REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik TwinAir jest odpowiedzią Fiata na wymagania współczesnego świata. Drogie paliwo, ekologia, koszty produkcji - to główne czynniki, które motywują producentów do tworzenia coraz to nowszych rozwiązań, mających na celu dostosowanie technologii do sytuacji na rynku.

Historia kołem się toczy

Pod koniec XIX wieku konstruowane były pierwsze silniki spalinowe – miały małą pojemność i niewielką moc. W pierwszej połowie i na początku drugiej połowy XX wieku, kiedy motoryzacyjna myśl techniczna mocno się rozwinęła, zaczęto konstruować dużo i mocne, lecz niewysilone silniki. Nikogo nie dziwiły motory o pojemności sześciu, ośmiu czy nawet kilkunastu litrów. Powody były dwa: paliwo było tanie, a o ekologii nikt nie myślał. Zmiana zaszła na początku lat 70 XX., w czasie kryzysu paliwowego. Producenci (nawet Ci ze Stanów Zjednoczonych!) zaczęli pracować nad optymalizacją rozmiarów, co oznaczało głównie "cięcia" w silnikach. Kryzys paliwowy się skończył, sytuacja polepszyła i problem na jakiś czas zniknął, choć coraz mocniej głos podnosili ekolodzy. Nastał XXI wiek - z jednej strony bardzo restrykcyjne normy emisji spalin, z drugiej galopujące w górę ceny ropy. Rozwiązaniem tego problemu jest down-sizing, czyli zmniejszanie pojemności, „zabieranie” cylindrów, przy zachowaniu takiej samej mocy. Jednym z najlepszych (i najbardziej udanych) przykładów tego trendu jest fiatowski silnik TwinAir.

REKLAMA

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Czym jest TwinAir?

Silnik TwinAir jest kwintesencją down-sizingu. Motor ten ma zaledwie dwa cylindry o łącznej pojemności 875 cm3. „Serduszko” to ma zaledwie 35 cm długości! Dzięki kompaktowej budowie jednostka jest o 10% lżejsza i 23% krótsza od porównywalnych osiągami silników z czterema cylindrami w rzędzie. TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM, w zależności od wersji (silnik wolnossący, z turbiną lub odmiana bi-fuel CNG). Montowany w Fiatach 500 i Lanciach Ypsilion silnik wytwarza 85 KM. Średnie spalanie wynosi zaledwie 4,1 litra na 100 km (wg normy ECE). Emisja spalin Fiata 500 z silnikiem TwinAir 85 KM wynosi jedyne 95 g/km, co w momencie debiutu czyniło go najbardziej ekologicznym autem wśród samochodów z silnikiem spalinowym. Z uwagi na niewielkie rozmiary, silnik TwinAir jest dobrą bazą pod stworzenie układu hybrydowego, szczególnie przydatny w ruchu miejskim. Częste hamowanie wytwarza bowiem energię, która jest magazynowa i wtórnie wykorzystywana.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Na czym polega technologia silnika TwinAir?

REKLAMA

Wszystko opiera się na regulacji dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej. Elektrohydraulicznie sterowane zawory ssące regulują dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej osobno do każdego cylindra, zależnie od chwilowej potrzeby. Czas otwarcia i skok zaworów ssących dla obu cylindrów nie są dzięki temu jednakowe i sztywno dobierane przez krzywki wałków rozrządu, niezależnie od potrzeby. To znacznie zwiększa efektywność wykorzystania mieszanki i podnosi sprawność silnika. Wpływa to również korzystnie na koszty eksploatacji auta z silnikiem TwinAir.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giovanni Mastrangelo, główny inżynier ds. konstrukcji małych silników w koncernie Fiata, tak uzasadnia wykorzystanie akurat 2 cylindrów o tej konkretnej pojemności w silniku TwinAir - „Zrobiliśmy mnóstwo badań, biorąc w nich pod uwagę różną liczbę cylindrów, różną pojemność, termodynamikę oraz wewnętrzne tarcie i szukając optymalnego zestawienia parametrów pod kątem jak najniższego zużycia paliwa. Konstrukcja wykorzystująca dwa cylindry o pojemności niecałych 450 cm3 każdy okazała się najlepszym rozwiązaniem".

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Czy dwa cylindry zastosowane w silniku TwinAir to na pewno dobry pomysł ?

Wiele osób, które jeździło autami z silnikiem dwucylindrowym może mieć obawy co do kultury pracy silnika TwinAir. Owszem, w większości aut, w których zamontowano taką jednostkę, do uszu kierowcy dochodzi mnóstwo stuków, które nie dają słyszeć własnych myśli. Drgania odczuwalne w kabinie również nie są niczym przyjemnym. W Fiacie 500 z silnikiem TwinAir nie dzieje się nic podobnego. Jedyną wspólną cechą TwinAir’a ze starymi dwucylindrowcami jest charakterystyczne brzmienie silnika. O kulturę pracy niezrównoważonego motoru dba system wałków wyrównoważających.

Zobacz też: Czy warto wymienić szybę na nową a jeśli tak, to kiedy to zrobić?

Wyróżnienia dla silnika TwinAir

Rewolucyjny silnik TwinAir, produkowany przez Fiat Powertrain, został uhonorowany aż czterema nagrodami w ramach konkursu „International Enigne of the Year 2011”. Wyprzedził tym samym inne silniki we wszystkich kategoriach, w których startował.
Jury składało się z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów.  Oprócz dominacji silnika TwinAir w odpowiadającej mu kategorii pojemności (poniżej 1.000 cm3), TwinAir został „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011" - "International Engine of the Year 2011", co jest najwyższym wyróżnieniem przewidzianym w Konkursie. Ponadto silnik TwinAir z Fiat Powertrain otrzymał nagrody dla najlepszego debiutu ("Best New Engine 2011") oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej ("Best Green Engine 2011")

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA