REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Kupno auta z najsłabszą wersją silnika 1.9 TDI o mocy 90KM nie gwarantuje, że jego koszty eksploatacji będą najniższe. Wersja ANU posiada bowiem zarówno pompowtryskiwacze jak i turbosprężarkę VGT.
Kupno auta z najsłabszą wersją silnika 1.9 TDI o mocy 90KM nie gwarantuje, że jego koszty eksploatacji będą najniższe. Wersja ANU posiada bowiem zarówno pompowtryskiwacze jak i turbosprężarkę VGT.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.9 TDI wyposażony jest w turbosprężarkę zwiększającą jego moc maksymalną. Niektóre jej wersje dla poprawy osiągów wyposażono dodatkowo w zmienną geometrię łopatek. Oto lista silników 1.9 TDI z turbosprężarką VGT.

Aby wydobyć większą moc i moment oborowy z silnika spalinowego, wielu producentów stosuje w tym celu turbosprężarkę. Nie zawsze jednak przynosi ona spodziewane efekty. Największy problem dotyczy sporej bezwładności turbiny przy niskich obrotach silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje posiadają pompowtryskiwacze?

Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek VGT

Aby poprawić zachowanie jednostki napędowej w niskim zakresie obrotów, niektóre turbosprężarki wyposażane są w zmienną geometrię łopatek, a właściwie kierownicy, tzw. VGT. W rozwiązaniu tym wirnik turbiny ma stały kształt i wymiary, natomiast zmienność parametrów jest realizowana przez zmianę kąta nachylenia łopatek kierujących spaliny na wirnik turbiny. Gazy wycechowane produkowane przez silnik są wykorzystywane w sposób bardziej efektywny. Wyraźnej poprawie ulega także przebieg krzywej momentu obrotowego.

silnik 1.9 TDI z turbiną o zmiennej geometrii łopatek
oznaczenie silnika moc
AHH 90KM przy 4000obr/min
ALH 90KM przy 4000obr/min
ASV 110KM przy 4150obr/min
AFN 110KM przy 4150obr/min
ANU 90KM przy 4000obr/min
AXR 101KM przy 4000obr/min
ATD 101KM przy 4000obr/min
AVB 101KM przy 4000obr/min
AVF 130KM przy 4000obr/min
BKC 105KM przy 4000obr/min
BKE 116KM przy 4000obr/min
AUY 116KM przy 4000obr/min
AJM 116KM przy 4000obr/min
ATJ  116KM przy 4000obr/min
AWX 130KM przy 4000obr/min
ASZ 130KM przy 4000obr/min
ARL 150KM przy 4000obr/min
BTB 150KM przy 4000obr/min
BPX 160KM przy 3750obr/min
 BUK  160KM przy 3750obr/min
BTX 160KM przy 3750obr/min

Wady turbosprężarki VGT

Rozwiązanie to ma jednak także wady. Pierwsza z nich to większa usterkowość. Zdarza się bowiem dosyć często, że intensywna eksploatacja samochodu przyczynia się do zapieczenia się łopatek. Konieczna jest wtedy wizyta w warsztacie zajmującym się regeneracją turbosprężarek. I tu pojawia się drugi problem – cena. Koszty serwisu takiej turbiny są wyższe niż w przypadku klasycznej turbosprężarki. Poza tym, niektórzy fachowcy odradzają jej naprawę z uwagi na duże ryzyko związane z niezachowaniem odpowiedniej precyzji. Zazwyczaj jednak klienci decydują się na regenerację turbosprężarki nie odczuwając, że auto straciło 4-5 KM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA