Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 2.5 TDI V6
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 2.5 TDI V6 pojawił się Audi A6 C5 w 1997 roku. Trzeba pamiętać o tym, że silnik ten występował w kilku wersjach a usterki, z którymi się boryka są w każdym z nich trochę inne.
REKLAMA
Typowe problemy silnika 2.5 TDI V6
Silnik 2.5 TDI V6 o mocy 150KM występował w dwóch wersjach – AFB (1997-2000r.) i AKN (1998-2001r.). Silnik ten cierpi na sporą liczbę usterek (w obu odmianach) , a najpoważniejsze z nich dotyczą m.in :
- filtra odpowietrzania skrzyni korbowej;
- wycierających się elementów rozrządu (wałki, dźwignie zaworowe, hydropopychacze i podkładki na trzpieniach zaworowych
- zacierania się trzpieni zaworowych w prowadnicach głowicy (skutek gromadzących się opiłków metalu z wytartych krzywek wałków i dźwigni zaworowych)
30 pomysłów na zarabianie w domu (książka)
- sukcesywnego spadku wydajności pompy oleju (w skutek nadmiernie gromadzących się w niej zanieczyszczeń np. opiłkami metalu powstających w wyniku wycierania elementów rozrządu)
- awaryjnej pompy wtryskowej VP44 (jej regeneracja pochłonie od 900 do 2500zł)
- awarii czujnika wzniosu iglicy wtryskiwacza G80 (naprawa pochłonie min. 1000 zł)
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger
Prawdziwe wydatki pojawiają się przy standardowej wymianie napędu rozrządu (obejmuje ona zakup dwóch pasków zębatych, dwóch pasków wielorowkowych, siedmiu rolek, termostatu, pompy wody, napinacza hydraulicznego). Naprawa pochłonie od 2000 do 5000 zł w zależności czy użyjemy zamienników czy części oryginalnych. Regeneracja wałków rozrządu to koszt ok. 2000 zł, a do tego zazwyczaj należy doliczyć wymianę pozostałych elementów z nimi współpracujących.
Silnik 2.5 TDI V6 180KM
W latach 1999-2003 do gamy jednostek wysokoprężnych stosowanych w Audi A6 dołączył silnik 2.5 TDI V6 180KM AKE. Do końca 2001 roku (modelowego) nadal spotkać się można ze awariami pompy wtryskowej, wycierającymi się elementami rozrządu czy problematycznym układem recyrkulacji spalin. Kłopotów nie powinien sprawiać za to przepływomierz Hitachi, który uważany jest za bardzo trwały.
Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?
Od 2002 roku (modelowego) pozbyto się problemów z pompą VP44. Niestety wycieranie się wałków rozrządu pozostało. Od 2000 do 2001 roku dostępny był silnik AYM o mocy 155KM, który mimo lepszych opinii nadal borykał się z problemami „wałków”. Problem nie zniknął nawet przy prezentacji silnika BFC (moc AYM podniesiona do 163KM).
Poprawione silniki 2.5 TDI V6
REKLAMA
Cierpliwość jest jednak cnotą, o czym przekonali się klienci Audi w 2004 roku. Wtedy zadebiutowały nowe silniki 2.5 TDI V6 – BCZ 163KM i BAU 180KM (spełniające normę Euro3) oraz BDG 163KM i BDH 180KM (spełniające normę Euro4). Silniki te pozbawione są praktycznie wszytkich wad jego protoplastów. Przede wszystkim nie ma już problemu z układem rozrządu, a jego nowa wersja okazała się tak dobra, że została wykorzystana w późniejszych silnikach 2.7 TDI, 3.0 TDI, 4.0 TDI, 4.2 TDI.
Kosztowne naprawy mogą jednak się zdarzyć w silnikach BGD i BDH i dotyczą one zacierających się wtryskiwaczy paliwa. Poza tym problemy i to nie małe sprawia układ paliwowy. Jego odpowiednie ustawienie (mapowanie) jest bardzo czasochłonne i trudne. Wymiana w serwisie sterownika silnika na nowy nie rozwiązuje problemu. Trzeba po prostu stworzyć nową mapę pod konkretny egzemplarz silnika.
Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Mazda 2.0 MZR-CD
Podsumowując silnik 2.5 TDI V6 to jednostka, która może przysporzyć wielu wydatków. Mechanicznie najgorzej wypadają silniki AFB, AKN, AKE, AYM oraz BFC bowiem cierpią na ścieranie się wałków rozrządu, a to prowadzi do uszkodzeń kolejnych podzespołów. Najlepiej pod względem trwałości wypadają silniki BCZ i BAU, których usterki nie są tak problematyczne w naprawie jak wcześniejszych wersji jednostki 2.5 TDI V6.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.