REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami.
Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami.

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia Powershift jest dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, stworzoną przez firmę Volvo Cars, wraz z Getrag Corporate Group. Skrzynia powstała w czasach, gdy marka Volvo należała do Forda.. i tak technologia Powershift wykorzystywana jest modelach amerykańskiego producenta.

Skrzynia biegów Powershift współpracuje z dwoma mokrymi sprzęgłami, z których każdy ma inne zadanie. Jedno ze sprzęgieł obsługuje biegi parzyste (2, 4 i 6), zaś drugie biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny. Sprzęgła sterowane są elektrohydraulicznie i działają niezależnie od siebie. W momencie gdy jedziemy na „jedynce”, drugie sprzęgło (odpowiedzialne za biegi parzyste) przygotowuje do zasprzęglenia następny bieg, czyli dwójkę. W odróżnieniu od klasycznego, jednosprzęgłowego automatu, nie traci się czasu na wysprzęglenie jednego biegu i dopiero następnie, zasprzęglenie kolejnego. Dzięki temu nie tracimy momentu obrotowego i auto „ciągnie” nawet podczas zmiany biegu.  Gdy już osiągniemy pełną moc przy dynamicznym przyspieszaniu lub gdy przy ekonomicznej jeździe komputer uzna, że najbardziej optymalny jest już wyższy bieg, skrzynia zmieni bieg.

REKLAMA

Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

REKLAMA

Co ciekawe, skrzynia Powershift wykorzystuje technologię znaną z ręcznych przekładni. Różnica polega na tym, że każde ze sprzęgieł połączone jest z konkretnym wałkiem wejściowym (jeden pracuje wewnątrz drugiego). Tak więc wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów nieparzystych i wstecznego, zaś zewnętrzny dla biegów parzystych.

Skrzynia Powershift pozwala na automatyczną lub sekwencyjną zmianę biegów. Impuls do zmiany biegów w trybie manualnym jest przekazywany jedynie za pomocą dźwigni zmiany biegów. O łopatki przy kierownicy nie pokuszono się nawet w sportowych wersjach ST.

Zobacz też: Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odróżnienia od zwykłych automatów nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych (przekładni planetarnych), czy większej ilość mokrych, hydraulicznie sterowanych sprzęgieł. Dzięki temu nie występuje tu utrata momentu obrotowego.

Skrzynia Powershift, dzięki wykorzystaniu dwóch mokrych sprzęgieł, jest w stanie współpracować nawet z bardzo mocnymi silnikami. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm. Przy mniejszych autach, wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy, zastosowano sprzęgło suche, sterowane elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Producent zapewnia, że dzięki zastosowaniu skrzyni Powershift można obniżyć zużycie paliwa o 8% w stosunku do tradycyjnych przekładni automatycznych.
W polskich salonach sprzedaży skrzynia Powershift dostępna jest m.in. w modelach Focus, Mondeo, C-Max czy S-max.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA