Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część II
REKLAMA
REKLAMA
Filtr cząstek stałych
Silniki wysokoprężne emitują do atmosfery duże ilości rakotwórczych cząstek sadzy. Aby ograniczyć to zjawisko projektanci wyposażają je dodatkowe w filtry DPF czy FAP. Problem polega na tym, że wymagają one specjalnego traktowania. Aby proces wypalania nagromadzonej w nich sadzy przebiegł pomyślne, należy przez ok. 20 km poruszać się z prędkością ok. 70-80 km/h (lub większą). Częsta jazda w korku (lub wręcz codzienna) z małymi prędkościami prędzej czy później spowoduje zapchanie się filtra DFP. Jeśli nie uda się wypalić sadzy w serwisie (w tzw. trybie serwisowym – koszt 300-500 zł), to trzeba będzie wymienić go na nowy. Jego cena to 2500-10 000 zł!
REKLAMA
Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody
Wtryskiwacze
Prawdziwą zmorą użytkowników aut z silnikami Diesla (po ok. 2000 roku) są wtryskiwacze. Jest ich kilka rodzajów – elektromagnetyczne, piezo, czy pompowtryskiwacze. Cechą ich wspólną jest ograniczona trwałość. Po prostu z czasem się zużywają. Przeciętnie potrafią wytrzymać 200-250 tys. km, ale awarie zdarzają się czasem przy przebiegach 80-150 tys. km. Koszt jednego to 1300-4000 zł w zależności od modelu. Łatwo policzyć, że wymiana czterech egzemplarzy może pochłonąć ponad 10 000 zł. Czy jest sposób na uniknięcie ich awarii? Raczej nie. Oczywiście zatankowanie bardzo kiepskiego paliwa może je uszkodzić, ale zazwyczaj przyczyna ich awarii leży po stronie złego wad nabytych na etapie ich produkcji. Jeśli dysza wtryskiwacza ulegnie zapchaniu warto poddać je czyszczeniu myjką ultradźwiękową. Często okazuje się, że taki zabieg pomaga na tyle, że nie trzeba ich wymieniać.
Olej silnikowy
W przypadku silników spalinowych bardzo istotny jest dobór odpowiedniego oleju oraz dbanie o jego prawidłową kondycję i temperaturę. Nie polecamy serwisowania auta w tzw. trybie long life, w którym producent dopuszcza wymianę oleju silnikowego co 30 000 km. Skrócenie tego dystansu o połowę pozwoli na wydłużenie sprawności newralgicznych podzespołów auta, za których stan odpowiada olej. W przypadku silników wyposażonych w filtr DPF ważne jest, aby wybierać tzw. niskopopiołowe oleje, które m.in. ograniczają stopień zapychania się filtra.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.