REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1,6 THP PSA/BMW
Silnik 1,6 THP PSA/BMW
PSA
PSA

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.6 THP choć wyposażony w najnowsze zdobycze techniki, tak naprawdę już od początku miał problemy z trwałością. Jakie są główne problemy z tą jednostką napędową?

Założenia stawiane przed silniki 1,6 THP były dosyć proste. Jednostka miała być nowoczesna, spełniać restrykcyjne wymogi emisji spalin, gwarantować niskie koszty produkcji oraz dawać szansę wolumenowej produkcji. Inżynierowie mocno przyłożyli się do pracy. 1,6-litrowy blok z 16-zaworową głowicą został doposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, koło dwumasowe, łańcuchowy napęd rozrządu, zmienne fazy rozrządu działające w bawarskim systemie Vanos oraz turbosprężarkę twin-scroll.

REKLAMA

Na czym polega wyjątkowość technologii doładowania? Kanały, którymi przepływają gazy wydechowe, zostały podzielone przez inżynierów na dwa. Dodatkowo zmieniony został sam kształt kolektora. Dzięki temu precyzyjniej regulowany jest przepływ pulsacyjnie dostarczanych gazów, podtrzymywane jest ciśnienie w układzie nawet na niskich obrotach oraz w dużym stopniu - choć nie w pełni - niwelowany jest efekt turbodziury.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Silnik 1,6 THP - 9 wariantów mocy, przeszło 12 modeli aut

Motor po raz pierwszy został zaprezentowany światu w roku 2006. Z miejsca stał się częścią MINI Coopera S. Niedługo później trafił pod maski samochodów z Francji oraz zdobył tytuł Silnika Roku. W sumie 1,6-litrowy, doładowany benzyniak występował w dziewięciu wariantach mocy. Oferowana była wersja dysponująca stadem 140, 150, 156, 170, 175, 184, 200, 211 i 270 koni mechanicznych. Tak szerokie spektrum wyboru sprawia, że motor montowano w co najmniej dwunastu modelach, a w tym DS 3, DS 4, DS 5, Citroenie C4 i C5 oraz Peugeotach 207, 208, 308, 408, 508 i RCZ.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktycznie wszystkie recenzje dziennikarskie podkreślały, że motor oferuje dynamikę jazdy, jest elastyczny, jednak niestety nie do końca oszczędny. PSA i BMW deklarowały spalanie silnika 1,6 THP w cyklu mieszanym na poziomie 6,5 litra benzyny. Wynik był jak najbardziej realny do osiągnięcia, jednak wyłącznie w przypadku, w którym styl jazdy kierowcy był ospały. Osoby o cięższej nodze biły prawdziwe rekordy. Podczas dynamicznej przejażdżki zapotrzebowanie na paliwo potrafiło podskoczyć nawet dwukrotnie.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Choć spalanie było ważne, nigdy nie stanowiło największego problemu silnika 1,6 THP. Już po kilku miesiącach eksploatacji sielanka właścicieli MINI i samochodów koncernu PSA była przerywana metalicznym hałasem pojawiającym się przy rozruchu. Diagnoza serwisu? Rozciągnięty łańcuch rozrządu. Właściciele choć kręcili głową z niedowierzaniem - w końcu auta miały często przebieg na poziomie zaledwie 15 tysięcy kilometrów, czekali na gwarancyjną wymianę napędu. Tym bardziej, że widmo ewentualnych problemów było przerażające. Dalej rozciągający się łańcuch mógłby albo przeskoczyć, albo się zerwać. W obydwu przypadkach długofalowym skutkiem byłaby potrzeba przeprowadzenia generalnego remontu silnika.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Przedstawiciele serwisów BMW, Citroena i Peugeota tłumaczyli problem wadliwą konstrukcją napinacza. Na czym polegała wada? Element do pełnego rozgrzania się silnika nie spełniał swojej roli. A to w autach eksploatowanych w mieście na krótkich dystansach powodowało, że łańcuch nie był napinany przez większą część przebiegu. Konstrukcja napinacza niestety nie została zmieniona aż do roku 2010. A to oznacza, że właściciele pierwszych Cooperów czy C-czwórek do tego czasu zdążyli zmienić łańcuch rozrządu nawet trzykrotnie. Modernizacja elementu usunęła problem, jednak też nie w stu procentach. Przypadki rozciągniętego napędu rozrządu są znane do dzisiaj.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Awarie 1,6 THP - rozrząd za 2 tysiące!

Wymiana łańcucha rozrządu w silniku 1,6 THP bez względu na markę auta nie będzie tania. Zestaw naprawczy składa się bowiem z łańcucha, napinacza, dwóch ślizgów oraz ewentualnie koła zębatego i wariatora faz rozrządu. O ile podstawowa wersja kompletu części poza autoryzowanym serwisem kosztuje nieco ponad 422 złote, o tyle wybór zestawu zawierającego wszystkie elementy będzie stanowił wydatek opiewający na kwotę 1290 złotych. Wymiana łańcucha rozrządu razem z kosztem robocizny może wynieść poza ASO nawet przeszło 2 tysiące złotych.

REKLAMA

Właściciele aut wyposażonych w motor 1,6 THP muszą pogodzić się z tym, że jednostka będzie zużywać olej. Między poszczególnymi przeglądami może być konieczność wykonania nawet kilku dolewek. Fakt ten nie świadczy o żadnej awarii, a wynika ze specyfiki działania silnika. Czy da się coś z tym zrobić? Niestety nie. Informacja mimo wszystko jest ważna. Kierowca przy dynamicznej jeździe powinien nawet co dwa, trzy tygodnie kontrolować poziom smarowidła. Jeżeli ubędzie go zbyt dużo, może to doprowadzić do zatarcia turbosprężarki lub jeszcze gorzej, uszkodzenia wałków rozrządu. A w takim przypadku konieczny stanie się kosztowny remont głowicy.

W silnikach 1,6 THP znane są też przypadki falowania obrotów czy chwilowych braków mocy. Objawy dużo częściej pojawiają się w autach koncernu PSA, ale na szczęście nie zwiastują poważnej usterki. Winne zazwyczaj jest wadliwe oprogramowanie jednostki napędowej. To można wymienić podczas wizyty w warsztacie elektromechanicznym. Jeżeli kierowca znajdzie takie miejsce poza ASO, wgranie nowego softu nie powinno kosztować więcej niż kilkaset złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Awarie silnika 1,6 THP - uwaga na turbosprężarki

Motor funkcjonuje na rynku już od 11 lat. A to pozwala spojrzeć na jego awaryjność bardziej perspektywicznie i z punktu widzenia dłuższej eksploatacji. Czego powinni się bać kierowcy? Turbosprężarka parowana z silnikiem 1,6 THP nie jest przesadnie trwała. Nie powinna zepsuć się wcześniej niż przed pokonaniem 100 tysięcy kilometrów, mimo wszystko nawet późniejsze awarie nie będą tanie w usunięciu. Najczęściej dochodzi o pęknięcia obudowy turbo.

REKLAMA

Cale szczęście możliwa jest regeneracja mechanizmu - ta kosztuje grubo ponad tysiąc złotych. Chociaż kwota jest niemała, stanowi prawdziwą promocję w porównaniu z wydatkiem opartym o zakup nowej turbosprężarki. Ceny poza ASO startują od 2870 złotych. Najdroższa sprężarka dedykowana motorowi 1,6 THP potrafi być wyceniona nawet na przeszło 5 tysięcy złotych.

Po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów francusko-niemiecki benzyniak może zapaść na jeszcze jedną chorobę. Znane są przypadki pękania kolektorów wydechowego i dolotowego. Objawy? Przede wszystkim kierowca i pasażerowie mogą poczuć zapach spalin w kabinie. Poza tym silnik powinien zacząć dużo głośniej pracować. Nowe kolektory są dostępne, jednak wyłącznie w postaci drogich oryginałów. Jeżeli właściciel postanowi wykonać naprawę poza autoryzowaną stacją, może być skazany na zakup części używanych. A ich ceny startują już od 150 złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Nissan 1.8 16V QG18DE

Silnik 1,6 THP - podsumowanie

Francuzi i Niemcy stworzyli bez wątpienia bardzo nowoczesną i sprawną jednostkę napędową. Motor niestety ma dwie wady. Po pierwsze przy dynamicznej jeździe nie ma pojęcia czym jest oszczędność. Po drugie choć był wyróżniany tytułem Silnika Roku, bardzo obce jest mu pojęcie trwałości. Oczywiście z biegiem lat i kolejnymi modernizacjami poprawiono konstrukcję. Niestety nie na tyle, by móc spokojnym okiem patrzeć na przyszłe lata eksploatacji.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Silnik 1,6 THP - ceny części:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 36 zł
  • filtr paliwa - od 34 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 214 zł
  • sprzęgło komplet - od 422 zł
  • koło dwumasowe - od 1171 zł
  • wtryskiwacz - od 547 zł
  • świeca zapłonowa - od 40 zł
  • cewka zapłonowa - od 98 zł
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA