REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Heda
Świece żarowe ułatwiają rozruch auta przy niskich temperaturach. Fot. newspress
Świece żarowe ułatwiają rozruch auta przy niskich temperaturach. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Świece żarowe ułatwiają rozruch silnika Diesla – na tym u większości z nas kończy się wiedza w tym temacie. Wraz ze znacznym spadkiem temperatury, wielu posiadaczy aut z silnikiem wysokoprężnym zaczyna mieć problem z uruchomieniem silnika. W poradniku przedstawiamy jak skontrolować stan świec żarowych oraz jak wymienić świece żarowe?

Silnik Diesla potrzebuje odpowiednich warunków by mógł zostać uruchomiony i pracować. Jak sama nazwa wskazuje – silnik o zapłonie samoczynnym powoduje zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej samoczynnie. Jeśli w komorze spalania panują ku temu sprzyjające warunki. Nie potrzebny jest więc żaden impuls elektryczny, by wywołać przeskok iskry do zapłonu, jak w przypadku silnika zasilanego benzyną. Jednak, aby nasz Diesel odpalił i prawidłowo pracował, muszą być spełnione, wspomniane wcześniej odpowiednie warunki. Są one związane z temperaturą i ciśnieniem.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

Jeżeli ma nastąpić zapłon, należy sprężyć powietrze, co spowoduje wzrost temperatury w komorze, oraz podać pod wysokim ciśnieniem paliwo, czyli olej napędowy. Ten zaś musi posiadać odpowiednią liczbę cetanową, która określa zdolność do samozapłonu. By sprężyć powietrze komora spalania silnika, powinna wykazywać się dobrą szczelnością. Inaczej występują problemy. Również pompa wtryskowa z wtryskiwaczami, pompowtryskiwacze lub pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze (w przypadku systemu common rail) w zależności, który układ wtryskowy występuje, muszą działać prawidłowo. Te czynniki w połączeniu z podaniem dawki paliwa, spowodują samozapłon. Silnik uruchomi się i będzie prawidłowo pracował.

Po co są świece żarowe? Do czego są potrzebne?

Świeca żarowa służy pomocą przy rozruchu zimnego silnika. Jednak podgrzewa tylko wtedy, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, właściwie, gdy spadnie temperatura płynu chłodniczego, bo najczęściej ten czynnik jest punktem odniesienia. Wtedy samo ciśnienie sprężania nie rozgrzeje na tyle komory spalania, by motor mógł się bezproblemowo uruchomić. Świece, które po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu załączają się, podgrzewają. Wskazuje na to, dobrze znana posiadaczom Diesli, żółta spiralka, która dłużej widnieje na desce rozdzielczej. Gdy zgaśnie oznacza wstępne ogrzanie i możliwość uruchomienia jednostki napędowej. Jednak, żeby proces spalania przebiegał lepiej, świece nadal są załączone jeszcze przez jakiś czas. Oprócz tego, że zastosowanie świec żarowych pozwoliło na łatwiejszy i bezproblemowy rozruch Diesla, wpłynęły one korzystnie na środowisko. Dzięki ich użyciu zmniejszyła się emisja szkodliwych substancji podczas rozruchu i zaraz po nim.

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić czy świeca podgrzewa? Jak skontrolować stan świec żarowych?

REKLAMA

Najprostszym sposobem na sprawdzenie stanu świec żarowych jest użycie samochodowego próbnika napięcia. By to zrobić, należy zdjąć przewody lub odkręcić listwę podającą 12 volt. Następnie klips miernika podłączyć do klemy dodatniej akumulatora, a miernik przyłożyć do świecy. Jeśli zapali się lampka – oznacza, że napięcie przechodzi, czyli jest sprawna. W ten sposób należy przebadać wszystkie.
Jeśli na mierniku nie zapali się lampka – oznacza to, że świeca jest spalona i należy ją wymienić.

Drugi sposób na skontrolowanie stanu świec zarowych to wykręcenie świecy żarowej z głowicy, podanie napięcia i masy oraz obserwacja. Powinna zagrzewać się bardzo szybko, w przeciągu kilu sekund, do czerwoności na swoim końcu.
Jeśli dzieje się to zbyt długo lub w niewłaściwym miejscu jest uszkodzona i kwalifikuje do wymiany.

Druga metoda wymaga zachowania ostrożności. Podczas sprawdzania istnieje ryzyko poparzenia lub zwarcia. Pochłania więcej czasu. Jednak dokładnie widać jak zachowuje się świeca, można też ocenić jej poprawność działania.

Zobacz też: Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Pierwsza natomiast jest szybsza i mniej ryzykowna. Widać jedynie czy świeca jest sprawna czy uszkodzona, ale najczęściej to wystarczy.

Wymiana świec żarowych

Wymiana świecy żarowej nie jest trudna. Używając odpowiedniego klucza nasadowego (najczęściej 10mm), wykręcamy zużytą, a w jej miejsce wkręcamy nową. Na końcu zakładamy przewód lub listwę.
Podczas odkręcania, trzeba uważać aby świecy nie urwać. Przy zakręcaniu, dokręcić z odpowiednim momentem (najczęściej 14-17Nm), określonym dla danego pojazdu i typu silnika.
Przed przystąpieniem do pracy ważne jest, by dobrze wyczyścić okolice świec z brudu i kurzu, który mógł się nagromadzić. Najlepiej te miejsca oczyścić używając sprężonego powietrza. Tak, aby przy wyjmowaniu świecy niepożądanie nic nie wpadło do cylindra!

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Jedno podgrzanie świeć żarowych wystarczy

W samochodach nowszych podczas rozruchu nawet w bardzo niskich temperaturach, zupełnie wystarczy przekręcić kluczyć, odczekać aż zgaśnie kontrolka podgrzewania świec (żółta spiralka)i odpalać. Nie należy podgrzewać kilka razy. Jeśli silnik, układ paliwowy akumulator oraz rozrusznik jest sprawny, a świece podgrzewają, samochód powinien odpalić bez najmniejszych problemów, bez długiego kręcenia.
Nowe rozwiązania dogrzewają komorę spalania nawet kilka minut po uruchomieniu silnika. Wszystko zależy od panującej temperatury.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Świece dogrzewające - ciekawostka

Występują pojazdy, w których stosowane są świece żarowe dogrzewające płyn chłodniczy w małym obiegu silnika. Ma to na celu szybsze osiągnięcie temperatury roboczej. Podobnie jak w komorze spalania załączają się, gdy panuje odpowiednio niska temperatura i podgrzewają aż silnik osiągnie określoną  (najczęściej ok. 70 stopni).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA