Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE
REKLAMA
REKLAMA
Legendarna trwałość silnika 1.9 TDI
O trwałości volkswagenowskiego silnika 1.9 TDI krążą prawdziwe legendy. Osobiście znam egzemplarz, który pokonał w świetnej kondycji 894 tys. km. Szacunek jaki zyskał koncern VW dzięki wysokiej solidności tej jednostki napędowej, przełożył się na późniejsze, ogromne zainteresowanie autami tej marki. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet Niemcom zdarzyła się wpadka i ta dotyczy silnika m.in. 1.9TDI 105km. Główne zmartwienia? To przede wszystkim wymienione panewki. Usterki nękają też pompę wtryskową i dotyczą zaworu EGR.
REKLAMA
Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?
Kilkadziesiąt wersji silnika 1.9 TDI
Mówiąc o silniku 1.9 TDI trzeba być świadomym z istnienia ponad 40-stu jego wersji!!! W omawianym artykule przytoczę problem, z jakim boryka się jednostka 1.9 TDI o mocy 105 KM, oznaczona fabrycznym symbolem BXE. To te trzy litery stanowią o tym, czy mamy do czynienia z nieśmiertelnym 1.9 TDI czy z jego nieudaną ewolucją. 1.9 TDI BXE: lata produkcji? Diesel był składany w latach 2006 - 2011. Silnik 1.9 TDI BXE: jak rozpoznać tą konkretnie jednostkę? Kod silnika jest umieszczony m.in. na tabliczce znajdującej się na prawym kielichu.
1.9 TDI : obrócone panewki
W silniku BXE zasadniczy problem dotyczy obracania się panewek korbowych. Co ciekawe podobne dolegliwości ma coraz więcej nowoczesnych turbodiesli. W sytuacji gdy dojdzie do przekręcenia się jednej z półpanewek, feralny korbowód blokuje się po czym siła wału korbowego wybija go poza blok silnika. W takiej sytuacji pozostaje nam tylko wymiana silnika na drugi. Nowy to koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych, używany wraz z osprzętem ok. 5000 zł.
Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania
1.9 TDI : wymiana panewek korbowych
Jeśli uszkodzona panewka zaczyna hałasować, ale nie spowodowała destrukcji jednostki napędowej, koniecznie trzeba ją wymienić na nową. Zawsze powinno się instalować nowy komplet panewek na wszystkich korbowodach. Koszt to ok. 2000 zł (wraz z wykonaniem szlifu wału).
1.9 TDI : przyczyna awarii panewek
Co jest powodem awarii panewek? Winą obarcza się najczęściej słabej jakości materiały z jakich wykonano panewki korbowodów. Były one z czasem wymieniane (bardzo niechętnie) na lepsze przez producenta. Problem jednak moim zdaniem dotyczy przede wszystkich złego smarowania panewek (zwłaszcza górnej półpanewki). Winę za to zapewne ponosi m.in. wydłużony okres interwalów pomiędzy przeglądami. Wymiana oleju w trybie Long Life zalecana jest dopiero co 30 tys. km. Auta użytkowane w mieście, mają mocno zabrudzony olej (od sadzy i paliwa) przez co kanały olejowe, przy tak dużych przebiegach na jednym oleju, ulegają częściowemu zapchaniu. Olej znacznie dłużej dociera do panewek (zwłaszcza gdy silnik jest zimny) co skutkuje ich powolnym wycieraniem. Najczęściej awarie spotykane są w egzemplarzach serwisowanych właśnie w trybie Long Life. Wbrew obiegowej opinii winy raczej na 100 % nie ponoszą panewki bez zamków (zamki nie służą trzymaniu panewek).
1.9 TDI : pompa oleju
Być może seria BXE miała też pewne kłopoty z pompą oleju, która nie dawała rady przepompowywać zbyt gęstego oleju silnikowego do wszystkich jego newralgicznych obszarów. Musimy bowiem pamiętać, że to odpowiednia ilość oleju decyduje o jakości smarowania ruchomych elementów w silniku. Wiemy natomiast, że problemy z pompą oleju miały już wcześniej VW Passaty z silnikami 2.0 TDI.
Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które wersje mają pompowtryskiwacze?
1.9 TDI: awaryjne modele
REKLAMA
Diesel 1.9 TDI 105 km? Opinie są zróżnicowane i to bez względu na fakt czy w garażu kierowcy stoi skoda octavia czy volkswagen golf. Awarie silnika 1.9 TDI BXE dotyczą przede wszystkim auta wyprodukowanych w latach 2006-2008. Awarie zdarzały się średnio przy 100-150 tys. km. Czasem silnik ulegał zniszczeniu już po zaledwie 50 tys. km.
W przyszłości omówione zostaną usterki innych silników z serii 1.9 TDI, gdyż tych także nie brakuje. Bo choć cieszą się legendą, powoli wchodzi kwestia wieku. A ta sprawia, że usterki pojawiają się naturalnie. Silnik 1.9 TDI 105 km opinie? Przyjrzymy się nim w kolejnych materiałach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.