REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obieg oleju w preselekcyjnej skrzynii biegów DSG
Obieg oleju w preselekcyjnej skrzynii biegów DSG
Volkswagen
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych układów mechanicznych w ówczesnych samochodach. Jak wygląda obieg oleju w nowoczesnej, dwusprzęgłowej przekładni DSG produkowanej przez koncern VW?

Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia DSG posiada jeden obieg oleju, który odpowiada za wszystkie jej funkcje. Układ potrzebuje do swej pełnej sprawności 7,2 litra specjalnego oleju przekładniowego DSG, którego zadaniem jest smarowanie i chłodzenie podwójnego sprzęgła, wałków łożysk, kół zębatych oraz synchronizatorów skrzyni biegów. Co więcej, olej ten jest niezbędny do poruszania tłokami podwójnego sprzęgła, a także widełkami uruchamiającymi biegi. 

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze elementy skrzyni DSG odpowiedzialne za prawidłowy obieg oleju

Istotną rolę w konstrukcji skrzyni biegów oraz prawidłowym obiegu w niej oleju, odgrywa chłodnica oleju, która włączona jest w obieg chłodzenia silnika. Zabezpiecza ona olej przed jego nagrzaniem do temperatury wyższej niż 135°. Drugim bardzo istotnym elementem skrzyni DSG jest pompa oleju, która zasysa olej z miski olejowej i generuje ciśnienie 20 bar, niezbędne do poruszania hydraulicznymi elementami wykonawczyni. W jej budowie wyróżnia się stronę ssawną i stronę tłoczną. Pompa zasila sprzęgła wielopłytkowe, widełki uruchamiające biegi i rozpylacze, które smarują koła zębate. Pompowany przez nią olej, stanowi także ciecz chłodzącą dla obu sprzęgieł. Do zasilania pompy służy wałek pompy, który obraca się z prędkością obrotową silnika samochodu.

Zobacz też: System zmiennych faz rozrządu Valvelift

Obieg oleju w skrzyni DSG

Pompa pobiera olej z miski olejowej (poprzez filtr strony ssawnej), po czym tłoczy go do suwaka ciśnienia roboczego. Położenie suwaka ciśnienia roboczego jest uzależnione od zaworu regulacji ciśnienia 3, który sterując nim odpowiada za ciśnienie robocze, zasilające wszystkie układy wykonawcze preselekcyjnej skrzyni biegów DSG(m.in. sterowanie sprzęgłami wielopłytkowymi i przełączanie biegów).Nadmiar oleju, czyli tzw. przelew, odprowadzany jest z suwaka ciśnienia roboczego na stronę ssawną pompy.  Drugi kanał oleju, który wychodzi z suwaka, rozdziela się na dwa przewody. Pierwszy kieruje ciecz do chłodnicy oleju a dalej, poprzez filtr strony tłocznej, który zlokalizowany jest na obudowie skrzyni biegów, do miski olejowej. Za nim jednak do niej trafi, będąc już schłodzonym dociera on do rozpylaczy, które polewają nim koła zębate, zapewniając im smarowanie i obniżając ich temperaturę.  Drugi przewód kieruje olej do suwaka chłodzenia sprzęgieł.

REKLAMA

Zobacz też: Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie robocze oleju, doprowadzane do konkretnych zaworów, steruje w zależności od warunków jazdy pracą sprzęgieł K1 i K2 oraz widełek odpowiedzialnych za włączanie konkretnych biegów. Istotnym elementem skrzyni jest multiplekser i towarzyszące mu zawory. Multiplekser pozwala sterować ośmiorgiem widełek za pomocą tylko czterech zaworów.  W zależności od położenia suwaka multipleksera, włączone mogą  zostać biegi I,III, VI oraz R bądź II, IV, V i N.

Uruchamianie biegu w DSG

Podobnie jak ma to miejsce w skrzyni ręcznej także i w preselekcyjnej przekładni DSG, biegi włączane są za pomocą widełek, poruszanych hydraulicznie a nie jak w skrzyni manualnej za pomocą wodzików. Każde z ośmiu widełek są ułożyskowane kulkowo w dwóch cylindrach.Aby konkretny bieg został wybrany, moduł mechatroniczny wprowadza olej pod ciśnieniem do jednego z tych cylindrów.Widełki przesuną się tę stronę, po której znajduje się pusty cylinder (niewypełniony olejem). Wraz z przesunięciem się widełek, w tym samym kierunku co one przemieszczeniu ulega przesuwka. Powoduje to załączenie się konkretnego biegu.

Zobacz też: Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek

Włączenie się biegu powoduje automatyczne przerwanie zasilania danego cylindra olejem.Utrzymywanie konkretnego przełożenia, umożliwia zaskoczenie specjalnego wielopustu oraz mechanizm, definiujący położenie widełek. O ich położeniu moduł mechatroniczny informowany jest za pomocą stałego magnesu, w który wyposażone są każde z widełek. 

Chłodzenie sprzęgieł w skrzyni DSG

Praca skrzyni DSG wymaga od niej nieustannej kontroli prędkości auta i prawidłowego doboru przełożeń. Aby zapewnić optymalny bieg do warunków panujących na drodze, niezbędna jest częsta zmiana przełożeń. To powoduje nagrzewanie się w pierwszej kolejności sprzęgieł wielopłytkowych, które z kolei zwiększają temperaturę sprzęgła podwójnego.

Aby temu zapobiec przegrzaniu sprzęgieł, czujnik ich temperatury (nr. G509) mierzy temperaturę oleju, który wypływa ze sprzęgieł wielopłytkowych. Na podstawie wyników dokonanego pomiar, sterownik zarządza zaworem chłodzenia sprzęgieł. W obiegu oleju w skrzyni DSG, wyodrębniona została specjalna gałąź, która służy chłodzeniu sprzęgieł. Zawór chłodzenia sprzęgieł w zależności od temperatury, zwiększa lub zmniejsza ciśnienie, działające na suwak chłodzenia sprzęgieł. Ten z kolei dozuje przepływ oleju w układzie sprzęgieł, mogąc podnieść go maksymalnie do poziomu 20l/min i ciśnienia nie większego niż 2 bar.

Skrzynia DSG jest bardzo skomplikowanym zespołem hydrauliczno-mechanicznym. Wysoka precyzja montażu oraz duża liczba ruchomych jej elementów i czujników powoduje z jednej strony bardzo płynne jej działanie, a z drugiej komplikuje ewentualne jej naprawy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA