REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Rafał Heda
Świece żarowe ułatwiają rozruch auta przy niskich temperaturach. Fot. newspress
Świece żarowe ułatwiają rozruch auta przy niskich temperaturach. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Świece żarowe ułatwiają rozruch silnika Diesla – na tym u większości z nas kończy się wiedza w tym temacie. Wraz ze znacznym spadkiem temperatury, wielu posiadaczy aut z silnikiem wysokoprężnym zaczyna mieć problem z uruchomieniem silnika. W poradniku przedstawiamy jak skontrolować stan świec żarowych oraz jak wymienić świece żarowe?

Silnik Diesla potrzebuje odpowiednich warunków by mógł zostać uruchomiony i pracować. Jak sama nazwa wskazuje – silnik o zapłonie samoczynnym powoduje zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej samoczynnie. Jeśli w komorze spalania panują ku temu sprzyjające warunki. Nie potrzebny jest więc żaden impuls elektryczny, by wywołać przeskok iskry do zapłonu, jak w przypadku silnika zasilanego benzyną. Jednak, aby nasz Diesel odpalił i prawidłowo pracował, muszą być spełnione, wspomniane wcześniej odpowiednie warunki. Są one związane z temperaturą i ciśnieniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

Jeżeli ma nastąpić zapłon, należy sprężyć powietrze, co spowoduje wzrost temperatury w komorze, oraz podać pod wysokim ciśnieniem paliwo, czyli olej napędowy. Ten zaś musi posiadać odpowiednią liczbę cetanową, która określa zdolność do samozapłonu. By sprężyć powietrze komora spalania silnika, powinna wykazywać się dobrą szczelnością. Inaczej występują problemy. Również pompa wtryskowa z wtryskiwaczami, pompowtryskiwacze lub pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze (w przypadku systemu common rail) w zależności, który układ wtryskowy występuje, muszą działać prawidłowo. Te czynniki w połączeniu z podaniem dawki paliwa, spowodują samozapłon. Silnik uruchomi się i będzie prawidłowo pracował.

Po co są świece żarowe? Do czego są potrzebne?

Świeca żarowa służy pomocą przy rozruchu zimnego silnika. Jednak podgrzewa tylko wtedy, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, właściwie, gdy spadnie temperatura płynu chłodniczego, bo najczęściej ten czynnik jest punktem odniesienia. Wtedy samo ciśnienie sprężania nie rozgrzeje na tyle komory spalania, by motor mógł się bezproblemowo uruchomić. Świece, które po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu załączają się, podgrzewają. Wskazuje na to, dobrze znana posiadaczom Diesli, żółta spiralka, która dłużej widnieje na desce rozdzielczej. Gdy zgaśnie oznacza wstępne ogrzanie i możliwość uruchomienia jednostki napędowej. Jednak, żeby proces spalania przebiegał lepiej, świece nadal są załączone jeszcze przez jakiś czas. Oprócz tego, że zastosowanie świec żarowych pozwoliło na łatwiejszy i bezproblemowy rozruch Diesla, wpłynęły one korzystnie na środowisko. Dzięki ich użyciu zmniejszyła się emisja szkodliwych substancji podczas rozruchu i zaraz po nim.

REKLAMA

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić czy świeca podgrzewa? Jak skontrolować stan świec żarowych?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie stanu świec żarowych jest użycie samochodowego próbnika napięcia. By to zrobić, należy zdjąć przewody lub odkręcić listwę podającą 12 volt. Następnie klips miernika podłączyć do klemy dodatniej akumulatora, a miernik przyłożyć do świecy. Jeśli zapali się lampka – oznacza, że napięcie przechodzi, czyli jest sprawna. W ten sposób należy przebadać wszystkie.
Jeśli na mierniku nie zapali się lampka – oznacza to, że świeca jest spalona i należy ją wymienić.

Drugi sposób na skontrolowanie stanu świec zarowych to wykręcenie świecy żarowej z głowicy, podanie napięcia i masy oraz obserwacja. Powinna zagrzewać się bardzo szybko, w przeciągu kilu sekund, do czerwoności na swoim końcu.
Jeśli dzieje się to zbyt długo lub w niewłaściwym miejscu jest uszkodzona i kwalifikuje do wymiany.

Druga metoda wymaga zachowania ostrożności. Podczas sprawdzania istnieje ryzyko poparzenia lub zwarcia. Pochłania więcej czasu. Jednak dokładnie widać jak zachowuje się świeca, można też ocenić jej poprawność działania.

Zobacz też: Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Pierwsza natomiast jest szybsza i mniej ryzykowna. Widać jedynie czy świeca jest sprawna czy uszkodzona, ale najczęściej to wystarczy.

Wymiana świec żarowych

Wymiana świecy żarowej nie jest trudna. Używając odpowiedniego klucza nasadowego (najczęściej 10mm), wykręcamy zużytą, a w jej miejsce wkręcamy nową. Na końcu zakładamy przewód lub listwę.
Podczas odkręcania, trzeba uważać aby świecy nie urwać. Przy zakręcaniu, dokręcić z odpowiednim momentem (najczęściej 14-17Nm), określonym dla danego pojazdu i typu silnika.
Przed przystąpieniem do pracy ważne jest, by dobrze wyczyścić okolice świec z brudu i kurzu, który mógł się nagromadzić. Najlepiej te miejsca oczyścić używając sprężonego powietrza. Tak, aby przy wyjmowaniu świecy niepożądanie nic nie wpadło do cylindra!

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Jedno podgrzanie świeć żarowych wystarczy

W samochodach nowszych podczas rozruchu nawet w bardzo niskich temperaturach, zupełnie wystarczy przekręcić kluczyć, odczekać aż zgaśnie kontrolka podgrzewania świec (żółta spiralka)i odpalać. Nie należy podgrzewać kilka razy. Jeśli silnik, układ paliwowy akumulator oraz rozrusznik jest sprawny, a świece podgrzewają, samochód powinien odpalić bez najmniejszych problemów, bez długiego kręcenia.
Nowe rozwiązania dogrzewają komorę spalania nawet kilka minut po uruchomieniu silnika. Wszystko zależy od panującej temperatury.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Świece dogrzewające - ciekawostka

Występują pojazdy, w których stosowane są świece żarowe dogrzewające płyn chłodniczy w małym obiegu silnika. Ma to na celu szybsze osiągnięcie temperatury roboczej. Podobnie jak w komorze spalania załączają się, gdy panuje odpowiednio niska temperatura i podgrzewają aż silnik osiągnie określoną  (najczęściej ok. 70 stopni).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA