Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2
REKLAMA
REKLAMA
Legendarne samochody w 99% zawdzięczają swoją reputację za sprawą potężnych silników. Wśród nich są zarówno te, które potrafią cieszyć kierowcę tylko przez chwilę, a są i takie, które wspominane będą przez kolejne dekady. Wybitna jednostka napędowa nie jest jednorazowym tworem, który odchodzi wraz z powstaniem nowego modelu auta. Najczęściej stanowi fundament, na którym w przyszłości powstaną nowe, jeszcze lepsze jej wersje.
REKLAMA
Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku silnikom, które dzierżą status kultowych oraz wskazać samochody, w których je odnajdziemy.
Silnik LS3
LS3 – silnik produkowany przez Chevroleta od 1970 roku, doczekał się aż czterech generacji. Każda kolejna odmiana poddawana była większym bądź mniejszym modyfikacjom, które miały na celu usprawnić jej działanie i zwiększyć efektywność wykorzystywana benzyny. Najnowsza wersja zadebiutowała w 2008 roku pod maską Chevroleta Corvetty C6. Jednostka ta, oparta na tzw. Big-Blocku, ma pojemność 6,2-litra, moc 436KM i generuje 575 Nm momentu obrotowego. Stosowana jest takich modelach jak:
- Chevrolet Corvette (2008r. – obecnie)
- Pontiac G8 GXP (2009r.)
- Vauxhall VXR8 (czerwiec 2008 – obecnie)
- Chevrolet Camaro SS (2010 – obecnie)
Jednostka ta wykorzystywana jest bardzo często w sporcie motorowym, zwłaszcza w coraz intensywniej popularyzowanym driftingu, ze względu na wysoką niezawodność tego silnika, jego prostą konstrukcję i potencjał umożliwiający znaczne podniesienie jego nominalnej mocy.
Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F
Silnik VR38DETT
VR38DETT – japońska jednostka napędowa opracowana dla kultowego już modelu Nissan GT-R składana jest ręcznie w specjalnie zaprojektowanym do tego celu pomieszczeniu, odizolowanym od zanieczyszczeń. Widlasty, sześciocylindrowy silnik, wyposażony w podwójny system doładowania turbosprężarkami IHI oraz system zmiennych faz otwarcia zaworów (tylko dolotowych) generuje z pojemności 3,8-litra moc 480KM ( w kolejnych wersjach : 485KM, 530KM i 550KM), Maksymalny moment obrotowy wynoszący 588 Nm utrzymuje się na stałym poziomie w przedziale od 3200 do 5200 obr./min. Wysokie osiągi tej jednostki napędowej wraz zaawansowanym układem przeniesienia napędu pozwoliły na to, aby Nissan GT-R pobił 17 kwietnia 2008 roku rekord przejazdu po torze Nurburgring, ustanawiając czas 7:29:03.
Silnik B16A2
B16A2 – silnik skonstruowany przez koncern Honda, odzwierciedla wszystkie zalety legendarnego systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Mimo małej pojemności silnika wynoszącej niespełna 1,6-litra, jednostka generuje 160KM mocy i to pomimo braku turbosprężarki czy kompresora. Tak duża moc uzyskiwana jest przy bardzo wysokich obrotach silnika – 7600 obr./min. Moment obrotowy osiąga maksymalną wartość 150Nm przy 7000 obr./min. W rezultacie, aby cieszyć z wysokich osiągów trzeba utrzymywać silnik na bardzo wysokich obrotach. Choć dla wielu taka charakterystyka silnika jest nie do zaakceptowania, warto spróbować choć raz przejażdżki Hondą z tym motorem pod maską. Dźwięk silnika i sposób rozwijania przez niego mocy są żywcem zaczerpnięte z toru wyścigowego.
Silnik B16A2 odnajdziemy m.in. w Hondzie Civic (EK4, EG6, EG9) i CR-X del Sol.
Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?
W następnej części cyklu zaprezentujemy kolejne silniki, które zdobyły status kultowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.