REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Blok silnika 1.0 wykonany jest jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium.
Blok silnika 1.0 wykonany jest jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium.
Ford
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Zaostrzające się normy emisji spalin w sposób kluczowy wpływają na rozwój nowoczesnych technologii w motoryzacji, kreując nowe trendy na rynku samochodowych. Wielkie koncerny walcząc o jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa w produkowanych przez siebie silnikach, starają się wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania w ich budowie. Najlepszym tego przykładem jest nowy silnik Forda 1.0 Ecoboost.

Duże pojemnościowo silniki stopniowo zastępowane są przez małolitrażowe turbodoładowane konstrukcje, które zagwarantować mają tą samą bądź nawet większą moc przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa. Do grona producentów podążających tym nurtem ostatnio dołączył Ford.

REKLAMA

REKLAMA

W ofercie amerykańskiego producenta pojawił się nowy 3-cylindrowy silnik z serii EcoBoost o pojemności 1-litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym systemem zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, występujący w  dwóch wariantach mocy: 100 KM oraz 125 KM. Obie jednostki trafia najpierw pod maskę Forda Focusa III. Szczególnie interesująco zapowiada się mocniejsza wersja, o wysokim (jak na tę pojemność) momencie obrotowych kształtującym się na poziomie 170Nm, z możliwością chwilowego jego zwiększenia do 200Nm.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Tak wysokie parametry były jeszcze do niedawna nieosiągalne nawet w jednostkach o dwukrotnie większej pojemności. Dla przypomnienia 2-litrowy, benzynowy silnik Focusa II generacji o mocy 145KM, osiągał 185 Nm! Co więcej nowej jednostce, za sprawą wirnika turbosprężarki mogącego pracować z prędkością 248tys. obr./min.,  maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1300obr./min. Zapewnić ma to autu niezbędne osiągi do bezpiecznego wyprzedzania innych pojazdów na drodze, zwiększając jednocześnie jego efektywność poruszania się w ruchu miejskim. Brak konieczności korzystania z wysokich obrotów silnika, seryjny system start-stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania, mają ograniczyć spalanie paliwa do poziomu  5,1 litra/100km oraz emisję do jedynych 112g CO2 na każdy przejechany kilometr.

REKLAMA

Zobacz też: Systemy Start&Stop: nowy wynalazek... z lat 80.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wysoką wydajność silnika wpływa również jego kompaktowa budowa. Blok silnika wykonany jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium oraz niewielka, zaledwie 6 milimetrowa przerwa pomiędzy sąsiednimi cylindrami, zapewnić mają szybsze osiągniecie temperatury roboczej jednostki napędowej. Zintegrowanie aluminiowej głowicy z kolektorem wydechowym ma zmniejszyć temperaturę spalin oraz zoptymalizować skład mieszanki paliwowo-powietrznej.  W rezultacie nawet przy niskich temperaturach powietrza spadek wydajności silnika nie powinien przekroczyć 7%. W celu zredukowania typowych dla 3-cylindrowych jednostek, nadmiernych drgań przenoszonych do wnętrza auta, zastosowano specjalne asymetryczne wyważenie koła zamachowego wraz z kołem pasowym, przez co uniknięto konieczności  stosowania dodatkowych wałków wyrównoważających. Zmniejszono także tarcie w silniku, stosując nowe tłoki, pierścienie oraz wprowadzając nowe oprogramowanie ECU, dostosowujące ciśnienie oleju w układzie silnika odpowiednio do warunków.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Produkcja 1-litrowego  silnika odbywać się będzie w nowej fabryce w Kolonii, w której co roku ma powstawać 350 000 tego typu jednostek. Nowy silnik trafi w pierwszej kolejności do najnowszej, III-generacji Forda Focusa a w późniejszym okresie do B-Maxa oraz C-Maxa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA