Jak działa nowoczesne turbodoładowanie w silnikach TDI?
REKLAMA
REKLAMA
Wydajność turbosprężarki
Liczby, za pomocą których można opisać turbosprężarkę Audi są imponujące. Sprężarka w nowym 3.0 TDI wytwarza do 2,0 barów względnego ciśnienia ładowania. Teoretycznie, przy pełnym obciążeniu, może sprężyć 1200 metrów sześciennych (1,2 tony) powietrza na godzinę. Jej moc napędowa wynosi powyżej 35 kW, a liczba obrotów – ponad 200 tys. na minutę.
REKLAMA
Nieustannie doskonaląc rozwiązania techniczne związane z turbodoładowaniem, inżynierowie Audi kładą duży nacisk na sprawność, wytwarzanie momentu obrotowego, zachowanie w fazach przejściowych, akustykę i lekką konstrukcję. Postęp techniczny odmierzają niezliczone, pojedyncze etapy prac skupiających się nieraz zaledwie nad tysięcznymi częściami milimetra. Przykładem tego są koła turbiny, które dopiero wejdą do seryjnej produkcji. Wyfrezowano je w całości z jednego bloku metalu i dlatego są jeszcze bardziej precyzyjnie niż stosowane teraz koła odlewane.
Przestawnik turbosprężarki
Sprężarka nowego 3.0 TDI wykorzystuje elektryczny siłownik VTG, przestawiający łopatki wirnika turbiny w czasie krótszym niż 200 milisekund. Siłownik umieszczono w nowo zaprojektowanym specjalnym korpusie, którego połówki połączono ze sobą nitami. Wąskie nity mniej zakłócają przepływ powietrza niż odlewane łączenia poprzedniej wersji. Temperatura spalin, która może wynosić nawet 830 stopni Celsjusza, stawia wysokie wymagania wobec części ruchomych. Jej wzrost powoduje konieczność zastosowania nowych materiałów.
Źródło: materiały prasowe Audi
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.