REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG
Volkswagen
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

O problemach z silnikiem 2.0 TDI krążą już legendy. Ile jest w nich prawdy i czy ewentualne problemy dotyczą każdej odmiany jednostki 2.0 TDI?

W roku 2003 Niemcy zapowiedzieli całkowicie nową erę silników wysokoprężnych. Według deklaracji przedstawicieli koncernu Volkswagen AG poczciwe 1,9 TDI miało zacząć powoli odchodzić do lamusa, a rola mocniejszych wersji jednostki powinna być przekazywana nowemu motorowi 2,0 TDI. Choć ropniak miał wnieść do gamy powiew świeżości, ostatecznie okazał się serwisowym koszmarem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Niemcy w roku 2003 spodziewali się ogromnego sukcesu. W końcu wprowadzili na rynek następcę legendarnego silnika 1,9 TDI. Nowa jednostka o pojemności 2-litrów bazowała na świetnie znanych elementach - posiadała pompowtryskiwacze, turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek oraz koło dwumasowe przy sprzęgle. Czemu pompowtryskiwacze? Choć świat motoryzacyjny uważał że system jest zbyt hałaśliwy oraz stawiał wyłącznie na wtryskiwacze common rail, inżynierowie Volkswagena uparli się przy rozwiązaniu, które niejako sami wypromowali.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG

Volkswagen

Volkswagen

Od roku 2003 silnik 2,0 TDI był stopniowo wprowadzany do modeli koncernu Volkswagena od segmentu C wzwyż. Pierwszym autem konfigurowanym z tym motorem był Touran pierwszej generacji. Od tego momentu jednostkę otrzymały auta Audi, Volkswagena i Seata. Najdłużej zmiana trwała w gamie Skody. Początkowo motor 2,0 TDI funkcjonował w trzech wariantach mocy. Kierowcy mogli zdecydować się na wersję dysponującą stadem 136-, 140- oraz 170-koni mechanicznych. Trzy wersje miały kilka cech wspólnych - oferowały dobrą dynamikę jazdy oraz niskie zapotrzebowanie na paliwo.

REKLAMA

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 TDI jest montowany w wielu modelach, nie tylko marki VW

Silnik 2,0 TDI jest niezwykle popularny. Oczywiście największy zbyt zapewniła mu sama grupa Volkswagena. Tylko w ramach niemieckiego koncernu jednostka występowała pod maską kilkudziesięciu modeli, z których część doczekała się już często dwóch generacji. Mowa w tym momencie o takich hitach sprzedaży jak Golf, Passat, Tiguan, Leon, A3, A4, A6, Octavia i Superb. Poza tym niemieckie silniki chętnie wykorzystywały inne firmy. Na mocy umowy o współpracy diesel był montowany m.in. w Mitsubishi Lancerze, Mitsubishi Grandis, Mitsubishi Outlanderze, Jeepie Patriot, Jeepie Compass, Dodge`u Avengerze, Dodge`u Caliber, Dodge`u Journey oraz Chryslerze Sebringu.

Kierowcy dosyć szybko przyzwyczajali się do klekoczących pompowtryskiwaczy i zaczęli cenić silniki. Sytuacja zmieniała się na ogół wtedy, gdy auto pokonywało 100 - 120 tysięcy kilometrów. Choć tak niewielki przebieg powinien być zaledwie rozgrzewką dla diesla, w niemieckim silniku 2,0 TDI to wtedy zaczynały się pojawiać pierwsze poważne usterki. Zazwyczaj na początek ujawniała się niesprawność głowicy. W wersjach 8-zaworowych głowica obsiadała, w 16-zaworowych pękała.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Obsiadanie głowicy miało kilka objawów. Przede wszystkim w dużych ilościach ze zbiorniczka wyrównawczego znikał płyn chłodzący. Poza tym z rury wydechowej wydobywał się jasny dym, a auto traciło moc. Jeżeli chodzi o pękanie głowicy, do przypadków najczęściej dochodziło podczas wymiany rozrządu. Po zdjęciu paska głowica rozprężała się i ujawniała pęknięcie. Naprawa? W obydwu przypadkach remont wykonany poza autoryzowaną stacją kosztuje minimum 3 tysiące złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Awarie 2.0 TDI - najpierw głowica, potem układ smarowania

Silnik 2,0 TDI miał jeszcze jedną niezwykle poważną dolegliwość. Otóż po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów pojawiały się problemy z krążeniem oleju w silniku. W zależności od wersji za napędzanie pompy oleju odpowiadała ośka lub łańcuch. W obydwu elementy okazały się wadliwe. Ośka ścierała się. W przypadku łańcucha problem był bardziej złożony. Najpierw niszczyły się zęby w zębatce, później uszkadzał napinacz, a na końcu dochodziło do wyciągnięcia łańcucha. Skutek awarii był jeden - w silniku stopniowo zanikało ciśnienie oleju. Oczywiście niesprawność była zapowiadana wyświetleniem kontrolki ostrzegawczej na tablicy zegarów. Ta jednak zazwyczaj zapalała się na chwilę przed… zatarciem silnika.


W wyniku problemów z krążeniem oleju w silniku 2,0 TDI na ogół najpierw dochodziło do zatarcia turbosprężarki. Kolejnym punktem było zniszczenie silnika. Szczęście w nieszczęściu było takie, że w części aut usterka ujawniała się jeszcze przed minięciem gwarancji. A to oznaczało darmową naprawę w autoryzowanej stacji. Co gdy napęd pompy oleju psuł się po upływie producenckiej odpowiedzialności? Sama wymiana ośki lub łańcucha kosztuje powyżej 2 tysięcy złotych. Do tego na ogół dochodzi konieczność naprawy turbosprężarki. Regeneracja jest wyceniana na około 1,5 tysiąca złotych. Nowy mechanizm kosztuje minimum 2300 złotych.

Zobacz też: Co to jest cykl Atkinsona w silniku spalinowym?

Mocnym punktem układu napędowego opartego o jednostkę 2,0 TDI z pewnością nie było też dwumasowe koło zamachowe. Tłumik drgań skrętnych zazwyczaj nie wytrzymywał dłużej niż 120 tysięcy kilometrów, a w niektórych modelach wręcz mógł doprowadzić do samozapłonu. Na rynek trafiła bowiem seria aut, w których dwumasa podczas pracy ocierała o obudowę skrzyni biegów. To powodowało wzrost temperatury oraz możliwość wystąpienia pożaru. Jeżeli kierowca nie trafił na model objęty akcją naprawczą, prędzej lub później musiał wymienić koło na własną rękę. A cena samego zestawu części startuje od przeszło 1400 złotych.

W silnikach 2,0 TDI dosyć szybko padało sterowanie pompowtryskiwaczami. Za nowy mechanizm należy zapłacić minimum tysiąc złotych. Regeneracja jest dużo tańsza. Jej ceny starują już od 400 - 500 złotych za sztukę. Poza tym diesel grupy Volkswagena miewa problem z zapchanymi zaworami EGR oraz filtrami cząstek stałych. Zła informacja w przypadku usterki DPF-a dotyczy ceny naprawy. Nowy osadnik kosztuje od 2 do 4 tysięcy złotych. Dobra jest taka, że nie każdy samochód musi być w niego wyposażony.

Zobacz też: Biturbo, twin turbo, twin scroll turbo – różnice

Silnik 2.0 TDI - pompowtryskiwacze poszły do lamusa!

Przedwczesne pojawianie się poważnych awarii oraz ich wysokie natężenie sprawiło, że niemalże od początku produkcji niemieccy inżynierowie modernizowali diesla 2,0 TDI. Stąd na rynku wtórnym funkcjonuje wiele wersji, które choć nie różnią się ilością koni mechanicznych, wykazują zasadnicze rozbieżności technologiczne. Najbardziej znacząca modyfikacja pojawiła się w roku 2007. To wtedy inżynierowie m.in. na dobre porzucili pompowtryskiwacze. W ich miejscu pojawiła się listwa common rail.

Pójście w stronę nowocześniejszej technologii wtryskowej oraz kilka innych zmian technicznych było strzałem w dziesiątkę. Po pierwsze 2-litrowy diesel TDI zaczął pracować dużo ciszej, stał się bardziej oszczędny i bardziej dynamiczny. Po drugie praktycznie wszystkie usterki charakterystyczne dla wersji wyposażonej w pompowtryskiwacze zniknęły. Nowy motor tak właściwie ma jeden typowy problem - zapychający się podczas jazdy w mieście filtr cząstek stałych. Reszta osprzętu bez żadnych problemów wytrzymuje przebiegi dochodzące do 300 tysięcy kilometrów.

Silnik 2,0 TDI w wersji po modernizacji dał również możliwość rozszerzenia oferty. Trzy wersje mocy rozrosły się do około dziesięciu. W zależności od modelu i wersji wyposażenia diesel rozwija 110, 120, 140, 143, 150, 170, 177, 184, 190, 204 lub 240 koni mechanicznych. Nowocześniejsza technologia oczywiście nie oznacza, że silniki wyposażone w listwę common rail z miejsca pojawiły się w sprzedaży. Najdłużej opierała się Skoda. O ile w Audi zmodernizowana jednostka 2,0 TDI zawitała już w roku 2007, o tyle pod maskę Superba drugiej generacji trafiła dopiero w roku 2010.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Silnik 2.0 TDI - podsumowanie

Plany były naprawdę wielkie. Silnik 2,0 TDI miał się stać kontynuatorem legendy jednostki 1,9 TDI i przynieść Niemcom dalszą chwałę. Rzeczywistość niestety była bardzo daleka od wyobrażeń. W miejscu sukcesu pojawiła się dziejowa porażka. Inżynierowie koncernu Volkswagena zostali ośmieszeni i dosyć szybko musieli przyznać się do błędu. Błędu, którego co gorsze na początku nie potrafili usunąć! Jak kończy się ta historia? Choć wersja wyposażona we wtrysk common rail jest wolna od wad i godna uwagi, niesmak u wielu kierowców pozostał.

Zobacz też: Jak działa silnik z technologią Wankla?

Silnik 2.0 TDI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 20 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 27 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 162 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 408 zł
  • sprzęgło komplet - od 529 zł
  • koło dwumasowe - od 927 zł
  • wtryskiwacz - od 920 zł
  • zawór EGR - od 268 zł
  • świeca żarowa - od 36 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2024 zł
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG
Volkswagen
Volkswagen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA