REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Honda Civic VI type-S z silnikiem B16A2 brzmi jak rasowy samochód sportowy.Wysokie osiągi tego silnika idą w parze z jego bezawaryjnością.
Honda Civic VI type-S z silnikiem B16A2 brzmi jak rasowy samochód sportowy.Wysokie osiągi tego silnika idą w parze z jego bezawaryjnością.
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Silnik to serce samochodu. Od jego wyboru w dużej mierze zależy zadowolenie kierowcy, zwłaszcza w kontekście auta sportowego. Dziś zaprezentujemy pierwszą cześć jednostek uważanych za jedne z najlepszych na świecie: LS3, VR38DETT oraz B16A2.

Legendarne samochody w 99%  zawdzięczają swoją reputację za sprawą potężnych silników. Wśród nich są zarówno te, które potrafią cieszyć kierowcę tylko przez chwilę, a są i takie, które wspominane będą przez kolejne dekady. Wybitna jednostka napędowa nie jest jednorazowym tworem, który odchodzi wraz z powstaniem nowego modelu auta. Najczęściej stanowi fundament, na którym w przyszłości powstaną nowe, jeszcze lepsze jej wersje.

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku silnikom, które dzierżą status kultowych oraz wskazać samochody, w których je odnajdziemy.

Silnik LS3

LS3 – silnik produkowany przez Chevroleta od 1970 roku, doczekał się aż czterech generacji. Każda kolejna odmiana poddawana była większym bądź mniejszym modyfikacjom, które miały na celu usprawnić jej działanie i zwiększyć efektywność wykorzystywana benzyny. Najnowsza wersja zadebiutowała w 2008 roku pod maską Chevroleta Corvetty C6. Jednostka ta, oparta na tzw. Big-Blocku, ma pojemność 6,2-litra, moc 436KM i generuje 575 Nm momentu obrotowego. Stosowana jest takich modelach jak:

  • Chevrolet Corvette (2008r. – obecnie)
  • Pontiac G8 GXP (2009r.)
  • Vauxhall VXR8 (czerwiec 2008 – obecnie)
  • Chevrolet Camaro SS (2010 – obecnie)

Jednostka ta wykorzystywana jest bardzo często w sporcie motorowym, zwłaszcza w coraz intensywniej popularyzowanym driftingu, ze względu na wysoką niezawodność tego silnika, jego prostą konstrukcję i potencjał umożliwiający znaczne podniesienie jego nominalnej mocy.

REKLAMA

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik VR38DETT

VR38DETT – japońska jednostka napędowa opracowana dla kultowego już modelu Nissan GT-R składana jest ręcznie w specjalnie zaprojektowanym do tego celu pomieszczeniu, odizolowanym od zanieczyszczeń. Widlasty, sześciocylindrowy silnik, wyposażony w podwójny system doładowania turbosprężarkami IHI oraz system zmiennych faz otwarcia zaworów (tylko dolotowych) generuje z pojemności 3,8-litra moc 480KM ( w kolejnych wersjach : 485KM, 530KM i 550KM), Maksymalny moment obrotowy wynoszący 588 Nm utrzymuje się na stałym poziomie w przedziale od 3200 do 5200 obr./min. Wysokie osiągi tej jednostki napędowej wraz zaawansowanym układem przeniesienia napędu pozwoliły na to, aby Nissan GT-R pobił 17 kwietnia 2008 roku rekord przejazdu po torze Nurburgring, ustanawiając czas 7:29:03.

Silnik B16A2

B16A2 – silnik skonstruowany przez koncern Honda, odzwierciedla wszystkie zalety legendarnego systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Mimo małej pojemności silnika wynoszącej niespełna 1,6-litra, jednostka generuje 160KM mocy i to pomimo braku turbosprężarki czy kompresora. Tak duża moc uzyskiwana jest przy bardzo wysokich obrotach silnika – 7600 obr./min. Moment obrotowy osiąga maksymalną wartość  150Nm przy 7000 obr./min. W rezultacie, aby cieszyć z wysokich osiągów trzeba utrzymywać silnik na bardzo wysokich obrotach. Choć dla wielu taka charakterystyka silnika jest nie do zaakceptowania, warto spróbować choć raz przejażdżki Hondą z tym motorem pod maską. Dźwięk silnika i sposób rozwijania przez niego mocy są żywcem zaczerpnięte z toru wyścigowego.

Silnik B16A2 odnajdziemy m.in. w Hondzie Civic (EK4, EG6, EG9) i CR-X del Sol.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

W następnej części cyklu zaprezentujemy kolejne silniki, które zdobyły status kultowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA