REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Piotr Czerniakowski
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik TwinAir jest odpowiedzią Fiata na wymagania współczesnego świata. Drogie paliwo, ekologia, koszty produkcji - to główne czynniki, które motywują producentów do tworzenia coraz to nowszych rozwiązań, mających na celu dostosowanie technologii do sytuacji na rynku.

Historia kołem się toczy

Pod koniec XIX wieku konstruowane były pierwsze silniki spalinowe – miały małą pojemność i niewielką moc. W pierwszej połowie i na początku drugiej połowy XX wieku, kiedy motoryzacyjna myśl techniczna mocno się rozwinęła, zaczęto konstruować dużo i mocne, lecz niewysilone silniki. Nikogo nie dziwiły motory o pojemności sześciu, ośmiu czy nawet kilkunastu litrów. Powody były dwa: paliwo było tanie, a o ekologii nikt nie myślał. Zmiana zaszła na początku lat 70 XX., w czasie kryzysu paliwowego. Producenci (nawet Ci ze Stanów Zjednoczonych!) zaczęli pracować nad optymalizacją rozmiarów, co oznaczało głównie "cięcia" w silnikach. Kryzys paliwowy się skończył, sytuacja polepszyła i problem na jakiś czas zniknął, choć coraz mocniej głos podnosili ekolodzy. Nastał XXI wiek - z jednej strony bardzo restrykcyjne normy emisji spalin, z drugiej galopujące w górę ceny ropy. Rozwiązaniem tego problemu jest down-sizing, czyli zmniejszanie pojemności, „zabieranie” cylindrów, przy zachowaniu takiej samej mocy. Jednym z najlepszych (i najbardziej udanych) przykładów tego trendu jest fiatowski silnik TwinAir.

REKLAMA

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Czym jest TwinAir?

Silnik TwinAir jest kwintesencją down-sizingu. Motor ten ma zaledwie dwa cylindry o łącznej pojemności 875 cm3. „Serduszko” to ma zaledwie 35 cm długości! Dzięki kompaktowej budowie jednostka jest o 10% lżejsza i 23% krótsza od porównywalnych osiągami silników z czterema cylindrami w rzędzie. TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM, w zależności od wersji (silnik wolnossący, z turbiną lub odmiana bi-fuel CNG). Montowany w Fiatach 500 i Lanciach Ypsilion silnik wytwarza 85 KM. Średnie spalanie wynosi zaledwie 4,1 litra na 100 km (wg normy ECE). Emisja spalin Fiata 500 z silnikiem TwinAir 85 KM wynosi jedyne 95 g/km, co w momencie debiutu czyniło go najbardziej ekologicznym autem wśród samochodów z silnikiem spalinowym. Z uwagi na niewielkie rozmiary, silnik TwinAir jest dobrą bazą pod stworzenie układu hybrydowego, szczególnie przydatny w ruchu miejskim. Częste hamowanie wytwarza bowiem energię, która jest magazynowa i wtórnie wykorzystywana.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Na czym polega technologia silnika TwinAir?

REKLAMA

Wszystko opiera się na regulacji dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej. Elektrohydraulicznie sterowane zawory ssące regulują dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej osobno do każdego cylindra, zależnie od chwilowej potrzeby. Czas otwarcia i skok zaworów ssących dla obu cylindrów nie są dzięki temu jednakowe i sztywno dobierane przez krzywki wałków rozrządu, niezależnie od potrzeby. To znacznie zwiększa efektywność wykorzystania mieszanki i podnosi sprawność silnika. Wpływa to również korzystnie na koszty eksploatacji auta z silnikiem TwinAir.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giovanni Mastrangelo, główny inżynier ds. konstrukcji małych silników w koncernie Fiata, tak uzasadnia wykorzystanie akurat 2 cylindrów o tej konkretnej pojemności w silniku TwinAir - „Zrobiliśmy mnóstwo badań, biorąc w nich pod uwagę różną liczbę cylindrów, różną pojemność, termodynamikę oraz wewnętrzne tarcie i szukając optymalnego zestawienia parametrów pod kątem jak najniższego zużycia paliwa. Konstrukcja wykorzystująca dwa cylindry o pojemności niecałych 450 cm3 każdy okazała się najlepszym rozwiązaniem".

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Czy dwa cylindry zastosowane w silniku TwinAir to na pewno dobry pomysł ?

Wiele osób, które jeździło autami z silnikiem dwucylindrowym może mieć obawy co do kultury pracy silnika TwinAir. Owszem, w większości aut, w których zamontowano taką jednostkę, do uszu kierowcy dochodzi mnóstwo stuków, które nie dają słyszeć własnych myśli. Drgania odczuwalne w kabinie również nie są niczym przyjemnym. W Fiacie 500 z silnikiem TwinAir nie dzieje się nic podobnego. Jedyną wspólną cechą TwinAir’a ze starymi dwucylindrowcami jest charakterystyczne brzmienie silnika. O kulturę pracy niezrównoważonego motoru dba system wałków wyrównoważających.

Zobacz też: Czy warto wymienić szybę na nową a jeśli tak, to kiedy to zrobić?

Wyróżnienia dla silnika TwinAir

Rewolucyjny silnik TwinAir, produkowany przez Fiat Powertrain, został uhonorowany aż czterema nagrodami w ramach konkursu „International Enigne of the Year 2011”. Wyprzedził tym samym inne silniki we wszystkich kategoriach, w których startował.
Jury składało się z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów.  Oprócz dominacji silnika TwinAir w odpowiadającej mu kategorii pojemności (poniżej 1.000 cm3), TwinAir został „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011" - "International Engine of the Year 2011", co jest najwyższym wyróżnieniem przewidzianym w Konkursie. Ponadto silnik TwinAir z Fiat Powertrain otrzymał nagrody dla najlepszego debiutu ("Best New Engine 2011") oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej ("Best Green Engine 2011")

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA