REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Blok silnika 1.0 wykonany jest jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium.
Blok silnika 1.0 wykonany jest jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium.
Ford
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Zaostrzające się normy emisji spalin w sposób kluczowy wpływają na rozwój nowoczesnych technologii w motoryzacji, kreując nowe trendy na rynku samochodowych. Wielkie koncerny walcząc o jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa w produkowanych przez siebie silnikach, starają się wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania w ich budowie. Najlepszym tego przykładem jest nowy silnik Forda 1.0 Ecoboost.

Duże pojemnościowo silniki stopniowo zastępowane są przez małolitrażowe turbodoładowane konstrukcje, które zagwarantować mają tą samą bądź nawet większą moc przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa. Do grona producentów podążających tym nurtem ostatnio dołączył Ford.

REKLAMA

REKLAMA

W ofercie amerykańskiego producenta pojawił się nowy 3-cylindrowy silnik z serii EcoBoost o pojemności 1-litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym systemem zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, występujący w  dwóch wariantach mocy: 100 KM oraz 125 KM. Obie jednostki trafia najpierw pod maskę Forda Focusa III. Szczególnie interesująco zapowiada się mocniejsza wersja, o wysokim (jak na tę pojemność) momencie obrotowych kształtującym się na poziomie 170Nm, z możliwością chwilowego jego zwiększenia do 200Nm.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Tak wysokie parametry były jeszcze do niedawna nieosiągalne nawet w jednostkach o dwukrotnie większej pojemności. Dla przypomnienia 2-litrowy, benzynowy silnik Focusa II generacji o mocy 145KM, osiągał 185 Nm! Co więcej nowej jednostce, za sprawą wirnika turbosprężarki mogącego pracować z prędkością 248tys. obr./min.,  maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1300obr./min. Zapewnić ma to autu niezbędne osiągi do bezpiecznego wyprzedzania innych pojazdów na drodze, zwiększając jednocześnie jego efektywność poruszania się w ruchu miejskim. Brak konieczności korzystania z wysokich obrotów silnika, seryjny system start-stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania, mają ograniczyć spalanie paliwa do poziomu  5,1 litra/100km oraz emisję do jedynych 112g CO2 na każdy przejechany kilometr.

REKLAMA

Zobacz też: Systemy Start&Stop: nowy wynalazek... z lat 80.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wysoką wydajność silnika wpływa również jego kompaktowa budowa. Blok silnika wykonany jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium oraz niewielka, zaledwie 6 milimetrowa przerwa pomiędzy sąsiednimi cylindrami, zapewnić mają szybsze osiągniecie temperatury roboczej jednostki napędowej. Zintegrowanie aluminiowej głowicy z kolektorem wydechowym ma zmniejszyć temperaturę spalin oraz zoptymalizować skład mieszanki paliwowo-powietrznej.  W rezultacie nawet przy niskich temperaturach powietrza spadek wydajności silnika nie powinien przekroczyć 7%. W celu zredukowania typowych dla 3-cylindrowych jednostek, nadmiernych drgań przenoszonych do wnętrza auta, zastosowano specjalne asymetryczne wyważenie koła zamachowego wraz z kołem pasowym, przez co uniknięto konieczności  stosowania dodatkowych wałków wyrównoważających. Zmniejszono także tarcie w silniku, stosując nowe tłoki, pierścienie oraz wprowadzając nowe oprogramowanie ECU, dostosowujące ciśnienie oleju w układzie silnika odpowiednio do warunków.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Produkcja 1-litrowego  silnika odbywać się będzie w nowej fabryce w Kolonii, w której co roku ma powstawać 350 000 tego typu jednostek. Nowy silnik trafi w pierwszej kolejności do najnowszej, III-generacji Forda Focusa a w późniejszym okresie do B-Maxa oraz C-Maxa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA