pojęcia czym jest oszczędność. Po drugie choć był wyróżniany tytułem Silnika Roku, bardzo obce jest mu pojęcie trwałości. Oczywiście z biegiem lat i kolejnymi modernizacjami poprawiono konstrukcję. Niestety nie na tyle, by móc spokojnym okiem patrzeć na przyszłe lata eksploatacji.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Silnik 1,6 THP - ceny części:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 36 zł
  • filtr paliwa - od 34 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 214 zł
  • sprzęgło komplet - od 422 zł
  • koło dwumasowe - od 1171 zł
  • wtryskiwacz - od 547 zł
  • świeca zapłonowa - od 40 zł
  • cewka zapłonowa - od 98 zł
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA