REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart
Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart
Smart
Smart

REKLAMA

REKLAMA

Silniki samochodów Smart są oszczędne, a zakup używanego Smarta to ciekawa alternatywa dla komunikacji miejskiej. Jednak warto mieć na uwadze fakt, że generalny remont silnika Smarta trzeba robić stosunkowo szybko.

Smart miał przynieść miejską rewolucję. W końcu sympatyczny hatchback liczył zaledwie 2,5 metra, był wyjątkowo zwrotny, a do tego otrzymał oszczędny silnik. O ile konstrukcja samochodu zbudowanego w porozumieniu ze szwajcarskim producentem zegarków Swatchem rzeczywiście okazała się funkcjonalna, o tyle najsłabszym jej ogniwem był motor. Jednostka wymaga generalnego remontu już po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów!

REKLAMA

Zobacz też: Test Smart Fortwo ED

REKLAMA

Smart City-Coupe generacji W450 trafił do salonów sprzedaży w roku 1998. Auto miało jeden cel - zrewolucjonizować miejski transport. Nadwozie o długości 2,5 metra dało się zaparkować praktycznie wszędzie, wyposażenie bazowe było stosunkowo bogate, a silniki spalały zaledwie 6 litrów benzyny w mieście. Motor skupiał jednak uwagę nie tylko za sprawą niskiego zapotrzebowania na paliwo, ale też swoich parametrów. W pierwszym roku produkcji miał zaledwie 600 cm3 i 45 koni mechanicznych! Co więcej, otrzymał turbosprężarkę.

Pojemność agregatu mogła śmieszyć właścicieli samochodów segmentu premium. Została jednak wymuszona ograniczoną przestrzenią w Smarcie. Inżynierowie pracujący nad projektem dosyć szybko zauważyli, że jedynym miejscem, w którym można umieścić silnik, jest przestrzeń pod podłogą bagażnika. Taka lokalizacja wymusiła zastosowanie tylnego napędu oraz sprawiła, że dużo gorzej było skutecznie wygłuszyć charakterystyczną pracę 3-cylindrowego motoru.

Zobacz też: Nowy Smart fortwo cabrio - dach otwierany w 12 sekund!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różne moce silników 0,6 i 0,7 R3 Smart

Smart ważył jedynie 730 kilogramów. Waga na tle konkurentów z segmentu A była symboliczna. Mimo wszystko podczas jazdy okazywała się i tak zbyt wysoka, żeby hatchback mógł się sprawnie napędzać. Dodatkowo zapędy silnika mocno tonowała skrzynia biegów. Smart oferował tylko jedną opcję - 6-biegową przekładnię mechaniczną z w pełni elektrycznym sterowaniem. Co to oznaczało? Przede wszystkim przesadnie długi czas oczekiwania na zmianę biegu. W efekcie najsłabsza wersja auta osiągała pierwszą setkę dopiero po 18,9 sekundy.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Smart dosyć szybko zauważył, że City-Coupe brakuje mocy. Dlatego rozpoczął się proces modernizacji jednostki napędowej. W pierwszej kolejności wzrosła moc motoru. 0,6-litrowy benzyniak był w stanie zaoferować kierowcy 51 lub 61 koni mechanicznych. W roku 2002 - w okolicy liftingu - w cennikach pojawił się silnik o zwiększonej pojemności. 0,7-litrowy wariant jednostki rozwijał 50 lub 61 koni mechanicznych. Mimo iż rozwiercony benzyniak teoretycznie posiadał moc identyczną jak poprzednik, zdecydowanie poprawiał osiągi. 61-konny wariant nadal spalał 6 litrów paliwa w mieście, ale rozpędzał Smarta ForTwo do pierwszej setki w 15,5 sekundy.

Miejskie wozidełko z kolorowymi i zmiennymi panelami nadwozia cieszyło właścicieli niezwykle niskim zapotrzebowaniem na benzynę. A to prowadziło do wniosku, że oszczędności na eksploatacji hatchbacka są naprawdę wymierne. Czas pokazał, że wymierne były jednak wyłącznie do przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. To wtedy zazwyczaj kierowcy zauważali mocno podniesione zużycie oleju silnikowego. Wzrostowi apetytu na smarowidło potrafiła też towarzyszyć utrata kompresji tłoków, wypalenie gniazd zaworowych oraz uszkodzenie pierścieni tłokowych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

0,6 i 0,7 R3 Smart - generalny remont? Tak, już po 100 tysiącach!

Zasadnicza awaria sprawiała, że Smart z przebiegiem 100 tysięcy kilometrów musiał trafić do warsztatu na generalny remont silnika! Bulwersujące w sprawie są przede wszystkim dwa fakty. Po pierwsze pod koniec lat dziewięćdziesiątych niezwykle rzadko spotykało się benzyniaki o tak skandalicznie niskiej trwałości. Po drugie motor był eksploatowany przede wszystkim w mieście - a to wyklucza możliwość zbyt mocnego obciążania czy użytkowania na granicy wytrzymałości.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Isuzu 3.0 CDTI, 3.0 TiD, 3.0 dCi.

Mimo iż silnik montowany w Smarcie City-Coupe W450 ma symboliczną pojemność, jego naprawa wcale tania nie jest. W warsztacie działającym poza siecią ASO wykonanie odbudowy jednostki napędowej kosztuje zazwyczaj około 3 tysięcy złotych. W autoryzowanych stacjach koszty są zasadniczo wyższe. Przysalonowe warsztaty wymieniają cały dół silnika, a ten został wyceniony przez producenta na 6 tysięcy złotych. Do kwoty tej doliczyć należy jeszcze wartość robocizny.


REKLAMA

Niestety remont silnika jest dopiero pierwszym z problemów, na które właściciela naraża 0,6- i 0,7-litrowy benzyniak Smarta. Kierowcy hatchbacków skarżą się, że zazwyczaj przy przebiegu na poziomie 120 tysięcy kilometrów coraz wyraźniej daje o sobie znać zużyte sprzęgło. Wymiana mechanizmu nie jest tania. Zestaw nowego sprzęgła kosztuje w sklepach motoryzacyjnych minimum 880 złotych. Do kwoty tej oczywiście należy doliczyć dobre 300 - 400 złotych za robociznę.

Poza tym charakterystyczną usterką małolitrażowego silnika montowanego w Smarcie jest szybkie wyciąganie się łańcucha rozrządu. Napęd może zacząć hałasować po zaledwie 50 tysiącach kilometrów. Sam zestaw elementów potrzebnych do wymiany na szczęście jest tani - jego ceny startują od niespełna 190 złotych. Miejska eksploatacja hatchbacka sprawia, że auto pokonywało kilka razy dziennie niewielkie odległości. A to nie sprzyja trwałości turbosprężarki. Już po kilku latach użytkowania mechanizm zaczynał mocno świszczeć podczas przyspieszania, a to zwiastowało konieczność wykonania regeneracji. Renowacja układu doładowania kosztuje poza ASO około 1000 złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

0,6 i 0,7 R3 Smart - podsumowanie

Niewielki benzyniak montowany pod maską Smarta miał uzupełnić motoryzacyjną rewolucję zaoferowaną przez miejskiego hatchbacka. Z perspektywy czasu spokojnie można jednak powiedzieć, że stał się zdecydowanie najgorszym jego elementem. Hałasował w trakcie jazdy, miał wyraźne braki w kwestii dynamiki, a do tego nie wiedział czym jest trwałość. Konieczność przeprowadzenia remontu po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów jest okolicznością, która przekreśla motor w XXI wieku. Dobrze, że jednostka zniknęła z rynku, szkoda jednak że dopiero po 9 latach!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Ceny części zamiennych do silnika Smarta:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 22 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 188 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 176 zł
  • sprzęgło komplet - od 879 zł
  • świeca zapłonowa - od 12 zł
  • cewka zapłonowa - od 155 zł
  • sonda lambda - od 211 zł
  • turbosprężarka - od 2741 zł
  • intercooler - od 395 zł
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA