REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W Polsce najwięcej awarii silnika 1.9 TDI BXE dotyczyło Skód Octavii. Nic dziwnego skoro właśnie ta wersja cieszyła się największym zainteresowaniem wśród klientów.
W Polsce najwięcej awarii silnika 1.9 TDI BXE dotyczyło Skód Octavii. Nic dziwnego skoro właśnie ta wersja cieszyła się największym zainteresowaniem wśród klientów.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.9 TDI uważany jest za jednostkę prawie niezniszczalną. Trzeba jednak wiedzieć, którą jego wersję kupić. Pomyłka w trakcie selekcji może kosztować nas wymianę silnika na nowy.

Legendarna trwałość silnika 1.9 TDI

O trwałości volkswagenowskiego silnika 1.9 TDI krążą prawdziwe legendy. Osobiście znam egzemplarz, który pokonał w świetnej kondycji 894 tys. km. Szacunek jaki zyskał koncern VW dzięki wysokiej solidności tej jednostki napędowej, przełożył się na późniejsze, ogromne zainteresowanie autami tej marki. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet Niemcom zdarzyła się wpadka i ta dotyczy silnika m.in. 1.9TDI 105km. Główne zmartwienia? To przede wszystkim wymienione panewki. Usterki nękają też pompę wtryskową i dotyczą zaworu EGR.

REKLAMA

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Kilkadziesiąt wersji silnika 1.9 TDI

Mówiąc o silniku 1.9 TDI trzeba być świadomym z istnienia ponad 40-stu jego wersji!!! W omawianym artykule przytoczę problem, z jakim boryka się jednostka 1.9 TDI o mocy 105 KM, oznaczona fabrycznym symbolem BXE. To te trzy litery stanowią o tym, czy mamy do czynienia z nieśmiertelnym 1.9 TDI czy z jego nieudaną ewolucją. 1.9 TDI BXE: lata produkcji? Diesel był składany w latach 2006 - 2011. Silnik 1.9 TDI BXE: jak rozpoznać tą konkretnie jednostkę? Kod silnika jest umieszczony m.in. na tabliczce znajdującej się na prawym kielichu.

1.9 TDI : obrócone panewki

W silniku BXE zasadniczy problem dotyczy obracania się panewek korbowych. Co ciekawe podobne dolegliwości ma coraz więcej nowoczesnych turbodiesli. W sytuacji gdy dojdzie do przekręcenia się jednej z półpanewek, feralny korbowód blokuje się po czym siła wału korbowego wybija go poza blok silnika. W takiej sytuacji pozostaje nam tylko wymiana silnika na drugi. Nowy to koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych, używany wraz z osprzętem ok. 5000 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.9 TDI : wymiana panewek korbowych

Jeśli uszkodzona panewka zaczyna hałasować, ale nie spowodowała destrukcji jednostki napędowej, koniecznie trzeba ją wymienić na nową. Zawsze powinno się instalować nowy komplet panewek na wszystkich korbowodach. Koszt to ok. 2000 zł (wraz z wykonaniem szlifu wału).

1.9 TDI : przyczyna awarii panewek

Co jest powodem awarii panewek? Winą obarcza się najczęściej słabej jakości materiały z jakich wykonano panewki korbowodów. Były one z czasem wymieniane (bardzo niechętnie) na lepsze przez producenta. Problem jednak moim zdaniem dotyczy przede wszystkich złego smarowania panewek (zwłaszcza górnej półpanewki). Winę za to zapewne ponosi m.in. wydłużony okres interwalów pomiędzy przeglądami. Wymiana oleju w trybie Long Life zalecana jest dopiero co 30 tys. km. Auta użytkowane w mieście, mają mocno zabrudzony olej (od sadzy i paliwa) przez co kanały olejowe, przy tak dużych przebiegach na jednym oleju, ulegają częściowemu zapchaniu. Olej znacznie dłużej dociera do panewek (zwłaszcza gdy silnik jest zimny) co skutkuje ich powolnym wycieraniem. Najczęściej awarie spotykane są w egzemplarzach serwisowanych właśnie w trybie Long Life. Wbrew obiegowej opinii winy raczej na 100 % nie ponoszą panewki bez zamków (zamki nie służą trzymaniu panewek).

1.9 TDI : pompa oleju

Być może seria BXE miała też pewne kłopoty z pompą oleju, która nie dawała rady przepompowywać zbyt gęstego oleju silnikowego do wszystkich jego newralgicznych obszarów. Musimy bowiem pamiętać, że to odpowiednia ilość oleju decyduje o jakości smarowania ruchomych elementów w silniku. Wiemy natomiast, że problemy z pompą oleju miały już wcześniej VW Passaty z silnikami 2.0 TDI.

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które wersje mają pompowtryskiwacze?

1.9 TDI: awaryjne modele

REKLAMA

Diesel 1.9 TDI 105 km? Opinie są zróżnicowane i to bez względu na fakt czy w garażu kierowcy stoi skoda octavia czy volkswagen golf. Awarie silnika 1.9 TDI BXE dotyczą przede wszystkim auta wyprodukowanych w latach 2006-2008. Awarie zdarzały się średnio przy 100-150 tys. km. Czasem silnik ulegał zniszczeniu już po zaledwie 50 tys. km.

W przyszłości omówione zostaną usterki innych silników z serii 1.9 TDI,  gdyż tych także nie brakuje. Bo choć cieszą się legendą, powoli wchodzi kwestia wieku. A ta sprawia, że usterki pojawiają się naturalnie. Silnik 1.9 TDI 105 km opinie? Przyjrzymy się nim w kolejnych materiałach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA