REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Układ Twin Turbo w silniku S63TU BMW wraz z kolektorem krzyżowym.
Układ Twin Turbo w silniku S63TU BMW wraz z kolektorem krzyżowym.
BMW
www.bmw.com

REKLAMA

REKLAMA

O wysokich parametrach nowego silnkia BMW M5 nie decydują tylko dwie turbosprężarki. Na czym polega tajemnica silnika S63TU?

W 2008 roku koncern BMW zaprezentował pierwszy na świecie seryjny silnik V8 Twin Turbo (N62), w którym turbosprężarki usytuowane są centralnie pomiędzy dwoma rzędami cylindrów. W ten sposób uzyskano bardziej kompaktowy blok silnika, przez co obniżeniu uległa zarówno jego masa jak i straty ciśnienia miedzy stroną ssącą a wydechową. Rozwinięciem tego pomysłu stanowi jednostka występująca w najmocniejszym obecnie sedanie bawarskiego producenta, modelu M5. Inżynierowie BMW, konstruując nowy silnik S63TU wzorowali się na jego protoplaście (N62). Postanowili wykorzystać dostępną przestrzeń pod turbosprężarkami i zaprojektowali w tym miejscu innowacyjne rozwiązanie - krzyżowy kolektor wydechowy.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Na czym polega jego innowacyjność? W klasycznym silniku V8 jego gazy wylotowe wywołują przyjemny dla ucha "bulgot". Niewiele osób wie, że w rzeczywistości dźwięk ten powodowany jest ich nierównomiernym przepływem. Pracujący w cylindrze tłok w jednej chwili generuje bardzo wysokie ciśnienie gazów wylotowych, by po chwili doszło do jego gwałtownego obniżenia, łącznie z efektem wytworzenia się podciśnienia. W silniku z turbosprężarką takie zjawisko bardzo przeszkadza, bowiem turbina otrzymuje do swego napędu gazy o nierównomiernym ciśnieniu. Część energii gazów wylotowych z jednego cylindra zostaje obniżona przez podciśnienie wytworzone przez inny cylinder.

Zobacz też: Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

REKLAMA

Cała praca skupiła się na wyeliminowaniu tego problemu poprzez dążenie do idealnego zsynchronizowania zapłonu oraz zoptymalizowaniu przepływu spalin do turbin. Sposób połączenia ze sobą konkretnych cylindrów kolektorem krzyżowym, uwzględnia kolejność w jakiej dochodzi w nich do zapłonu. W konstrukcji obu turbosprężarek, BMW zastosowało rozwiązanie typu Twin Scroll, polegające na tym, że do każdej turbiny doprowadzone są dwa kanały zasilające je w gazy spalinowe silnika. W ośmiocylindrowym silniku S63TU, każdy kanał zasilany jest z dwóch cylindrów. Wzorcowa sytuacja zakłada, że turbina znajdującą się przy prawej głowicy (cylindry 1-4) zasilana jest przez kolektory łączące cylindry 1/6 i 4/7, natomiast druga turbina napędzana jest gazami z kolektorów odpowiedzialnych za cylindry 2/8 i 3/5.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co pół obrotu wału (co 180° jego obrotu) każda z turbin otrzymuje porcję gazów spalinowych powstałych w wyniku spalania paliwa w cylindrach. Sekwencja zapłonu wg cylindrów jest typowa dla silnika V8: 1-5-4-8-6-3-7-2. Pełny cykl silnika 4-suwowego to dwa obroty wału, jednak odpowiednio ustalona kolejność zapłonu paliwa w cylindrach oraz ich połączenie ze sobą, zapewnia równomierny dopływ gazów spalinowych do turbin. W rezultacie turbosprężarki są stale aktywne, dzięki czemu szybciej dochodzi do sprężania przez nie powietrza atmosferycznego. Zasysane jest ono do każdej sprężarki poprzez osobne filtry powietrza. Następnie sprężone, wędruje do dwóch intercoolerów znajdujących przy każdej z głowic z przodu silnika. W nich zostaje schłodzone i trafia do kolektorów dolotowych, a stamtąd bezpośrednio do komór spalania.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Warto zauważyć, że BMW opracowując nowy silnik S63TU, skupiło się na wyeliminowaniu zjawiska tzw. „turbodziury”.  Jednostka napędowa osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 680Nm już przy 1500obr./min. i nie zmienia się on aż do 5750obr./min. Parametry te świadczą, że praktycznie wyeliminowano problem trapiący dawne turbodoładowane silniki, czyli bezwładność turbiny. Przyczynił się do tego przede wszystkim krzyżowy kolektor wydechowy, który zapewnia równomierny i jednolity przepływu spalin do obu turbosprężarek. W połączeniu z dwiema turbosprężarkami typu Twin Scroll, oba rozwiązania wraz z odpowiednio z synchronizowanym zapłonem,umożliwiły z jednej strony podnieść moc 4,4-litrowego silnika V8, a z drugiej poprawiły jego wydajność. Brak konieczności stosowania wysokich obrotów w celu rozpędzenia turbin przełożył się na niższe spalanie jednostki.

BMW X6 3.0 nawet 35000 rabatu! Sprawdź teraz!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA