Przekładnia Powershift - jak działa?
REKLAMA
REKLAMA
Moda na skrzynie dwusprzęgłowe - PowerShift
W świecie postępującego rozwoju technologicznego i pogoni za wydajnością, producenci samochodów proponują coraz nowsze rozwiązania. Od pewnego czasu niezwykle popularne stały się dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Pierwszą skrzynią, powszechnie montowaną do aut użytkowych była DSG Volkswagena. Na rynku obecne są już konkurencyjne produkty m.in. marki Ford, która w 2008 roku zaprezentowała w Focusie i C-Maxie z silnikiem 2.0 TDCI 6-biegową przekładnię Powershift.
REKLAMA
Przeniesienie napędu
Przekładnia dostarcza napęd bez jakiejkolwiek przerwy. W porównaniu z tradycyjną przekładnią zautomatyzowaną, widać wyraźnie wyższą sprawność układu dwusprzęgłowego. Jazda bez szarpnięć i z ciągle dostępnym momentem obrotowym sprzyja również spalaniu, które w zależności od stylu jazdy powinno być mniejsze od 4 do 8 procent niż ma to miejsce w przypadku klasycznych rozwiązań.
Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?
Przełożenia wewnątrz przekładni mają postać par kół zębatych na wałkach wejściowych i wyjściowych. Jednak wałek wejściowy jest dwuczęściowy. Składa się on z zewnętrznego wału rurowego łączącego biegi parzyste z jednym ze sprzęgieł oraz wewnętrznego, obsługującego biegi nieparzyste i połączonego z drugim sprzęgłem. Płytki „mokrych” sprzęgieł sterowane są elektronicznie i uruchamiane hydraulicznie. Zabudowano je tak, aby jedno wchodziło w drugie, co pozwoliło na kompaktowe wymiary przekładni.
Układy sterujące w skrzyni PowerShift
W Powershifcie znajdziemy dwa układy sterujące. Elektroniczny i hydrauliczny. Ten pierwszy za pomocą modułu TCM (elektroniczny zespół czujników i sterowania), uruchamia zawory elektromagnetyczne w zespole zaworów sterujących z blokiem zaworów. Za pośrednictwem TCM-u właśnie zapisywane są wszelkie dane dotyczące usterek przekładni. Układ hydrauliczny sterowany jest za pomocą pompy płynu hydraulicznego, wytwarzającą ciśnienie do sterowania przekładnią automatyczną. Elektromagnetyczne zawory doprowadzają ciśnienie hydrauliczne do obydwu sprzęgieł i widełek. Zawory w odpowiedni sposób regulują ciśnienie w układzie, dzięki czemu można uzyskać płynność uruchamiania sprzęgła.
Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Ogólna zasada działania skrzyni PowerShift
Dzięki zastosowaniu podwójnego sprzęgła wielopłytkowego i dwóm układom sterującym, przekładnia wybiera jednocześnie dwa biegi. Jeden z nich jest włączony bezpośrednio podczas jazdy, drugi wybierany jest wstępnie. W zależności od poleceń kierowcy (stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia) następuje wysprzęglenie aktywnego biegu i włączenie drugiego sprzęgła, na którym wstępnie został wrzucony kolejny bieg.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.