Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift
REKLAMA
REKLAMA
Skrzynia biegów Powershift współpracuje z dwoma mokrymi sprzęgłami, z których każdy ma inne zadanie. Jedno ze sprzęgieł obsługuje biegi parzyste (2, 4 i 6), zaś drugie biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny. Sprzęgła sterowane są elektrohydraulicznie i działają niezależnie od siebie. W momencie gdy jedziemy na „jedynce”, drugie sprzęgło (odpowiedzialne za biegi parzyste) przygotowuje do zasprzęglenia następny bieg, czyli dwójkę. W odróżnieniu od klasycznego, jednosprzęgłowego automatu, nie traci się czasu na wysprzęglenie jednego biegu i dopiero następnie, zasprzęglenie kolejnego. Dzięki temu nie tracimy momentu obrotowego i auto „ciągnie” nawet podczas zmiany biegu. Gdy już osiągniemy pełną moc przy dynamicznym przyspieszaniu lub gdy przy ekonomicznej jeździe komputer uzna, że najbardziej optymalny jest już wyższy bieg, skrzynia zmieni bieg.
REKLAMA
Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost
REKLAMA
Co ciekawe, skrzynia Powershift wykorzystuje technologię znaną z ręcznych przekładni. Różnica polega na tym, że każde ze sprzęgieł połączone jest z konkretnym wałkiem wejściowym (jeden pracuje wewnątrz drugiego). Tak więc wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów nieparzystych i wstecznego, zaś zewnętrzny dla biegów parzystych.
Skrzynia Powershift pozwala na automatyczną lub sekwencyjną zmianę biegów. Impuls do zmiany biegów w trybie manualnym jest przekazywany jedynie za pomocą dźwigni zmiany biegów. O łopatki przy kierownicy nie pokuszono się nawet w sportowych wersjach ST.
Zobacz też: Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?
W odróżnienia od zwykłych automatów nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych (przekładni planetarnych), czy większej ilość mokrych, hydraulicznie sterowanych sprzęgieł. Dzięki temu nie występuje tu utrata momentu obrotowego.
Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm. Przy mniejszych autach, wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy, zastosowano sprzęgło suche, sterowane elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.
Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?
Producent zapewnia, że dzięki zastosowaniu skrzyni Powershift można obniżyć zużycie paliwa o 8% w stosunku do tradycyjnych przekładni automatycznych.
W polskich salonach sprzedaży skrzynia Powershift dostępna jest m.in. w modelach Focus, Mondeo, C-Max czy S-max.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.