REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Blok silnika 1.0 wykonany jest jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium.
Blok silnika 1.0 wykonany jest jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium.
Ford
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Zaostrzające się normy emisji spalin w sposób kluczowy wpływają na rozwój nowoczesnych technologii w motoryzacji, kreując nowe trendy na rynku samochodowych. Wielkie koncerny walcząc o jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa w produkowanych przez siebie silnikach, starają się wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania w ich budowie. Najlepszym tego przykładem jest nowy silnik Forda 1.0 Ecoboost.

Duże pojemnościowo silniki stopniowo zastępowane są przez małolitrażowe turbodoładowane konstrukcje, które zagwarantować mają tą samą bądź nawet większą moc przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa. Do grona producentów podążających tym nurtem ostatnio dołączył Ford.

REKLAMA

W ofercie amerykańskiego producenta pojawił się nowy 3-cylindrowy silnik z serii EcoBoost o pojemności 1-litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym systemem zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, występujący w  dwóch wariantach mocy: 100 KM oraz 125 KM. Obie jednostki trafia najpierw pod maskę Forda Focusa III. Szczególnie interesująco zapowiada się mocniejsza wersja, o wysokim (jak na tę pojemność) momencie obrotowych kształtującym się na poziomie 170Nm, z możliwością chwilowego jego zwiększenia do 200Nm.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Tak wysokie parametry były jeszcze do niedawna nieosiągalne nawet w jednostkach o dwukrotnie większej pojemności. Dla przypomnienia 2-litrowy, benzynowy silnik Focusa II generacji o mocy 145KM, osiągał 185 Nm! Co więcej nowej jednostce, za sprawą wirnika turbosprężarki mogącego pracować z prędkością 248tys. obr./min.,  maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1300obr./min. Zapewnić ma to autu niezbędne osiągi do bezpiecznego wyprzedzania innych pojazdów na drodze, zwiększając jednocześnie jego efektywność poruszania się w ruchu miejskim. Brak konieczności korzystania z wysokich obrotów silnika, seryjny system start-stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania, mają ograniczyć spalanie paliwa do poziomu  5,1 litra/100km oraz emisję do jedynych 112g CO2 na każdy przejechany kilometr.

Zobacz też: Systemy Start&Stop: nowy wynalazek... z lat 80.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wysoką wydajność silnika wpływa również jego kompaktowa budowa. Blok silnika wykonany jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium oraz niewielka, zaledwie 6 milimetrowa przerwa pomiędzy sąsiednimi cylindrami, zapewnić mają szybsze osiągniecie temperatury roboczej jednostki napędowej. Zintegrowanie aluminiowej głowicy z kolektorem wydechowym ma zmniejszyć temperaturę spalin oraz zoptymalizować skład mieszanki paliwowo-powietrznej.  W rezultacie nawet przy niskich temperaturach powietrza spadek wydajności silnika nie powinien przekroczyć 7%. W celu zredukowania typowych dla 3-cylindrowych jednostek, nadmiernych drgań przenoszonych do wnętrza auta, zastosowano specjalne asymetryczne wyważenie koła zamachowego wraz z kołem pasowym, przez co uniknięto konieczności  stosowania dodatkowych wałków wyrównoważających. Zmniejszono także tarcie w silniku, stosując nowe tłoki, pierścienie oraz wprowadzając nowe oprogramowanie ECU, dostosowujące ciśnienie oleju w układzie silnika odpowiednio do warunków.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Produkcja 1-litrowego  silnika odbywać się będzie w nowej fabryce w Kolonii, w której co roku ma powstawać 350 000 tego typu jednostek. Nowy silnik trafi w pierwszej kolejności do najnowszej, III-generacji Forda Focusa a w późniejszym okresie do B-Maxa oraz C-Maxa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA