REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cylinder on demand – oszczędność według Audi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Audi A1 Sportback 1.4 - technologia cylinder on demand.
Audi A1 Sportback 1.4 - technologia cylinder on demand.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

System odłączania cylindrów jest technologią o stosunkowo krótkiej tradycji. Nie ma się czemu dziwić – w końcu została stworzona w celu zmniejszenia zużycia paliwa, zaś największy nacisk na tą kwestię odczuwalny jest od niedawna. Audi po wprowadzeniu technologii cylinder on demand w sportowych limuzynach S7 i S8, przenosi ją do miejskiego A1 Sportback.

Technologia cylinder on demand zastosowana zostanie w silniku 1.4 TFSI. Jest to jednostka o mocy 140 KM, i maksymalnym momencie obrotowym, wynoszącym 250 Nm, w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Audi A1 Sportback z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 8,1 s, rozpędza się maksymalnie do 212 km/h, zaś średnio spala 4,7 l na 100 km.

REKLAMA

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

REKLAMA

Cylinder-on-demand, w wolnym tłumaczeniu z angielskiego znaczy „cylinder na żądanie” lub „cylinder w zależności od popytu”. Sama nazwa podpowiada więc nam, na czym polega technologia Audi. Przy niższym i średnim obciążeniu, a także w fazie toczenia, komputer wyłącza z pracy drugi i trzeci cylinder. Wymogiem tego jest prędkość obrotowa silnika pomiędzy 1400 a 4000 obr./min, zaś moment obrotowy w zakresie 25-75 Nm.

System odłączania cylindrów uruchamiany jest tulejami, przez tak zwane elementy krzywkowe z dwoma różnymi profilami. W momencie gdy elektromechaniczny nastawnik z trzpieniem przesunie je na wałkach rozrządu, nad zaworami dolotowymi i wylotowymi znajdą się tak zwane „profile zerowe wzniosu”. Skutkuje to zamknięciem sprężyn zaworowych i dezaktywacje wtrysku. W 1 i 4 cylindrze, które pozostają aktywne, wzrasta sprawność, ponieważ ich optymalne punkty pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W momencie gdy kierowca wciśnie pedał gazu i obciążenie stanie się większe, tuleje wracają na swoją „zwyczajowe” pozycję, zaś dezaktywowane cylindry są ponownie włączane do pracy. Procesy przełączania trwają od 13 do 36 milisekund, w zależności od prędkości obrotowej. Ingerencje we wtrysk i przepustnice wygładzają ewentualne szarpnięcia.  Aktywacja i dezaktywacja cylindrów jest więc dla kierowcy i pasażerów w zasadzie niewyczuwalna. Tego, czy silnik pracuje aktualnie na dwóch, czy na czterech cylindrach, możemy się dowiedzieć jedynie ze wskazań w komputerze pokładowym. Wysoka kultura pracy silnika, zarówno na czterech, jak i na dwóch cylindrach, jest efektem modyfikacji łożysk silnika, dwumasowego koła zamachowego oraz układu wydechowego.

System w inteligentny sposób wykorzystuje informacje, jakich dostarcza mu pedał przyspieszenia. W momencie gdy kierowca jeździ dość nieregularnie (gwałtowne przyspieszenia i hamowanie, czyli np. jazda bardzo dynamiczna lub podczas poruszania się w mieście) system nie odłączy cylindrów, nawet podczas chwilowej stałej prędkości i mniejszych obciążeń silnika. Nie doprowadziłoby to bowiem do zmniejszenia zużycia paliwa, gdyż za chwilę system znów musiałby „zaprząc” do pracy pozostałe dwa cylindry.

Zobacz też: Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Poza rozpędzaniem, pozostaje jeszcze kwestia zatrzymania auta. Podczas gdy silnik pracuje na dwóch cylindrach, zaś system wyczuje spadek prędkości auta, automatycznie załączy pozostaje dwa cylindry, aby wspomóc siłę hamowania.

Audi przekonuje, że dzięki systemowi „cylinder on demand”, spalanie Audi A1 Sportback 1.4 TFSI spalanie w cyklu mieszanym może obniżyć się o około 0,4 l/100 km. Podczas stałej prędkości 50 km/h, oszczędność ta może wynieść nawet 1l/100 km.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA