REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?

Subskrybuj nas na Youtube
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
fot. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd na ferie to czas spędzony z rodziną. To też urlop, który dużo kosztuje, ale też i długo się do niego trzeba przygotowywać. O czym pamiętać, aby podróż samochodem skończyła się sukcesem?

Podstawą są opony!

Wyjazd na ferie często oznacza podróż w góry. A jako że zima jest w pełni, ciężko oczekiwać że na drogach położonych w wyższych partiach nie pojawi się śnieg. Co to oznacza? Odpowiedzialny kierowca powinien zadbać o właściwe ogumienie, a tym samym właściwy poziom bezpieczeństwa. Dlatego przed wyjazdem na ferie należy zmienić opony na zimowe, ewentualnie upewnić się że w aucie zamontowane jest ogumienie wielosezonowe posiadające pełną homologację zimową. Tylko takie opony zapewnią przyczepność na śniegu czy lodzie oraz odpowiednio szybkie odprowadzanie błota pośniegowego lub wody spod bieżnika.

REKLAMA

Konieczność pamiętania o ogumieniu zimowym jest kluczowa jeszcze z innego punktu widzenia. Mowa o wyjeździe w zagraniczne góry. W takim przypadku może się okazać, że stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem. Aż w 27 europejskich krajach i we wszystkich wokół Polski w tym okresie jest obowiązek jazdy na ogumieniu zimowym.

Zobacz również: Jaki wpływ mają opony na bezpieczeństwo drogowe?

Sam montaż opon to nie wszystko. Sprawdź ich stan!

Opony zimowe gwarantują trakcję, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. To jednak nie wszystko, bo żeby ogumienie mogło spełniać swoją rolę, musi posiadać bieżnik o odpowiedniej wysokości. Wymogi prawne są takie, że wysokość klocków nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Płytszy bieżnik kwalifikuje opony tylko do wymiany i z pewnością nie sprawdzą się one w trudnych warunkach zimowych. Producenci ogumienia w większości przypadków zalecają zarysowanie granicy niego wyżej - na ogół na 3 mm, jako że bieżnik traci swoje właściwości wraz ze ścieraniem się.

A czy opony nie są popękane?

Wysokość bieżnika bez wątpienia jest jednym z kluczowych parametrów w przypadku opon. Jednak nie tylko on ma znaczenie. Przed wyjazdem na ferie należy też sprawdzić np. czy ściana boczna nie jest popękana. To oznacza, że proces starzenia gumy jest zaawansowany, a ogumienie należy wycofać z użytku. Czemu? Popękana guma jest mniej odporna na obciążenia. W efekcie podczas szybszej jazdy na autostradzie załadowanym na wyjazd autem może nie wytrzymać i szybko utracić powietrze. A to już scenariusz ekstremalnie niebezpieczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Opony? Nigdy z drugiej ręki!

Wykonaj... podstawowe czynności serwisowe

Przed wyjazdem na ferie warto upewnić się, że auto nie będzie wymagać po drodze nieplanowanego postoju. W pierwszej kolejności kierowca powinien sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i uzupełnić ewentualne braki. Kontroli wymaga też stan piór wycieraczek, poziom oleju, poziom płynu do spryskiwaczy, stan elementów ciernych układu hamulcowego czy kondycję paska zewnętrznego.

zobacz również: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

A co z zapasem?

Zawsze może się zdarzyć tak, że podczas wyjazdu na ferie auto złapie gumę. I sam fakt posiadania koła zapasowego nie jest wystarczający. Dlatego warto, aby prowadzący przed ruszeniem w podróż sprawdził jego stan. Na jakie rzeczy zwrócić uwagę? W pierwszej kolejności na gumę - czy nie jest np. popękana. Poza tym koniecznie należy skontrolować poziom napompowania. Dobrym pomysłem jest też chociażby wykupienie dodatkowej polisy assistance na czas wyjazdu. W takim przypadku kierowca może liczyć na pomoc lawety w razie problemów z oponami.

Po szóste zachowaj rozsądek podczas pakowania!

Wyjazd na ferie z rodziną wymaga zabrania wielu rzeczy. Mowa w tym przypadku nie tylko o ubraniach, ale także często sprzęcie sportowym. Jako że ilość walizek może być znacząca, warto upewnić się że samochód nie zostanie nimi przeciążony. Informacji w sprawie dopuszczalnej masy bagażu można poszukiwać w specyfikacji pojazdu. Poza tym należy pamiętać o zabezpieczeni bagażu przed przemieszczaniem się - można chociażby rozłożyć przegrodę lub siatkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej. W ten sposób nie będzie się on w niekontrolowany sposób poruszał się po wnętrzu auta w razie np. awaryjnego hamowania.

Zobacz również: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Pamiętaj o akcesoriach przydatnych w podróży

Czasami zdarza się tak, że warunki drogowe podczas wyjazdu na ferie stają się na tyle trudne, że nie radzą sobie z nimi opony zimowe. Dzieje się tak głównie w wyższych partiach gór. A wtedy warto mieć przy sobie łańcuchy śniegowe. To jednak nie koniec, bo kierowca na wszelki wypadek może też zabrać zestaw podstawowych narzędzi - gdyby trzeba było naprawić prostą usterkę. Przyda się też np. komplet zamiennych żarówek - tak żeby nie szukać stacji benzynowej w razie przepalenia jednego ze źródeł światła.

Zobacz również: Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Pomyśl o assistance. Strzeżonego...

Wyjazd na ferie często oznacza nawet tysiąc kilometrów podróży. A to tak duży dystans może się odbić na stanie technicznym pojazdu. Aby mieć pewność, że usterka nie popsuje planów, warto pomyśleć o zakupie polisy assistance. W jego ramach kierowca ma możliwość otrzymania m.in. auta zastępczego w przypadku poważnej awarii. Ubezpieczenie można wykupić na rok, ewentualnie tylko na czas wyjazdu. W drugim przypadku koszt zakupu polisy często wynosi zaledwie kilkadziesiąt złotych. A to marginalna kwota, która mimo wszystko daje poczucie bezpieczeństwa.

Na koniec zacznij od początku. Co z OC i przeglądem?

Aby mieć pewność, że podróż przebiegnie bez zbędnych problemów, kierowca powinien upewnić się że jego samochód ma ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie OC. Uchybienia w tej kwestii skończą się nie tylko wysokim mandatem, ale też brakiem możliwości kontynuowania jazdy. W tym punkcie jeszcze jedna uwaga. Pamiętajcie, że brak obowiązku posiadania przy sobie dokumentów pojazdu dotyczy, ale... wyłącznie Polski. Poza granicami kraju nie jest respektowany. Tym samym prowadzący musi posiadać przy sobie i dowód rejestracyjny, i potwierdzenie wykupienia polisy OC.

Zobacz również: Brak dokumentów pojazdu za granicą? To murowany mandat!

Materiał powstał przy współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA