REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Piotr Czerniakowski
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik TwinAir jest odpowiedzią Fiata na wymagania współczesnego świata. Drogie paliwo, ekologia, koszty produkcji - to główne czynniki, które motywują producentów do tworzenia coraz to nowszych rozwiązań, mających na celu dostosowanie technologii do sytuacji na rynku.

Historia kołem się toczy

Pod koniec XIX wieku konstruowane były pierwsze silniki spalinowe – miały małą pojemność i niewielką moc. W pierwszej połowie i na początku drugiej połowy XX wieku, kiedy motoryzacyjna myśl techniczna mocno się rozwinęła, zaczęto konstruować dużo i mocne, lecz niewysilone silniki. Nikogo nie dziwiły motory o pojemności sześciu, ośmiu czy nawet kilkunastu litrów. Powody były dwa: paliwo było tanie, a o ekologii nikt nie myślał. Zmiana zaszła na początku lat 70 XX., w czasie kryzysu paliwowego. Producenci (nawet Ci ze Stanów Zjednoczonych!) zaczęli pracować nad optymalizacją rozmiarów, co oznaczało głównie "cięcia" w silnikach. Kryzys paliwowy się skończył, sytuacja polepszyła i problem na jakiś czas zniknął, choć coraz mocniej głos podnosili ekolodzy. Nastał XXI wiek - z jednej strony bardzo restrykcyjne normy emisji spalin, z drugiej galopujące w górę ceny ropy. Rozwiązaniem tego problemu jest down-sizing, czyli zmniejszanie pojemności, „zabieranie” cylindrów, przy zachowaniu takiej samej mocy. Jednym z najlepszych (i najbardziej udanych) przykładów tego trendu jest fiatowski silnik TwinAir.

REKLAMA

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Czym jest TwinAir?

Silnik TwinAir jest kwintesencją down-sizingu. Motor ten ma zaledwie dwa cylindry o łącznej pojemności 875 cm3. „Serduszko” to ma zaledwie 35 cm długości! Dzięki kompaktowej budowie jednostka jest o 10% lżejsza i 23% krótsza od porównywalnych osiągami silników z czterema cylindrami w rzędzie. TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM, w zależności od wersji (silnik wolnossący, z turbiną lub odmiana bi-fuel CNG). Montowany w Fiatach 500 i Lanciach Ypsilion silnik wytwarza 85 KM. Średnie spalanie wynosi zaledwie 4,1 litra na 100 km (wg normy ECE). Emisja spalin Fiata 500 z silnikiem TwinAir 85 KM wynosi jedyne 95 g/km, co w momencie debiutu czyniło go najbardziej ekologicznym autem wśród samochodów z silnikiem spalinowym. Z uwagi na niewielkie rozmiary, silnik TwinAir jest dobrą bazą pod stworzenie układu hybrydowego, szczególnie przydatny w ruchu miejskim. Częste hamowanie wytwarza bowiem energię, która jest magazynowa i wtórnie wykorzystywana.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Na czym polega technologia silnika TwinAir?

REKLAMA

Wszystko opiera się na regulacji dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej. Elektrohydraulicznie sterowane zawory ssące regulują dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej osobno do każdego cylindra, zależnie od chwilowej potrzeby. Czas otwarcia i skok zaworów ssących dla obu cylindrów nie są dzięki temu jednakowe i sztywno dobierane przez krzywki wałków rozrządu, niezależnie od potrzeby. To znacznie zwiększa efektywność wykorzystania mieszanki i podnosi sprawność silnika. Wpływa to również korzystnie na koszty eksploatacji auta z silnikiem TwinAir.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giovanni Mastrangelo, główny inżynier ds. konstrukcji małych silników w koncernie Fiata, tak uzasadnia wykorzystanie akurat 2 cylindrów o tej konkretnej pojemności w silniku TwinAir - „Zrobiliśmy mnóstwo badań, biorąc w nich pod uwagę różną liczbę cylindrów, różną pojemność, termodynamikę oraz wewnętrzne tarcie i szukając optymalnego zestawienia parametrów pod kątem jak najniższego zużycia paliwa. Konstrukcja wykorzystująca dwa cylindry o pojemności niecałych 450 cm3 każdy okazała się najlepszym rozwiązaniem".

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Czy dwa cylindry zastosowane w silniku TwinAir to na pewno dobry pomysł ?

Wiele osób, które jeździło autami z silnikiem dwucylindrowym może mieć obawy co do kultury pracy silnika TwinAir. Owszem, w większości aut, w których zamontowano taką jednostkę, do uszu kierowcy dochodzi mnóstwo stuków, które nie dają słyszeć własnych myśli. Drgania odczuwalne w kabinie również nie są niczym przyjemnym. W Fiacie 500 z silnikiem TwinAir nie dzieje się nic podobnego. Jedyną wspólną cechą TwinAir’a ze starymi dwucylindrowcami jest charakterystyczne brzmienie silnika. O kulturę pracy niezrównoważonego motoru dba system wałków wyrównoważających.

Zobacz też: Czy warto wymienić szybę na nową a jeśli tak, to kiedy to zrobić?

Wyróżnienia dla silnika TwinAir

Rewolucyjny silnik TwinAir, produkowany przez Fiat Powertrain, został uhonorowany aż czterema nagrodami w ramach konkursu „International Enigne of the Year 2011”. Wyprzedził tym samym inne silniki we wszystkich kategoriach, w których startował.
Jury składało się z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów.  Oprócz dominacji silnika TwinAir w odpowiadającej mu kategorii pojemności (poniżej 1.000 cm3), TwinAir został „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011" - "International Engine of the Year 2011", co jest najwyższym wyróżnieniem przewidzianym w Konkursie. Ponadto silnik TwinAir z Fiat Powertrain otrzymał nagrody dla najlepszego debiutu ("Best New Engine 2011") oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej ("Best Green Engine 2011")

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA