REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?

Subskrybuj nas na Youtube
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
fot. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd na ferie to czas spędzony z rodziną. To też urlop, który dużo kosztuje, ale też i długo się do niego trzeba przygotowywać. O czym pamiętać, aby podróż samochodem skończyła się sukcesem?

Podstawą są opony!

Wyjazd na ferie często oznacza podróż w góry. A jako że zima jest w pełni, ciężko oczekiwać że na drogach położonych w wyższych partiach nie pojawi się śnieg. Co to oznacza? Odpowiedzialny kierowca powinien zadbać o właściwe ogumienie, a tym samym właściwy poziom bezpieczeństwa. Dlatego przed wyjazdem na ferie należy zmienić opony na zimowe, ewentualnie upewnić się że w aucie zamontowane jest ogumienie wielosezonowe posiadające pełną homologację zimową. Tylko takie opony zapewnią przyczepność na śniegu czy lodzie oraz odpowiednio szybkie odprowadzanie błota pośniegowego lub wody spod bieżnika.

REKLAMA

Konieczność pamiętania o ogumieniu zimowym jest kluczowa jeszcze z innego punktu widzenia. Mowa o wyjeździe w zagraniczne góry. W takim przypadku może się okazać, że stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem. Aż w 27 europejskich krajach i we wszystkich wokół Polski w tym okresie jest obowiązek jazdy na ogumieniu zimowym.

Zobacz również: Jaki wpływ mają opony na bezpieczeństwo drogowe?

Sam montaż opon to nie wszystko. Sprawdź ich stan!

Opony zimowe gwarantują trakcję, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. To jednak nie wszystko, bo żeby ogumienie mogło spełniać swoją rolę, musi posiadać bieżnik o odpowiedniej wysokości. Wymogi prawne są takie, że wysokość klocków nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Płytszy bieżnik kwalifikuje opony tylko do wymiany i z pewnością nie sprawdzą się one w trudnych warunkach zimowych. Producenci ogumienia w większości przypadków zalecają zarysowanie granicy niego wyżej - na ogół na 3 mm, jako że bieżnik traci swoje właściwości wraz ze ścieraniem się.

A czy opony nie są popękane?

Wysokość bieżnika bez wątpienia jest jednym z kluczowych parametrów w przypadku opon. Jednak nie tylko on ma znaczenie. Przed wyjazdem na ferie należy też sprawdzić np. czy ściana boczna nie jest popękana. To oznacza, że proces starzenia gumy jest zaawansowany, a ogumienie należy wycofać z użytku. Czemu? Popękana guma jest mniej odporna na obciążenia. W efekcie podczas szybszej jazdy na autostradzie załadowanym na wyjazd autem może nie wytrzymać i szybko utracić powietrze. A to już scenariusz ekstremalnie niebezpieczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Opony? Nigdy z drugiej ręki!

Wykonaj... podstawowe czynności serwisowe

Przed wyjazdem na ferie warto upewnić się, że auto nie będzie wymagać po drodze nieplanowanego postoju. W pierwszej kolejności kierowca powinien sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i uzupełnić ewentualne braki. Kontroli wymaga też stan piór wycieraczek, poziom oleju, poziom płynu do spryskiwaczy, stan elementów ciernych układu hamulcowego czy kondycję paska zewnętrznego.

zobacz również: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

A co z zapasem?

Zawsze może się zdarzyć tak, że podczas wyjazdu na ferie auto złapie gumę. I sam fakt posiadania koła zapasowego nie jest wystarczający. Dlatego warto, aby prowadzący przed ruszeniem w podróż sprawdził jego stan. Na jakie rzeczy zwrócić uwagę? W pierwszej kolejności na gumę - czy nie jest np. popękana. Poza tym koniecznie należy skontrolować poziom napompowania. Dobrym pomysłem jest też chociażby wykupienie dodatkowej polisy assistance na czas wyjazdu. W takim przypadku kierowca może liczyć na pomoc lawety w razie problemów z oponami.

Po szóste zachowaj rozsądek podczas pakowania!

Wyjazd na ferie z rodziną wymaga zabrania wielu rzeczy. Mowa w tym przypadku nie tylko o ubraniach, ale także często sprzęcie sportowym. Jako że ilość walizek może być znacząca, warto upewnić się że samochód nie zostanie nimi przeciążony. Informacji w sprawie dopuszczalnej masy bagażu można poszukiwać w specyfikacji pojazdu. Poza tym należy pamiętać o zabezpieczeni bagażu przed przemieszczaniem się - można chociażby rozłożyć przegrodę lub siatkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej. W ten sposób nie będzie się on w niekontrolowany sposób poruszał się po wnętrzu auta w razie np. awaryjnego hamowania.

Zobacz również: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Pamiętaj o akcesoriach przydatnych w podróży

Czasami zdarza się tak, że warunki drogowe podczas wyjazdu na ferie stają się na tyle trudne, że nie radzą sobie z nimi opony zimowe. Dzieje się tak głównie w wyższych partiach gór. A wtedy warto mieć przy sobie łańcuchy śniegowe. To jednak nie koniec, bo kierowca na wszelki wypadek może też zabrać zestaw podstawowych narzędzi - gdyby trzeba było naprawić prostą usterkę. Przyda się też np. komplet zamiennych żarówek - tak żeby nie szukać stacji benzynowej w razie przepalenia jednego ze źródeł światła.

Zobacz również: Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Pomyśl o assistance. Strzeżonego...

Wyjazd na ferie często oznacza nawet tysiąc kilometrów podróży. A to tak duży dystans może się odbić na stanie technicznym pojazdu. Aby mieć pewność, że usterka nie popsuje planów, warto pomyśleć o zakupie polisy assistance. W jego ramach kierowca ma możliwość otrzymania m.in. auta zastępczego w przypadku poważnej awarii. Ubezpieczenie można wykupić na rok, ewentualnie tylko na czas wyjazdu. W drugim przypadku koszt zakupu polisy często wynosi zaledwie kilkadziesiąt złotych. A to marginalna kwota, która mimo wszystko daje poczucie bezpieczeństwa.

Na koniec zacznij od początku. Co z OC i przeglądem?

Aby mieć pewność, że podróż przebiegnie bez zbędnych problemów, kierowca powinien upewnić się że jego samochód ma ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie OC. Uchybienia w tej kwestii skończą się nie tylko wysokim mandatem, ale też brakiem możliwości kontynuowania jazdy. W tym punkcie jeszcze jedna uwaga. Pamiętajcie, że brak obowiązku posiadania przy sobie dokumentów pojazdu dotyczy, ale... wyłącznie Polski. Poza granicami kraju nie jest respektowany. Tym samym prowadzący musi posiadać przy sobie i dowód rejestracyjny, i potwierdzenie wykupienia polisy OC.

Zobacz również: Brak dokumentów pojazdu za granicą? To murowany mandat!

Materiał powstał przy współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA