REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwumasowe koło zamachowe – jak o nie dbać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
koło dwumasowe budowa LUK
koło dwumasowe budowa LUK
LuK

REKLAMA

REKLAMA

Dwumasowe koło zamachowe to element spotykany w coraz większej liczbie współczesnych samochodów. I jak wiele innych podzespołów podlega eksploatacyjnemu zużyciu. Na co zwrócić uwagę, by wydłużyć okres eksploatacji dwumasowego koła zamachowego?

Współcześnie produkowane samochody, nie tylko modele segmentu Premium, ale także te z grupy popularnych są coraz częściej wyposażane przez producentów w skomplikowane jednostki napędowe, których koszty serwisowania są wysokie.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda na rezerwie i jej wpływ na pompę paliwa

Rosnące koszty napraw nowoczesnych silników

Jeszcze klika lat temu koszt naprawy sięgający pięciu czy sześciu tysięcy złotych był zarezerwowany jedynie dla topowych, zaawansowanych technologicznie modeli, których cena zakupu znacznie przekraczała dwieście tysięcy złotych. Niestety w dzisiejszych czasach, pięć, czy sześć tysięcy złotych może kosztować naprawa jednego z podzespołów silnika nowoczesnego samochodu segmentu C, a nierzadko również segmentu B.
Skomplikowane konstrukcje rozrządu, wtryskiwaczy, układów wydechowych, czy turbin czynią silniki wydajniejszymi, ale jednocześnie ich naprawy są bardzo drogie.
Dlatego niezwykle istotne jest, by każdy właściciel współczesnego samochodu zapoznał się z instrukcją obsługi i stosował do zaleceń producenta w zakresie eksploatacji jednostki napędowej.
Bo sposób użytkowania samochodu przez kierowcę ma często istotny wpływ na szybkość zużycia poszczególnych elementów silnika.

Zobacz też: Objawy zużytych świec żarowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szybkość zużycia turbiny, czy dwumasowego koła zamachowego duży wpływ ma kierowca

Sztandarowym przykładem jest w tym przypadku kwestia awarii turbiny. Producenci przestrzegają, by silników z turbodoładowaniem nie wkręcać na wyższe obroty do czasu osiągnięcia przez jednostkę napędową optymalnej temperatury pracy, a przed wyłączeniem zapłonu odczekać na jałowym biegu co najmniej kilkadziesiąt sekund. Takie działanie ma na celu zapewnienie m.in. odpowiedniego smarowania turbiny i co za tym idzie wydłużenie jej okresu eksploatacji.
Kierowcy, którzy ignorują tego typu zalecenia mogą się spodziewać sporego wydatku na naprawę i to szybciej niż przypuszczają. 
Innym coraz powszechniejszym, a drogim w serwisowaniu elementem jest dwumasowe koło zamachowe. Co ciekawa spotykane coraz częściej również w silnikach benzynowych.
Okazuje się, że kierowca ma wpływ również na długość eksploatacji tego elementu.
Żeby dwumasowe koło zamachowe nie uległo przedwczesnemu zużyciu należy unikać zbyt gwałtownego puszczania pedału sprzęgła. W takim przypadku elementy koła uderzają o siebie powodując przedwczesne zużycie.
Warto też wspomnieć, że wszelkiego rodzaju chiptuning także skraca okres eksploatacji dwumasowego koła zamachowego. Zwiększony w ten sposób maksymalny moment obrotowy przeciąża koło i w efekcie skraca jego żywotność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA