REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekładnia Powershift - jak działa?

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
skrzynia biegów PowerShift
skrzynia biegów PowerShift
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ford dołączył w 2008 roku do producentów stosujących dwusprzęgłowe skrzynie biegów tworząc przekładnię PowerShift.

Moda na skrzynie dwusprzęgłowe - PowerShift

W świecie postępującego rozwoju technologicznego i pogoni za wydajnością, producenci samochodów proponują coraz nowsze rozwiązania. Od pewnego czasu niezwykle popularne stały się dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Pierwszą skrzynią, powszechnie montowaną do aut użytkowych była DSG Volkswagena. Na rynku obecne są już konkurencyjne produkty m.in. marki Ford, która w 2008 roku zaprezentowała w Focusie i C-Maxie z silnikiem 2.0 TDCI 6-biegową przekładnię Powershift.

REKLAMA

REKLAMA

Przeniesienie napędu

Przekładnia dostarcza napęd bez jakiejkolwiek przerwy. W porównaniu z tradycyjną przekładnią zautomatyzowaną, widać wyraźnie wyższą sprawność układu dwusprzęgłowego. Jazda bez szarpnięć i z ciągle dostępnym momentem obrotowym sprzyja również spalaniu, które w zależności od stylu jazdy powinno być mniejsze od 4 do 8 procent niż ma to miejsce w przypadku klasycznych rozwiązań.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

REKLAMA

Przełożenia wewnątrz przekładni mają postać par kół zębatych na wałkach wejściowych i wyjściowych. Jednak wałek wejściowy jest dwuczęściowy. Składa się on z zewnętrznego wału rurowego łączącego biegi parzyste z jednym ze sprzęgieł oraz wewnętrznego, obsługującego biegi nieparzyste i połączonego z drugim sprzęgłem. Płytki „mokrych” sprzęgieł sterowane są elektronicznie i uruchamiane hydraulicznie. Zabudowano je tak, aby jedno wchodziło  w drugie, co pozwoliło na kompaktowe wymiary przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układy sterujące w skrzyni PowerShift

W Powershifcie znajdziemy dwa układy sterujące. Elektroniczny i hydrauliczny.  Ten pierwszy za pomocą modułu TCM (elektroniczny zespół czujników i sterowania), uruchamia zawory elektromagnetyczne w zespole zaworów sterujących z blokiem zaworów. Za pośrednictwem TCM-u właśnie zapisywane są wszelkie dane dotyczące usterek przekładni. Układ hydrauliczny sterowany jest za pomocą pompy płynu hydraulicznego, wytwarzającą ciśnienie do sterowania przekładnią automatyczną. Elektromagnetyczne zawory doprowadzają ciśnienie hydrauliczne do obydwu sprzęgieł i widełek. Zawory w odpowiedni sposób regulują ciśnienie w układzie, dzięki czemu można uzyskać płynność uruchamiania sprzęgła.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Ogólna zasada działania skrzyni PowerShift

Dzięki zastosowaniu podwójnego sprzęgła wielopłytkowego i dwóm układom sterującym, przekładnia wybiera jednocześnie dwa biegi. Jeden z nich jest włączony bezpośrednio podczas jazdy, drugi wybierany jest wstępnie. W zależności od poleceń kierowcy (stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia) następuje wysprzęglenie aktywnego biegu i włączenie drugiego sprzęgła, na którym wstępnie został wrzucony kolejny bieg.

skrzynia biegów PowerShift
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA