REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?

Subskrybuj nas na Youtube
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
fot. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd na ferie to czas spędzony z rodziną. To też urlop, który dużo kosztuje, ale też i długo się do niego trzeba przygotowywać. O czym pamiętać, aby podróż samochodem skończyła się sukcesem?

Podstawą są opony!

Wyjazd na ferie często oznacza podróż w góry. A jako że zima jest w pełni, ciężko oczekiwać że na drogach położonych w wyższych partiach nie pojawi się śnieg. Co to oznacza? Odpowiedzialny kierowca powinien zadbać o właściwe ogumienie, a tym samym właściwy poziom bezpieczeństwa. Dlatego przed wyjazdem na ferie należy zmienić opony na zimowe, ewentualnie upewnić się że w aucie zamontowane jest ogumienie wielosezonowe posiadające pełną homologację zimową. Tylko takie opony zapewnią przyczepność na śniegu czy lodzie oraz odpowiednio szybkie odprowadzanie błota pośniegowego lub wody spod bieżnika.

REKLAMA

Konieczność pamiętania o ogumieniu zimowym jest kluczowa jeszcze z innego punktu widzenia. Mowa o wyjeździe w zagraniczne góry. W takim przypadku może się okazać, że stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem. Aż w 27 europejskich krajach i we wszystkich wokół Polski w tym okresie jest obowiązek jazdy na ogumieniu zimowym.

Zobacz również: Jaki wpływ mają opony na bezpieczeństwo drogowe?

Sam montaż opon to nie wszystko. Sprawdź ich stan!

Opony zimowe gwarantują trakcję, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. To jednak nie wszystko, bo żeby ogumienie mogło spełniać swoją rolę, musi posiadać bieżnik o odpowiedniej wysokości. Wymogi prawne są takie, że wysokość klocków nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Płytszy bieżnik kwalifikuje opony tylko do wymiany i z pewnością nie sprawdzą się one w trudnych warunkach zimowych. Producenci ogumienia w większości przypadków zalecają zarysowanie granicy niego wyżej - na ogół na 3 mm, jako że bieżnik traci swoje właściwości wraz ze ścieraniem się.

A czy opony nie są popękane?

Wysokość bieżnika bez wątpienia jest jednym z kluczowych parametrów w przypadku opon. Jednak nie tylko on ma znaczenie. Przed wyjazdem na ferie należy też sprawdzić np. czy ściana boczna nie jest popękana. To oznacza, że proces starzenia gumy jest zaawansowany, a ogumienie należy wycofać z użytku. Czemu? Popękana guma jest mniej odporna na obciążenia. W efekcie podczas szybszej jazdy na autostradzie załadowanym na wyjazd autem może nie wytrzymać i szybko utracić powietrze. A to już scenariusz ekstremalnie niebezpieczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Opony? Nigdy z drugiej ręki!

Wykonaj... podstawowe czynności serwisowe

Przed wyjazdem na ferie warto upewnić się, że auto nie będzie wymagać po drodze nieplanowanego postoju. W pierwszej kolejności kierowca powinien sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i uzupełnić ewentualne braki. Kontroli wymaga też stan piór wycieraczek, poziom oleju, poziom płynu do spryskiwaczy, stan elementów ciernych układu hamulcowego czy kondycję paska zewnętrznego.

zobacz również: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

A co z zapasem?

Zawsze może się zdarzyć tak, że podczas wyjazdu na ferie auto złapie gumę. I sam fakt posiadania koła zapasowego nie jest wystarczający. Dlatego warto, aby prowadzący przed ruszeniem w podróż sprawdził jego stan. Na jakie rzeczy zwrócić uwagę? W pierwszej kolejności na gumę - czy nie jest np. popękana. Poza tym koniecznie należy skontrolować poziom napompowania. Dobrym pomysłem jest też chociażby wykupienie dodatkowej polisy assistance na czas wyjazdu. W takim przypadku kierowca może liczyć na pomoc lawety w razie problemów z oponami.

Po szóste zachowaj rozsądek podczas pakowania!

Wyjazd na ferie z rodziną wymaga zabrania wielu rzeczy. Mowa w tym przypadku nie tylko o ubraniach, ale także często sprzęcie sportowym. Jako że ilość walizek może być znacząca, warto upewnić się że samochód nie zostanie nimi przeciążony. Informacji w sprawie dopuszczalnej masy bagażu można poszukiwać w specyfikacji pojazdu. Poza tym należy pamiętać o zabezpieczeni bagażu przed przemieszczaniem się - można chociażby rozłożyć przegrodę lub siatkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej. W ten sposób nie będzie się on w niekontrolowany sposób poruszał się po wnętrzu auta w razie np. awaryjnego hamowania.

Zobacz również: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Pamiętaj o akcesoriach przydatnych w podróży

Czasami zdarza się tak, że warunki drogowe podczas wyjazdu na ferie stają się na tyle trudne, że nie radzą sobie z nimi opony zimowe. Dzieje się tak głównie w wyższych partiach gór. A wtedy warto mieć przy sobie łańcuchy śniegowe. To jednak nie koniec, bo kierowca na wszelki wypadek może też zabrać zestaw podstawowych narzędzi - gdyby trzeba było naprawić prostą usterkę. Przyda się też np. komplet zamiennych żarówek - tak żeby nie szukać stacji benzynowej w razie przepalenia jednego ze źródeł światła.

Zobacz również: Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Pomyśl o assistance. Strzeżonego...

Wyjazd na ferie często oznacza nawet tysiąc kilometrów podróży. A to tak duży dystans może się odbić na stanie technicznym pojazdu. Aby mieć pewność, że usterka nie popsuje planów, warto pomyśleć o zakupie polisy assistance. W jego ramach kierowca ma możliwość otrzymania m.in. auta zastępczego w przypadku poważnej awarii. Ubezpieczenie można wykupić na rok, ewentualnie tylko na czas wyjazdu. W drugim przypadku koszt zakupu polisy często wynosi zaledwie kilkadziesiąt złotych. A to marginalna kwota, która mimo wszystko daje poczucie bezpieczeństwa.

Na koniec zacznij od początku. Co z OC i przeglądem?

Aby mieć pewność, że podróż przebiegnie bez zbędnych problemów, kierowca powinien upewnić się że jego samochód ma ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie OC. Uchybienia w tej kwestii skończą się nie tylko wysokim mandatem, ale też brakiem możliwości kontynuowania jazdy. W tym punkcie jeszcze jedna uwaga. Pamiętajcie, że brak obowiązku posiadania przy sobie dokumentów pojazdu dotyczy, ale... wyłącznie Polski. Poza granicami kraju nie jest respektowany. Tym samym prowadzący musi posiadać przy sobie i dowód rejestracyjny, i potwierdzenie wykupienia polisy OC.

Zobacz również: Brak dokumentów pojazdu za granicą? To murowany mandat!

Materiał powstał przy współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA