REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Rafał Heda
Świece żarowe ułatwiają rozruch auta przy niskich temperaturach. Fot. newspress
Świece żarowe ułatwiają rozruch auta przy niskich temperaturach. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Świece żarowe ułatwiają rozruch silnika Diesla – na tym u większości z nas kończy się wiedza w tym temacie. Wraz ze znacznym spadkiem temperatury, wielu posiadaczy aut z silnikiem wysokoprężnym zaczyna mieć problem z uruchomieniem silnika. W poradniku przedstawiamy jak skontrolować stan świec żarowych oraz jak wymienić świece żarowe?

Silnik Diesla potrzebuje odpowiednich warunków by mógł zostać uruchomiony i pracować. Jak sama nazwa wskazuje – silnik o zapłonie samoczynnym powoduje zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej samoczynnie. Jeśli w komorze spalania panują ku temu sprzyjające warunki. Nie potrzebny jest więc żaden impuls elektryczny, by wywołać przeskok iskry do zapłonu, jak w przypadku silnika zasilanego benzyną. Jednak, aby nasz Diesel odpalił i prawidłowo pracował, muszą być spełnione, wspomniane wcześniej odpowiednie warunki. Są one związane z temperaturą i ciśnieniem.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

Jeżeli ma nastąpić zapłon, należy sprężyć powietrze, co spowoduje wzrost temperatury w komorze, oraz podać pod wysokim ciśnieniem paliwo, czyli olej napędowy. Ten zaś musi posiadać odpowiednią liczbę cetanową, która określa zdolność do samozapłonu. By sprężyć powietrze komora spalania silnika, powinna wykazywać się dobrą szczelnością. Inaczej występują problemy. Również pompa wtryskowa z wtryskiwaczami, pompowtryskiwacze lub pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze (w przypadku systemu common rail) w zależności, który układ wtryskowy występuje, muszą działać prawidłowo. Te czynniki w połączeniu z podaniem dawki paliwa, spowodują samozapłon. Silnik uruchomi się i będzie prawidłowo pracował.

Po co są świece żarowe? Do czego są potrzebne?

Świeca żarowa służy pomocą przy rozruchu zimnego silnika. Jednak podgrzewa tylko wtedy, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, właściwie, gdy spadnie temperatura płynu chłodniczego, bo najczęściej ten czynnik jest punktem odniesienia. Wtedy samo ciśnienie sprężania nie rozgrzeje na tyle komory spalania, by motor mógł się bezproblemowo uruchomić. Świece, które po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu załączają się, podgrzewają. Wskazuje na to, dobrze znana posiadaczom Diesli, żółta spiralka, która dłużej widnieje na desce rozdzielczej. Gdy zgaśnie oznacza wstępne ogrzanie i możliwość uruchomienia jednostki napędowej. Jednak, żeby proces spalania przebiegał lepiej, świece nadal są załączone jeszcze przez jakiś czas. Oprócz tego, że zastosowanie świec żarowych pozwoliło na łatwiejszy i bezproblemowy rozruch Diesla, wpłynęły one korzystnie na środowisko. Dzięki ich użyciu zmniejszyła się emisja szkodliwych substancji podczas rozruchu i zaraz po nim.

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić czy świeca podgrzewa? Jak skontrolować stan świec żarowych?

REKLAMA

Najprostszym sposobem na sprawdzenie stanu świec żarowych jest użycie samochodowego próbnika napięcia. By to zrobić, należy zdjąć przewody lub odkręcić listwę podającą 12 volt. Następnie klips miernika podłączyć do klemy dodatniej akumulatora, a miernik przyłożyć do świecy. Jeśli zapali się lampka – oznacza, że napięcie przechodzi, czyli jest sprawna. W ten sposób należy przebadać wszystkie.
Jeśli na mierniku nie zapali się lampka – oznacza to, że świeca jest spalona i należy ją wymienić.

Drugi sposób na skontrolowanie stanu świec zarowych to wykręcenie świecy żarowej z głowicy, podanie napięcia i masy oraz obserwacja. Powinna zagrzewać się bardzo szybko, w przeciągu kilu sekund, do czerwoności na swoim końcu.
Jeśli dzieje się to zbyt długo lub w niewłaściwym miejscu jest uszkodzona i kwalifikuje do wymiany.

Druga metoda wymaga zachowania ostrożności. Podczas sprawdzania istnieje ryzyko poparzenia lub zwarcia. Pochłania więcej czasu. Jednak dokładnie widać jak zachowuje się świeca, można też ocenić jej poprawność działania.

Zobacz też: Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Pierwsza natomiast jest szybsza i mniej ryzykowna. Widać jedynie czy świeca jest sprawna czy uszkodzona, ale najczęściej to wystarczy.

Wymiana świec żarowych

Wymiana świecy żarowej nie jest trudna. Używając odpowiedniego klucza nasadowego (najczęściej 10mm), wykręcamy zużytą, a w jej miejsce wkręcamy nową. Na końcu zakładamy przewód lub listwę.
Podczas odkręcania, trzeba uważać aby świecy nie urwać. Przy zakręcaniu, dokręcić z odpowiednim momentem (najczęściej 14-17Nm), określonym dla danego pojazdu i typu silnika.
Przed przystąpieniem do pracy ważne jest, by dobrze wyczyścić okolice świec z brudu i kurzu, który mógł się nagromadzić. Najlepiej te miejsca oczyścić używając sprężonego powietrza. Tak, aby przy wyjmowaniu świecy niepożądanie nic nie wpadło do cylindra!

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Jedno podgrzanie świeć żarowych wystarczy

W samochodach nowszych podczas rozruchu nawet w bardzo niskich temperaturach, zupełnie wystarczy przekręcić kluczyć, odczekać aż zgaśnie kontrolka podgrzewania świec (żółta spiralka)i odpalać. Nie należy podgrzewać kilka razy. Jeśli silnik, układ paliwowy akumulator oraz rozrusznik jest sprawny, a świece podgrzewają, samochód powinien odpalić bez najmniejszych problemów, bez długiego kręcenia.
Nowe rozwiązania dogrzewają komorę spalania nawet kilka minut po uruchomieniu silnika. Wszystko zależy od panującej temperatury.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Świece dogrzewające - ciekawostka

Występują pojazdy, w których stosowane są świece żarowe dogrzewające płyn chłodniczy w małym obiegu silnika. Ma to na celu szybsze osiągnięcie temperatury roboczej. Podobnie jak w komorze spalania załączają się, gdy panuje odpowiednio niska temperatura i podgrzewają aż silnik osiągnie określoną  (najczęściej ok. 70 stopni).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA