REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cylinder on demand – oszczędność według Audi

Piotr Czerniakowski
Audi A1 Sportback 1.4 - technologia cylinder on demand.
Audi A1 Sportback 1.4 - technologia cylinder on demand.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

System odłączania cylindrów jest technologią o stosunkowo krótkiej tradycji. Nie ma się czemu dziwić – w końcu została stworzona w celu zmniejszenia zużycia paliwa, zaś największy nacisk na tą kwestię odczuwalny jest od niedawna. Audi po wprowadzeniu technologii cylinder on demand w sportowych limuzynach S7 i S8, przenosi ją do miejskiego A1 Sportback.

Technologia cylinder on demand zastosowana zostanie w silniku 1.4 TFSI. Jest to jednostka o mocy 140 KM, i maksymalnym momencie obrotowym, wynoszącym 250 Nm, w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Audi A1 Sportback z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 8,1 s, rozpędza się maksymalnie do 212 km/h, zaś średnio spala 4,7 l na 100 km.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Cylinder-on-demand, w wolnym tłumaczeniu z angielskiego znaczy „cylinder na żądanie” lub „cylinder w zależności od popytu”. Sama nazwa podpowiada więc nam, na czym polega technologia Audi. Przy niższym i średnim obciążeniu, a także w fazie toczenia, komputer wyłącza z pracy drugi i trzeci cylinder. Wymogiem tego jest prędkość obrotowa silnika pomiędzy 1400 a 4000 obr./min, zaś moment obrotowy w zakresie 25-75 Nm.

System odłączania cylindrów uruchamiany jest tulejami, przez tak zwane elementy krzywkowe z dwoma różnymi profilami. W momencie gdy elektromechaniczny nastawnik z trzpieniem przesunie je na wałkach rozrządu, nad zaworami dolotowymi i wylotowymi znajdą się tak zwane „profile zerowe wzniosu”. Skutkuje to zamknięciem sprężyn zaworowych i dezaktywacje wtrysku. W 1 i 4 cylindrze, które pozostają aktywne, wzrasta sprawność, ponieważ ich optymalne punkty pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

REKLAMA

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W momencie gdy kierowca wciśnie pedał gazu i obciążenie stanie się większe, tuleje wracają na swoją „zwyczajowe” pozycję, zaś dezaktywowane cylindry są ponownie włączane do pracy. Procesy przełączania trwają od 13 do 36 milisekund, w zależności od prędkości obrotowej. Ingerencje we wtrysk i przepustnice wygładzają ewentualne szarpnięcia.  Aktywacja i dezaktywacja cylindrów jest więc dla kierowcy i pasażerów w zasadzie niewyczuwalna. Tego, czy silnik pracuje aktualnie na dwóch, czy na czterech cylindrach, możemy się dowiedzieć jedynie ze wskazań w komputerze pokładowym. Wysoka kultura pracy silnika, zarówno na czterech, jak i na dwóch cylindrach, jest efektem modyfikacji łożysk silnika, dwumasowego koła zamachowego oraz układu wydechowego.

System w inteligentny sposób wykorzystuje informacje, jakich dostarcza mu pedał przyspieszenia. W momencie gdy kierowca jeździ dość nieregularnie (gwałtowne przyspieszenia i hamowanie, czyli np. jazda bardzo dynamiczna lub podczas poruszania się w mieście) system nie odłączy cylindrów, nawet podczas chwilowej stałej prędkości i mniejszych obciążeń silnika. Nie doprowadziłoby to bowiem do zmniejszenia zużycia paliwa, gdyż za chwilę system znów musiałby „zaprząc” do pracy pozostałe dwa cylindry.

Zobacz też: Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Poza rozpędzaniem, pozostaje jeszcze kwestia zatrzymania auta. Podczas gdy silnik pracuje na dwóch cylindrach, zaś system wyczuje spadek prędkości auta, automatycznie załączy pozostaje dwa cylindry, aby wspomóc siłę hamowania.

Audi przekonuje, że dzięki systemowi „cylinder on demand”, spalanie Audi A1 Sportback 1.4 TFSI spalanie w cyklu mieszanym może obniżyć się o około 0,4 l/100 km. Podczas stałej prędkości 50 km/h, oszczędność ta może wynieść nawet 1l/100 km.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA