Z tymi silnikami mogą być problemy: Mazda 2.0 MZR-CD
REKLAMA
REKLAMA
Niedrożne sitko pompy oleju Mazda 6
Jednym z najpoważniejszych problemów jaki dotyka silnik 2.0 MZR-CD jest jego zatarcie, spowodowane zapieczeniem smoka olejowego. Jeśli kierowca nie sprawdza jego drożności co ok. 10-15tys.km (np. przy wymianie oleju) może dojść do sytuacji, kiedy to jednostka napędowa przestanie być prawidłowo smarowana, w wyniku czego ulegnie ona zatarciu.
REKLAMA
Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś
Wadliwe podkładki wtryskiwaczy paliwa
Do uszkodzenia jednostki napędowej Mazdy może przyczynić się także pozostawianie starych bądź wadliwych podkładek pod wtryskiwaczami paliwa, które powinno się wymieniać każdorazowo na nowe w chwili, gdy są „ruszane” (np. przy regulacji luzu zaworowego). Stare podkładki mogą bowiem przepuszczać spaliny i nagar do układu smarowania, wpływając negatywnie na gęstość i jakość oleju. W rezultacie przyspieszeniu ulega zasklepianie smoka olejowego.
Wytarty wałek rozrządu
Jakość oleju i filtrów eksploatacyjnych ma także negatywny wpływ na kondycję m.in. wałka rozrządu. Nierzadkim zjawiskiem jest tzw. „łuszczenie się" wałka, spowodowane jego nadmiernym ścieraniem. W większości przypadków dotyczy to egzemplarzy eksploatowanych na krótkich dystansach, których nierozgrzane silniki (olej) są silnie obciążane przez kierowców.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D
Zbyt wysoki poziom oleju
Egzemplarze wyposażone w filtr DPF (ozn. RF7J, produkowane w latach 2005-2007r.) miewają problemy z nadmiernym poziomem oleju. Jest to związane z koniecznością wypalania sadzy przez filtr cząstek stałych oraz błędnie działającym oprogramowaniem PCM, które należy zaktualizować w serwisie. W przeciwnym razie, następujące przenikanie paliwa do oleju, może spowodować jego na tyle poważne rozrzedzenie, że dojdzie do tzw. rozbiegnięcia się silnika (niekontrolowanego wejścia silnika w obroty maksymalne). Wiąże się to z ryzykiem uszkodzeniem korbowodów a nawet samego bloku silnika.
Uszkodzenia wału korbowego
W niektórych egzemplarzach poważne zastrzeżenia dotyczą wału korbowego. Zdarza się, że ulega on samoistnemu pęknięciu. Nie są znane do tej pory przyczyny tego zjawiska, a winą najczęściej obarcza się wadę materiałową danego wału.
Nieszczelny intercooler i pękające przewody ciśnienia
Przy zakupie auta bądź w trakcie późniejszej jego eksploatacji warto kontrolować stan przewodów ciśnieniowych łączących intercooler z turbosprężarką. Z czasem ulegają one zużyciu a ewentualna usterka wiąże się z wyraźnym spadkiem mocy silnika. Co więcej, niektóre egzemplarze Mazd były wzywane na akcję serwisową w celu poprawy uszczelnienia intercoolera.
Zużycie turbosprężarki
Odnośnie samej turbosprężarki to zdania co do jej trwałości są mocno podzielone. Wyraźnie nie służą jej próby dynamicznego rozpędzania auta, jeśli silnik nie osiągnął temperatury roboczej. Poza tym, wyposażona jest ona w zmienną geometrię łopatek, przez co nagłe gaszenie rozgrzanej jednostki napędowej może spowodować zapieczenie się jej łopatek. Awaria turbosprężarki w MZR-CD najczęściej objawia się wyciekami oleju. Zdarza się, że pojawiają się one już przy przebiegu 80tys. km.
Wadliwy zawór SCV
Częstym problemem nagłaśnianym w przypadku silnika MZR-CD jest źle działający zawór SCV pompy ciśnieniowej. Jego wadliwe egzemplarze, najczęściej oznaczone symbolami 003 i 006, produkowane były do 31.05.2005r. Charakterystyczne objawy jego zużycia to chwilowe braki mocy w trakcie przyspieszania, falujące obroty (zwłaszcza na wolnym biegu, choć nie tylko), gasnący na postoju silnik. Nawet jeśli element ten zostanie wymieniony na nowy, z czasem może ulec ponownemu zużyciu. Jest to związane z pracą pompy ciśnienia, której rotory ścierają się, generując opiłki metalu, zalegające na zaworze SCV (jest on elektromagnetyczny). W rezultacie ulega on zużyciu. Nie jest to jednak bardzo droga usterka, a naprawę można wykonać w warunkach domowych.
Niewłaściwy olej silnikowy
Każdy użytkownik Mazdy z silnikiem 2.0 MZR-CD musi zwrócić też baczną uwagę na stosowany w niej olej. Niektórych jego marek należy wyraźnie się wystrzegać!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.