REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Alfa Romeo 159 SW jest modelem, w którym silnik 1.9 JTDm był najchętniej wybieraną jednostką diesla przez klientów.
Alfa Romeo 159 SW jest modelem, w którym silnik 1.9 JTDm był najchętniej wybieraną jednostką diesla przez klientów.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Fiata 1.9 JTDm 16V 150 KM to bardzo udana konstrukcja. Dobre osiągi idą w parze z małym zapotrzebowaniem na paliwo. Należy jednak zwrócić uwagę na główne usterki silnika 1.9 JTDm 150KM.

Jednostki napędowe Fiata zawsze należały do bardzo nowatorskich i zaawansowanych technicznie. To przecież właśnie włoski silnik 1.9 JTD był pierwszą konstrukcją wykorzystującą wtrysk paliwa typu Common Rail. Kolejne generacje tego motoru zapewniały coraz lepsze osiągi przy istotnym ograniczeniu zużycia paliwa. Omawiana wersja z wtryskiem typu wtrysk typu MutiJet zadebiutowała w 2004 roku w Alfie Romeo 156. Jego następcą jest jednostka 2.0 MultiJet o mocy 165KM, która zadebiutowała w Lancii Delta w 2008 roku.

REKLAMA

Problemy silnika 1.9 JTDm mają specyficzny charakter. Tak naprawdę to bardzo udana i trwała konstrukcja, dużo lepsza od niemieckich odpowiedników pokroju 2.0 TDI PD. Trzeba jednak pamiętać, o wykonaniu przy nim pewne czynności w celu zapobiegnięcia jego awarii.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Silnik 1.9 JTDm 150KM - urywające się klapy wirowe

Klasycznym problemem tego silnika (jak i wielu innych nowoczesnych  jednostek diesla) są urywające się klapy wirowe w kolektorze ssącym oraz spadająca listwa sterująca ich pracą. Jeśli chociażby jedna z klap z wpadnie do cylindra, skutki dla silnika mogą być opłakane. Producent zmieniał jego konstrukcje pod koniec 2007 roku, ale problem nie ustał w pełni. Tak naprawdę winę za osadzanie się nagaru na klapach ponosi w dużej mierze konstrukcja nowoczesnych diesli, oparta m.in. na zaworze EGR. Na klapach gromadzi się olej pochodzący z odpowietrzenia skrzyni korbowej, który później zostaje wypalony przez powietrze dostarczane przez zawór EGR do kolektora ssącego. Nagar nagromadzony w kolektorze i na klapach wirowych powoduje, że zaczyna osłabiać się ich przytwierdzenie do osi obrotu. W rezultacie klapy wirowe obluzowują się i zaczynają się opierać o plastikową ściankę kolektora. Gdy mechanizm ulegnie zacięciu (klapa oprze się o ściankę kolektora) dochodzi do zrzucenia listwy sterującej ich pracą i nie rzadko do urwania się którejś z klap. Nie ma się jednak co martwić na zapas, bowiem istnieje kilka sposobów rozwiązania tego problemu. W ostateczności można usunąć nawet klapy, ale w osobistej ocenie, lepszym pomysłem jest usunięcie zaworu EGR i pozostawienie klap wirowych w kolektorze (oczywiście o ile kolektor jest jeszcze sprawny).

Zobacz też: EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.9 JTDm 8V ma inną głowicę i nie posiada kolektora z regulowaną długością kanałów dolotowych (nie ma klap wirowych).

Silnik 1.9 JTDm 150KM - zawór EGR

Zawór recyrkulacji spalin to element, który nie dość, że sam w sobie jest zawodny to na dodatek negatywnie wpływa na inne podzespoły silnika. Można go wymienić na nowy za ok. 600 zł, ale praktycznie większość mechaników zaleca jego usunięcie. Odbywa się ono na zasadzie wyłączenia go z poziomu komputera i zestrojenia komputera silnika pod nowy odczyt przepływu powietrza w kolektorze wydechowym.

Silnik 1.9 JTDm 150KM - filtr DPF

Silnik 1.9 JTDm 150KM posiada także filtr DPF. Na tle konkurencyjnych rozwiązań tego typu okazuje się on trwały, ale w autach użytkowanych gównie w mieście mechanicy zalecają jego usunięcie.

Silnik 1.9 JTDm 150KM - wtryskiwacze Bosch

Dużą zaletą silnika 1.9 JTDm 150KM jest także to, że korzysta on z elektromagnetycznych wtryskiwaczy Boscha, które można regenerować. Koszt jednej nowej końcówki wtryskiwacza to ok. 900 zł. Biorąc pod uwagę cenę wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które nie są podlegają regeneracji jest to jest to bardzo sensowna alternatywa (cena za jeden piezowtryskiwacz to min. 1800 zł).

Silnik 1.9 JTDm 150KM - turbosprężarka VGT

Zastosowana w tym siniku turbosprężarka posiada zmienną geometrię kierownic (potocznie nazywanych łopatkami). Zdarza się, że szwankuje elektrozawór VGT sterujący ich pracą. Jeśli jest on zupełnie niesprawny, silnik cierpi na ogromny spadek mocy. Drobne jego niedomagania objawiają się chwilowymi przerwami w rozwijaniu mocy przez silnik.

Silnik 1.9 JTDm 16V 150KM spotkać można pod maską aut takich koncernów jak Opel (1.9 CDTI), Cadillac (1.9 TID), Saab (1.9 TID).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA