REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alfa Romeo 159 SW jest modelem, w którym silnik 1.9 JTDm był najchętniej wybieraną jednostką diesla przez klientów.
Alfa Romeo 159 SW jest modelem, w którym silnik 1.9 JTDm był najchętniej wybieraną jednostką diesla przez klientów.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Fiata 1.9 JTDm 16V 150 KM to bardzo udana konstrukcja. Dobre osiągi idą w parze z małym zapotrzebowaniem na paliwo. Należy jednak zwrócić uwagę na główne usterki silnika 1.9 JTDm 150KM.

Jednostki napędowe Fiata zawsze należały do bardzo nowatorskich i zaawansowanych technicznie. To przecież właśnie włoski silnik 1.9 JTD był pierwszą konstrukcją wykorzystującą wtrysk paliwa typu Common Rail. Kolejne generacje tego motoru zapewniały coraz lepsze osiągi przy istotnym ograniczeniu zużycia paliwa. Omawiana wersja z wtryskiem typu wtrysk typu MutiJet zadebiutowała w 2004 roku w Alfie Romeo 156. Jego następcą jest jednostka 2.0 MultiJet o mocy 165KM, która zadebiutowała w Lancii Delta w 2008 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy silnika 1.9 JTDm mają specyficzny charakter. Tak naprawdę to bardzo udana i trwała konstrukcja, dużo lepsza od niemieckich odpowiedników pokroju 2.0 TDI PD. Trzeba jednak pamiętać, o wykonaniu przy nim pewne czynności w celu zapobiegnięcia jego awarii.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Silnik 1.9 JTDm 150KM - urywające się klapy wirowe

Klasycznym problemem tego silnika (jak i wielu innych nowoczesnych  jednostek diesla) są urywające się klapy wirowe w kolektorze ssącym oraz spadająca listwa sterująca ich pracą. Jeśli chociażby jedna z klap z wpadnie do cylindra, skutki dla silnika mogą być opłakane. Producent zmieniał jego konstrukcje pod koniec 2007 roku, ale problem nie ustał w pełni. Tak naprawdę winę za osadzanie się nagaru na klapach ponosi w dużej mierze konstrukcja nowoczesnych diesli, oparta m.in. na zaworze EGR. Na klapach gromadzi się olej pochodzący z odpowietrzenia skrzyni korbowej, który później zostaje wypalony przez powietrze dostarczane przez zawór EGR do kolektora ssącego. Nagar nagromadzony w kolektorze i na klapach wirowych powoduje, że zaczyna osłabiać się ich przytwierdzenie do osi obrotu. W rezultacie klapy wirowe obluzowują się i zaczynają się opierać o plastikową ściankę kolektora. Gdy mechanizm ulegnie zacięciu (klapa oprze się o ściankę kolektora) dochodzi do zrzucenia listwy sterującej ich pracą i nie rzadko do urwania się którejś z klap. Nie ma się jednak co martwić na zapas, bowiem istnieje kilka sposobów rozwiązania tego problemu. W ostateczności można usunąć nawet klapy, ale w osobistej ocenie, lepszym pomysłem jest usunięcie zaworu EGR i pozostawienie klap wirowych w kolektorze (oczywiście o ile kolektor jest jeszcze sprawny).

REKLAMA

Zobacz też: EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.9 JTDm 8V ma inną głowicę i nie posiada kolektora z regulowaną długością kanałów dolotowych (nie ma klap wirowych).

Silnik 1.9 JTDm 150KM - zawór EGR

Zawór recyrkulacji spalin to element, który nie dość, że sam w sobie jest zawodny to na dodatek negatywnie wpływa na inne podzespoły silnika. Można go wymienić na nowy za ok. 600 zł, ale praktycznie większość mechaników zaleca jego usunięcie. Odbywa się ono na zasadzie wyłączenia go z poziomu komputera i zestrojenia komputera silnika pod nowy odczyt przepływu powietrza w kolektorze wydechowym.

Silnik 1.9 JTDm 150KM - filtr DPF

Silnik 1.9 JTDm 150KM posiada także filtr DPF. Na tle konkurencyjnych rozwiązań tego typu okazuje się on trwały, ale w autach użytkowanych gównie w mieście mechanicy zalecają jego usunięcie.

Silnik 1.9 JTDm 150KM - wtryskiwacze Bosch

Dużą zaletą silnika 1.9 JTDm 150KM jest także to, że korzysta on z elektromagnetycznych wtryskiwaczy Boscha, które można regenerować. Koszt jednej nowej końcówki wtryskiwacza to ok. 900 zł. Biorąc pod uwagę cenę wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które nie są podlegają regeneracji jest to jest to bardzo sensowna alternatywa (cena za jeden piezowtryskiwacz to min. 1800 zł).

Silnik 1.9 JTDm 150KM - turbosprężarka VGT

Zastosowana w tym siniku turbosprężarka posiada zmienną geometrię kierownic (potocznie nazywanych łopatkami). Zdarza się, że szwankuje elektrozawór VGT sterujący ich pracą. Jeśli jest on zupełnie niesprawny, silnik cierpi na ogromny spadek mocy. Drobne jego niedomagania objawiają się chwilowymi przerwami w rozwijaniu mocy przez silnik.

Silnik 1.9 JTDm 16V 150KM spotkać można pod maską aut takich koncernów jak Opel (1.9 CDTI), Cadillac (1.9 TID), Saab (1.9 TID).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA