REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Smart Fortwo ED

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup elektrycznego samochodu w poslkich warunkach ma sens? Odpowiedzi na to pytanie szukamy testując Smarta z silnikiem elektrycznym.

Ze względu na wysoką cenę zakupu i wschodnioeuropejską mentalność Polaków, Smarty są wciąż rzadkimi bywalcami ulic polskich miast. Co innego w krajach, które przewyższają Polskę stopniem cywilizacyjnego rozwoju, których obywatele mają znacznie zasobniejsze portfele. Tam samochód traktuje się inaczej niż u nas. Z jednej strony auto ma pasować do stylu właściciela, z drugiej ma spełniać jego oczekiwania. Konkretnie – zazwyczaj zamożni mieszkańcy centrów europejskich metropolii nie kupują najdroższych i największych samochodów na jakie ich stać, tylko gabaryty auta dobierają najczęściej do swoich potrzeb. Jeżeli zamożny mieszczanin potrzebuje samochodu do załatwiania spraw na co dzień, wybiera auto miejskie, najpewniej z klasy Premium. Gdy potrzebuje pojazdu bardziej uniwersalnego, wybiera auto kompaktowe z segmentu Premium. Młodzież dostaje od rodziców auta marek bardziej popularnych i raczej modele nowsze niż większe. Zatem w krajach Europy Zachodniej jest sporo klientów, którzy uśmiechają się w stronę Smartów.

REKLAMA

Zobacz też: Test Honda Civic 1.6 i-DTEC

Test Smart Fortwo ED – gabaryty

Szczęśliwy jest ten, kto poszukując miejsca w zatłoczonym centrum miasta akurat przemieszcza się Smartem Fortwo. Pojazd można zaparkować na skrawkach miejsc parkingowych, na których nie mieszczą się tradycyjne pojazdy. To ułatwia życie.
Sylwetka Smarta Fortwo jest pudełkowata, ale dzięki ciekawej kolorystyce i imagowi marki mały pojazd zyskuje na atrakcyjności. Zdecydowanie Smart dobrze komponuje się na wąskich ulicach europejskich miast. Także polskich.
Odmiana, którą mieliśmy okazję pojeździć to Smart z napędem elektrycznym, którego z zewnątrz można rozpoznać m.in. po wtyczce namalowanej na karoserii. Poza tym różnicą w stosunku do Smarta napędzanego silnikiem spalinowym jest to, że w miejscu wlewu paliwa, elektryczny Smart ma gniazdo ładowania.

Zobacz też: Test Toyota Auris 2.0 D-4D 126 KM

Test Smart Fortwo – wrażenia z jazdy

Smart Fortwo jest samochodem dwuosobowym z niewielkim bagażnikiem, który pomieści (licząc do linii dachu) mniej więcej dwie walizki, które możemy zabrać na pokład samolotu. Słowem – bagażnik jest wystarczający, by pomieścić co najwyżej duże zakupy. Za to przestrzeni w przedziale pasażerskim jest pod dostatkiem. Na fotelach z regulacją kątów pochylenia oparć siedzi się bardzo wygodnie, a lekkie drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Większość kierowców na pewno nie będzie miało problemu z odnalezieniem wygodnej dla siebie pozycji za kierownicą Smarta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volvo XC60 2.4 Diesel Polestar

REKLAMA

Prosta tablica przyrządów jest rozplanowana intuicyjnie, a widoczność z miejsca kierowcy jest wręcz wzorowa.
Jedynymi różnicami w kokpicie w stosunku do tradycyjnej odmiany Smarta jest to, że w Smarcie elektrycznym w miejscu obrotomierza jest umieszczony wskaźnik który informuje kierowcę o tym, czy bateria jest doładowywana, czy pobierany jest z niej prąd, drugą jest to że w miejscy wskaźnika poziomu paliwa widoczny jest wskaźnik stopnia naładowania akumulatora (w procentach). Nie ma wskaźnika, który informuje o tym, jaki dystans można jeszcze przejechać, niemniej można orientacyjnie przyjąć, że na 1% baterii można przejechać ok. 1200 m. Kompletnie naładowany akumulator starcza na przejechanie 125 km.

Po przekręceniu kluczyka teoretycznie nic się nie dzieje, bo we wnętrzu zalega kompletna cisza. Dopiero po wrzuceniu biegu wstecznego lub biegu służącego do jazdy do przodu i ruszeniu z miejsca zaczynamy słyszeć z jednej strony odgłos toczenia, z drugiej delikatny świst elektrycznego silnika.
To, co w pierwszej chwili zaskakuje to werwa z jaką elektryczny Smart wyrywa do przodu. Według danych producenta, silnik rozwija moc 75 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości 125 km/h i przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 11,5 s.
Jazda elektrycznym Smartem jest komfortowa. Z jednej strony to zasługa wygodnej pozycji za kierownicą i wszechogarniającej kierowcę ciszy, ale z drugiej sprawnego zawieszenia, które jak na tak ekstremalnie krótki rozstaw osi bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności nawierzchni.

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST2 - rajdowa ośka!

Kierowca dojeżdżający na co dzień do pracy potrzebuje od samochodu wystarczającego zasięgu oraz – w przypadku, gdy korzysta np. z obwodnicy miasta – możliwości rozpędzenia się do stosownej prędkości. Oba te warunki spełnia elektryczny Fortwo. Poruszając się w ruchu miejskim zasięg okazał się wystarczający, nawet dla osób mieszkających na przedmieściach, a i dojazd autostradą do miasta nie był dla kierowcy Smarta ED problematyczny.
Problemem w polskich warunkach okazuje się możliwość ładowania baterii.
W krajach rozwiniętych nie ma problemu ze znalezieniem wtyczki, z której moglibyśmy podładować samochód. W Polsce taki problem istnieje. Jeżeli ktoś nie dysponuje miejscem parkingowym z dostępnym gniazdkiem (jakimkolwiek, do którego można podpiąć czajnik elektryczny), eksploatacja Smarta okaże się kłopotliwa. Całkowite naładowanie baterii do pełna to koszt około 6 zł, ale trwa to aż 8 godzin. Dopiero dokupując dodatkową wtyczkę możemy skrócić ten czas do godziny.
Przy czym możemy auto podłączyć w miejscu nie zadaszonym. Gdy uzbroimy alarm samochodowy, system również będzie reagował na przypadki, gdy ktoś będzie próbował ukraść kabel zasilający.
Brak dostępności gniazd elektrycznych w przestrzeni publicznej w Polsce ogranicza użyteczność Smarta, bo trudno jest zaplanować Smartem dalszą przejażdżkę.

Zobacz też: Test Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4

Test Smart Fortwo – podsumowanie

Kto raz spróbuje poużytkować samochód elektryczny przez kilka dni stanie się z pewnością zwolennikiem tego typu konstrukcji. Samochody elektryczne stanowią bardzo sprawny środek transportu w warunkach miejskich. W przypadku Smarta dodatkowym atutem są niewielkie gabaryty, które znacznie ułatwiają znalezienie miejsca parkingowego.
Elektryczny pojazd to propozycja dla osób, które dysponują miejscem parkingowym z dostępem do gniazda elektrycznego. Mając tak komfortowe warunki do parkowania pojazdu, bez obaw możemy cieszyć się jazdą autem elektrycznym. Tym bardziej, że przyjmując miesięczny przebieg na poziomie 1300 km łatwo policzyć, że na prąd do Smarta wydamy około 60 -70 zł miesięcznie.
Niestety dużo wydamy na zakup pojazdu, bo według cennika ceny Smarta ForTwo ED rozpoczynają się od 79 900 zł. Do tego należy doliczyć koszt baterii, co w przypadku wypożyczenia kosztuje około 300 zł miesięcznie.
Biorąc powyższe pod uwagę trudno spodziewać się dużej popularności elektrycznych Smartów na polskich ulicach. Tym bardziej, że póki co Polacy nie mogą skorzystać z ulg podatkowych wynikających z zakupu pojazdu elektrycznego.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM

Pełne ładowanie Smarta ForTwo ED w warunkach domowych zajmuje około 8 godzin.
Moto.wieszjak.pl
Smart ForTwo ED przód
Moto.wieszjak.pl
Smart ForTwo ED
Moto.wieszjak.pl
Smart ForTwo ED tył
Moto.wieszjak.pl
W bagażniku Smarta ForTwo ED zmieszczą się nawet większe zakupy. My zapakowaliśmy do niego świeże i chrupiące bagietki.
Moto.wieszjak.pl
Kierowca Smarta ForTwo nie ma problemu ze znalezieniem miejsca do parkowania.
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA