REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część II

Silnik cylindry blok silnika
Silnik cylindry blok silnika
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Użytkując auto z silnikiem Diesla, warto znać jego problemy i słabości. Można w ten sposób uniknąć bądź odłożyć w czasie poważne i kosztowne awarie.

Filtr cząstek stałych

Silniki wysokoprężne emitują do atmosfery duże ilości rakotwórczych cząstek sadzy. Aby ograniczyć to zjawisko projektanci wyposażają je dodatkowe w filtry DPF czy FAP. Problem polega na tym, że wymagają one specjalnego traktowania. Aby proces wypalania nagromadzonej w nich sadzy przebiegł pomyślne, należy przez ok. 20 km poruszać się z prędkością ok. 70-80 km/h (lub większą). Częsta jazda w korku (lub wręcz codzienna) z małymi prędkościami prędzej czy później spowoduje zapchanie się filtra DFP. Jeśli nie uda się wypalić sadzy w serwisie (w tzw. trybie serwisowym – koszt 300-500 zł), to trzeba będzie wymienić go na nowy. Jego cena to 2500-10 000 zł!

REKLAMA

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Wtryskiwacze

Prawdziwą zmorą użytkowników aut z silnikami Diesla (po ok. 2000 roku) są wtryskiwacze. Jest ich kilka rodzajów – elektromagnetyczne, piezo, czy pompowtryskiwacze. Cechą ich wspólną jest ograniczona trwałość. Po prostu z czasem się zużywają. Przeciętnie potrafią wytrzymać 200-250 tys. km, ale awarie zdarzają się czasem przy przebiegach 80-150 tys. km. Koszt jednego to 1300-4000 zł w zależności od modelu. Łatwo policzyć, że wymiana czterech egzemplarzy może pochłonąć ponad 10 000 zł. Czy jest sposób na uniknięcie ich awarii? Raczej nie. Oczywiście zatankowanie bardzo kiepskiego paliwa może je uszkodzić, ale zazwyczaj przyczyna ich awarii leży po stronie złego wad nabytych na etapie ich produkcji. Jeśli dysza wtryskiwacza ulegnie zapchaniu warto poddać je czyszczeniu myjką ultradźwiękową. Często okazuje się, że taki zabieg pomaga na tyle, że nie trzeba ich wymieniać.

Olej silnikowy

W przypadku silników spalinowych bardzo istotny jest dobór odpowiedniego oleju oraz dbanie o jego prawidłową kondycję i temperaturę. Nie polecamy serwisowania auta w tzw. trybie long life, w którym producent dopuszcza wymianę oleju silnikowego co 30 000 km. Skrócenie tego dystansu o połowę pozwoli na wydłużenie sprawności newralgicznych podzespołów auta, za których stan odpowiada olej. W przypadku silników wyposażonych w filtr DPF ważne jest, aby wybierać tzw. niskopopiołowe oleje, które m.in. ograniczają stopień zapychania się filtra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wtryski układ wtryskowy Fot. Fotolia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA