REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Piotr Czerniakowski
Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami.
Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami.

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia Powershift jest dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, stworzoną przez firmę Volvo Cars, wraz z Getrag Corporate Group. Skrzynia powstała w czasach, gdy marka Volvo należała do Forda.. i tak technologia Powershift wykorzystywana jest modelach amerykańskiego producenta.

Skrzynia biegów Powershift współpracuje z dwoma mokrymi sprzęgłami, z których każdy ma inne zadanie. Jedno ze sprzęgieł obsługuje biegi parzyste (2, 4 i 6), zaś drugie biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny. Sprzęgła sterowane są elektrohydraulicznie i działają niezależnie od siebie. W momencie gdy jedziemy na „jedynce”, drugie sprzęgło (odpowiedzialne za biegi parzyste) przygotowuje do zasprzęglenia następny bieg, czyli dwójkę. W odróżnieniu od klasycznego, jednosprzęgłowego automatu, nie traci się czasu na wysprzęglenie jednego biegu i dopiero następnie, zasprzęglenie kolejnego. Dzięki temu nie tracimy momentu obrotowego i auto „ciągnie” nawet podczas zmiany biegu.  Gdy już osiągniemy pełną moc przy dynamicznym przyspieszaniu lub gdy przy ekonomicznej jeździe komputer uzna, że najbardziej optymalny jest już wyższy bieg, skrzynia zmieni bieg.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Co ciekawe, skrzynia Powershift wykorzystuje technologię znaną z ręcznych przekładni. Różnica polega na tym, że każde ze sprzęgieł połączone jest z konkretnym wałkiem wejściowym (jeden pracuje wewnątrz drugiego). Tak więc wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów nieparzystych i wstecznego, zaś zewnętrzny dla biegów parzystych.

Skrzynia Powershift pozwala na automatyczną lub sekwencyjną zmianę biegów. Impuls do zmiany biegów w trybie manualnym jest przekazywany jedynie za pomocą dźwigni zmiany biegów. O łopatki przy kierownicy nie pokuszono się nawet w sportowych wersjach ST.

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odróżnienia od zwykłych automatów nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych (przekładni planetarnych), czy większej ilość mokrych, hydraulicznie sterowanych sprzęgieł. Dzięki temu nie występuje tu utrata momentu obrotowego.

Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm. Przy mniejszych autach, wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy, zastosowano sprzęgło suche, sterowane elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Producent zapewnia, że dzięki zastosowaniu skrzyni Powershift można obniżyć zużycie paliwa o 8% w stosunku do tradycyjnych przekładni automatycznych.
W polskich salonach sprzedaży skrzynia Powershift dostępna jest m.in. w modelach Focus, Mondeo, C-Max czy S-max.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA