REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fordowski silnik Ecoboost 1.6

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Rodzina turbodoładowanych silników Ecoboost to jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie down-sizingu.
Rodzina turbodoładowanych silników Ecoboost to jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie down-sizingu.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z rodziny Ecoboost są jednymi z najnowszych i najbardziej wydajnych jednostek napędowych, skonstruowanych w myśl down-sizingu. Konstrukcja ta jest dziełem inżynierów z europejskich oddziałów Forda, jednak Ecoboost montowany ma być do aut sprzedawanych na całym świecie.

Na połączenie wydajności, ekonomii i ekologii, czyli głównych czynników cechujących silniki Ecoboost, składają się trzy zasadnicze technologie:

REKLAMA

REKLAMA

- wtrysk bezpośredni za pomocą centralnie zamontowanych wysokociśnieniowych wtryskiwaczy
- turbosprężarka o małym momencie bezwładności
- zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych

Zobacz też: Dwucylindrowy silnik TwinAir - historia kołem się toczy

Zasada działania

Wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni

REKLAMA

Silnik 1,6 Ecoboost wyposażony jest w układ wtrysku bezpośredniego, którego wtryskiwacze podają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Są to małe, dokładne dawki pod ciśnieniem do 200 barów. Dawki te podawane są optymalnie do miejsc, gdzie spalanie odbywa się w najefektywniejszy sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To co różni rozwiązanie zastosowane w silnikach Ecoboost od konwencjonalnych wtrysków paliwa, to chłodniejszy i gęstszy ładunek. Efektem jest uzyskanie większego stopnia sprężania i większego doładowania z turbosprężarki. To z kolei skutkuje mniejszy zużyciem paliwa oraz wysoką mocą przy niskiej prędkości obrotowej.

Turbosprężarka o małym momencie bezwładności

W silniku 1.6 Ecoboost zastosowano turbosprężarkę z wirnikiem o małym momencie bezwładności. Została ona tak skonstruowana, by silnik osiągał maksymalny moment obrotowy przy jak najniższej prędkości obrotowej. W efekcie silnik ten „ciągnie” od samego dołu, czyli od 1600 obr./ min. Sama turbosprężarka, wykonana przez firmę Borg Warner, obraca się natomiast z prędkością ponad 200 000 obr./min.

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

To, że turbosprężarka zapewnia wysokie osiągi przy niskich obrotach, nie oznacza, że silnikowi brak tchu przy obrotach wysokich. Dla przykładu silnik 180 KM dostarcza 95 procent najwyższego momentu obrotowego w zakresie od 1 500 do 5 500 obr/min.

Zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych

W silniku 1.6 Ecoboost zastosowano niezależny zmienny rozrząd zaworowy wałka rozrządu zaworów ssących oraz wydechowych. Dzięki temu przepływ gazu przez komorę spalania jest optymalny przy każdej prędkości obrotowej silnika.

Technologia Ti-VCT  w celu zwiększenia momentu obrotowego przy niższych obrotach wykorzystuje tzw. Efekt przepłukania. Efekt ten polega na wykorzystaniu różnicy ciśnienia między kolektorem ssącym a wydechowym. Celem jest przepływ chłodniejszego, świeżego powietrza przez silnik, kiedy ten pracuje na niskich obrotach. Powoduje to zwiększenie momentu obrotowego, a także przyspieszenie obrotów turbosprężarki.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

System Ti-VCT dodatkowo wykorzystuje siłowniki łopatkowe, który są napędzane ciśnieniem oleju. W zależności od potrzeby, może on przestawić kąt wałków rozrządu zaworów ssących i wydechowych o 50 stopni.

Konstrukcja i układ sterowania

Dolny fragment silnika wykonano w całości z aluminium; posiada sztywny i lekki, blok cylindrów w formie odlewu ciśnieniowego, zespoloną pokrywę łożysk głownych i użebrowaną miskę olejową. Szesnastozaworowa głowica cylindrów posiada wałki rozrządu napędzane paskiem. Krzywki napędzają bezpośrednio popychacze mechaniczne.

Przy budowie silnik dużą wagę położono na wydajność działania, osiągniętą przy zmniejszeniu strat tarcia. W tym celu zastosowano specjalną niskotarciową powłokę na pierścieniach tłokowych i wypolerowane powierzchnie popychaczy, pompę oleju o zmiennej wydajności, ładowanie akumulatora za wykorzystaniem odzyskiwanej energii oraz innowacyjny układ chłodzenia.

W celu zapewnienia optymalnych osiągów , elektroniczny układ sterowania pracą silnika stale monitoruje wszystkie najważniejsze parametry silnika: działanie układu Ti-VCT oraz turbosprężarki, położenie elektronicznej przepustnicy, kąt wyprzedzania zapłonu, ciśnienie i dawkowanie paliwa oraz działanie czujnika pracy stukowej.

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Silnik oprócz świetnych osiągów i umiarkowanego apetytu na paliwo, spełnia restrykcyjne wymogi normy emisji spalin – normę Euro V (obowiązującą obecnie w krajach Unii Europejskiej), Euro VI (planowane wprowadzenie – 2014 rok) oraz kalifornijską normę PZEV.

źródło: samar.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA