REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fordowski silnik Ecoboost 1.6

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Rodzina turbodoładowanych silników Ecoboost to jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie down-sizingu.
Rodzina turbodoładowanych silników Ecoboost to jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie down-sizingu.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z rodziny Ecoboost są jednymi z najnowszych i najbardziej wydajnych jednostek napędowych, skonstruowanych w myśl down-sizingu. Konstrukcja ta jest dziełem inżynierów z europejskich oddziałów Forda, jednak Ecoboost montowany ma być do aut sprzedawanych na całym świecie.

Na połączenie wydajności, ekonomii i ekologii, czyli głównych czynników cechujących silniki Ecoboost, składają się trzy zasadnicze technologie:

REKLAMA

REKLAMA

- wtrysk bezpośredni za pomocą centralnie zamontowanych wysokociśnieniowych wtryskiwaczy
- turbosprężarka o małym momencie bezwładności
- zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych

Zobacz też: Dwucylindrowy silnik TwinAir - historia kołem się toczy

Zasada działania

Wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni

REKLAMA

Silnik 1,6 Ecoboost wyposażony jest w układ wtrysku bezpośredniego, którego wtryskiwacze podają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Są to małe, dokładne dawki pod ciśnieniem do 200 barów. Dawki te podawane są optymalnie do miejsc, gdzie spalanie odbywa się w najefektywniejszy sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To co różni rozwiązanie zastosowane w silnikach Ecoboost od konwencjonalnych wtrysków paliwa, to chłodniejszy i gęstszy ładunek. Efektem jest uzyskanie większego stopnia sprężania i większego doładowania z turbosprężarki. To z kolei skutkuje mniejszy zużyciem paliwa oraz wysoką mocą przy niskiej prędkości obrotowej.

Turbosprężarka o małym momencie bezwładności

W silniku 1.6 Ecoboost zastosowano turbosprężarkę z wirnikiem o małym momencie bezwładności. Została ona tak skonstruowana, by silnik osiągał maksymalny moment obrotowy przy jak najniższej prędkości obrotowej. W efekcie silnik ten „ciągnie” od samego dołu, czyli od 1600 obr./ min. Sama turbosprężarka, wykonana przez firmę Borg Warner, obraca się natomiast z prędkością ponad 200 000 obr./min.

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

To, że turbosprężarka zapewnia wysokie osiągi przy niskich obrotach, nie oznacza, że silnikowi brak tchu przy obrotach wysokich. Dla przykładu silnik 180 KM dostarcza 95 procent najwyższego momentu obrotowego w zakresie od 1 500 do 5 500 obr/min.

Zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych

W silniku 1.6 Ecoboost zastosowano niezależny zmienny rozrząd zaworowy wałka rozrządu zaworów ssących oraz wydechowych. Dzięki temu przepływ gazu przez komorę spalania jest optymalny przy każdej prędkości obrotowej silnika.

Technologia Ti-VCT  w celu zwiększenia momentu obrotowego przy niższych obrotach wykorzystuje tzw. Efekt przepłukania. Efekt ten polega na wykorzystaniu różnicy ciśnienia między kolektorem ssącym a wydechowym. Celem jest przepływ chłodniejszego, świeżego powietrza przez silnik, kiedy ten pracuje na niskich obrotach. Powoduje to zwiększenie momentu obrotowego, a także przyspieszenie obrotów turbosprężarki.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

System Ti-VCT dodatkowo wykorzystuje siłowniki łopatkowe, który są napędzane ciśnieniem oleju. W zależności od potrzeby, może on przestawić kąt wałków rozrządu zaworów ssących i wydechowych o 50 stopni.

Konstrukcja i układ sterowania

Dolny fragment silnika wykonano w całości z aluminium; posiada sztywny i lekki, blok cylindrów w formie odlewu ciśnieniowego, zespoloną pokrywę łożysk głownych i użebrowaną miskę olejową. Szesnastozaworowa głowica cylindrów posiada wałki rozrządu napędzane paskiem. Krzywki napędzają bezpośrednio popychacze mechaniczne.

Przy budowie silnik dużą wagę położono na wydajność działania, osiągniętą przy zmniejszeniu strat tarcia. W tym celu zastosowano specjalną niskotarciową powłokę na pierścieniach tłokowych i wypolerowane powierzchnie popychaczy, pompę oleju o zmiennej wydajności, ładowanie akumulatora za wykorzystaniem odzyskiwanej energii oraz innowacyjny układ chłodzenia.

W celu zapewnienia optymalnych osiągów , elektroniczny układ sterowania pracą silnika stale monitoruje wszystkie najważniejsze parametry silnika: działanie układu Ti-VCT oraz turbosprężarki, położenie elektronicznej przepustnicy, kąt wyprzedzania zapłonu, ciśnienie i dawkowanie paliwa oraz działanie czujnika pracy stukowej.

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Silnik oprócz świetnych osiągów i umiarkowanego apetytu na paliwo, spełnia restrykcyjne wymogi normy emisji spalin – normę Euro V (obowiązującą obecnie w krajach Unii Europejskiej), Euro VI (planowane wprowadzenie – 2014 rok) oraz kalifornijską normę PZEV.

źródło: samar.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA