Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?
REKLAMA
REKLAMA
Aby wydobyć większą moc i moment oborowy z silnika spalinowego, wielu producentów stosuje w tym celu turbosprężarkę. Nie zawsze jednak przynosi ona spodziewane efekty. Największy problem dotyczy sporej bezwładności turbiny przy niskich obrotach silnika.
REKLAMA
Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje posiadają pompowtryskiwacze?
Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek VGT
Aby poprawić zachowanie jednostki napędowej w niskim zakresie obrotów, niektóre turbosprężarki wyposażane są w zmienną geometrię łopatek, a właściwie kierownicy, tzw. VGT. W rozwiązaniu tym wirnik turbiny ma stały kształt i wymiary, natomiast zmienność parametrów jest realizowana przez zmianę kąta nachylenia łopatek kierujących spaliny na wirnik turbiny. Gazy wycechowane produkowane przez silnik są wykorzystywane w sposób bardziej efektywny. Wyraźnej poprawie ulega także przebieg krzywej momentu obrotowego.
silnik 1.9 TDI z turbiną o zmiennej geometrii łopatek | |
oznaczenie silnika | moc |
AHH | 90KM przy 4000obr/min |
ALH | 90KM przy 4000obr/min |
ASV | 110KM przy 4150obr/min |
AFN | 110KM przy 4150obr/min |
ANU | 90KM przy 4000obr/min |
AXR | 101KM przy 4000obr/min |
ATD | 101KM przy 4000obr/min |
AVB | 101KM przy 4000obr/min |
AVF | 130KM przy 4000obr/min |
BKC | 105KM przy 4000obr/min |
BKE | 116KM przy 4000obr/min |
AUY | 116KM przy 4000obr/min |
AJM | 116KM przy 4000obr/min |
ATJ | 116KM przy 4000obr/min |
AWX | 130KM przy 4000obr/min |
ASZ | 130KM przy 4000obr/min |
ARL | 150KM przy 4000obr/min |
BTB | 150KM przy 4000obr/min |
BPX | 160KM przy 3750obr/min |
BUK | 160KM przy 3750obr/min |
BTX | 160KM przy 3750obr/min |
Wady turbosprężarki VGT
Rozwiązanie to ma jednak także wady. Pierwsza z nich to większa usterkowość. Zdarza się bowiem dosyć często, że intensywna eksploatacja samochodu przyczynia się do zapieczenia się łopatek. Konieczna jest wtedy wizyta w warsztacie zajmującym się regeneracją turbosprężarek. I tu pojawia się drugi problem – cena. Koszty serwisu takiej turbiny są wyższe niż w przypadku klasycznej turbosprężarki. Poza tym, niektórzy fachowcy odradzają jej naprawę z uwagi na duże ryzyko związane z niezachowaniem odpowiedniej precyzji. Zazwyczaj jednak klienci decydują się na regenerację turbosprężarki nie odczuwając, że auto straciło 4-5 KM.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA