REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fordowski silnik Ecoboost 1.6

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Rodzina turbodoładowanych silników Ecoboost to jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie down-sizingu.
Rodzina turbodoładowanych silników Ecoboost to jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie down-sizingu.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z rodziny Ecoboost są jednymi z najnowszych i najbardziej wydajnych jednostek napędowych, skonstruowanych w myśl down-sizingu. Konstrukcja ta jest dziełem inżynierów z europejskich oddziałów Forda, jednak Ecoboost montowany ma być do aut sprzedawanych na całym świecie.

Na połączenie wydajności, ekonomii i ekologii, czyli głównych czynników cechujących silniki Ecoboost, składają się trzy zasadnicze technologie:

REKLAMA

REKLAMA

- wtrysk bezpośredni za pomocą centralnie zamontowanych wysokociśnieniowych wtryskiwaczy
- turbosprężarka o małym momencie bezwładności
- zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych

Zobacz też: Dwucylindrowy silnik TwinAir - historia kołem się toczy

Zasada działania

Wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni

REKLAMA

Silnik 1,6 Ecoboost wyposażony jest w układ wtrysku bezpośredniego, którego wtryskiwacze podają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Są to małe, dokładne dawki pod ciśnieniem do 200 barów. Dawki te podawane są optymalnie do miejsc, gdzie spalanie odbywa się w najefektywniejszy sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To co różni rozwiązanie zastosowane w silnikach Ecoboost od konwencjonalnych wtrysków paliwa, to chłodniejszy i gęstszy ładunek. Efektem jest uzyskanie większego stopnia sprężania i większego doładowania z turbosprężarki. To z kolei skutkuje mniejszy zużyciem paliwa oraz wysoką mocą przy niskiej prędkości obrotowej.

Turbosprężarka o małym momencie bezwładności

W silniku 1.6 Ecoboost zastosowano turbosprężarkę z wirnikiem o małym momencie bezwładności. Została ona tak skonstruowana, by silnik osiągał maksymalny moment obrotowy przy jak najniższej prędkości obrotowej. W efekcie silnik ten „ciągnie” od samego dołu, czyli od 1600 obr./ min. Sama turbosprężarka, wykonana przez firmę Borg Warner, obraca się natomiast z prędkością ponad 200 000 obr./min.

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

To, że turbosprężarka zapewnia wysokie osiągi przy niskich obrotach, nie oznacza, że silnikowi brak tchu przy obrotach wysokich. Dla przykładu silnik 180 KM dostarcza 95 procent najwyższego momentu obrotowego w zakresie od 1 500 do 5 500 obr/min.

Zmienne fazy rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych

W silniku 1.6 Ecoboost zastosowano niezależny zmienny rozrząd zaworowy wałka rozrządu zaworów ssących oraz wydechowych. Dzięki temu przepływ gazu przez komorę spalania jest optymalny przy każdej prędkości obrotowej silnika.

Technologia Ti-VCT  w celu zwiększenia momentu obrotowego przy niższych obrotach wykorzystuje tzw. Efekt przepłukania. Efekt ten polega na wykorzystaniu różnicy ciśnienia między kolektorem ssącym a wydechowym. Celem jest przepływ chłodniejszego, świeżego powietrza przez silnik, kiedy ten pracuje na niskich obrotach. Powoduje to zwiększenie momentu obrotowego, a także przyspieszenie obrotów turbosprężarki.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

System Ti-VCT dodatkowo wykorzystuje siłowniki łopatkowe, który są napędzane ciśnieniem oleju. W zależności od potrzeby, może on przestawić kąt wałków rozrządu zaworów ssących i wydechowych o 50 stopni.

Konstrukcja i układ sterowania

Dolny fragment silnika wykonano w całości z aluminium; posiada sztywny i lekki, blok cylindrów w formie odlewu ciśnieniowego, zespoloną pokrywę łożysk głownych i użebrowaną miskę olejową. Szesnastozaworowa głowica cylindrów posiada wałki rozrządu napędzane paskiem. Krzywki napędzają bezpośrednio popychacze mechaniczne.

Przy budowie silnik dużą wagę położono na wydajność działania, osiągniętą przy zmniejszeniu strat tarcia. W tym celu zastosowano specjalną niskotarciową powłokę na pierścieniach tłokowych i wypolerowane powierzchnie popychaczy, pompę oleju o zmiennej wydajności, ładowanie akumulatora za wykorzystaniem odzyskiwanej energii oraz innowacyjny układ chłodzenia.

W celu zapewnienia optymalnych osiągów , elektroniczny układ sterowania pracą silnika stale monitoruje wszystkie najważniejsze parametry silnika: działanie układu Ti-VCT oraz turbosprężarki, położenie elektronicznej przepustnicy, kąt wyprzedzania zapłonu, ciśnienie i dawkowanie paliwa oraz działanie czujnika pracy stukowej.

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Silnik oprócz świetnych osiągów i umiarkowanego apetytu na paliwo, spełnia restrykcyjne wymogi normy emisji spalin – normę Euro V (obowiązującą obecnie w krajach Unii Europejskiej), Euro VI (planowane wprowadzenie – 2014 rok) oraz kalifornijską normę PZEV.

źródło: samar.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA