REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?

Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
Top 10: O czym pamiętać przed wyjazdem na ferie?
fot. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd na ferie to czas spędzony z rodziną. To też urlop, który dużo kosztuje, ale też i długo się do niego trzeba przygotowywać. O czym pamiętać, aby podróż samochodem skończyła się sukcesem?

Podstawą są opony!

Wyjazd na ferie często oznacza podróż w góry. A jako że zima jest w pełni, ciężko oczekiwać że na drogach położonych w wyższych partiach nie pojawi się śnieg. Co to oznacza? Odpowiedzialny kierowca powinien zadbać o właściwe ogumienie, a tym samym właściwy poziom bezpieczeństwa. Dlatego przed wyjazdem na ferie należy zmienić opony na zimowe, ewentualnie upewnić się że w aucie zamontowane jest ogumienie wielosezonowe posiadające pełną homologację zimową. Tylko takie opony zapewnią przyczepność na śniegu czy lodzie oraz odpowiednio szybkie odprowadzanie błota pośniegowego lub wody spod bieżnika.

REKLAMA

Konieczność pamiętania o ogumieniu zimowym jest kluczowa jeszcze z innego punktu widzenia. Mowa o wyjeździe w zagraniczne góry. W takim przypadku może się okazać, że stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem. Aż w 27 europejskich krajach i we wszystkich wokół Polski w tym okresie jest obowiązek jazdy na ogumieniu zimowym.

Zobacz również: Jaki wpływ mają opony na bezpieczeństwo drogowe?

Sam montaż opon to nie wszystko. Sprawdź ich stan!

Opony zimowe gwarantują trakcję, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. To jednak nie wszystko, bo żeby ogumienie mogło spełniać swoją rolę, musi posiadać bieżnik o odpowiedniej wysokości. Wymogi prawne są takie, że wysokość klocków nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Płytszy bieżnik kwalifikuje opony tylko do wymiany i z pewnością nie sprawdzą się one w trudnych warunkach zimowych. Producenci ogumienia w większości przypadków zalecają zarysowanie granicy niego wyżej - na ogół na 3 mm, jako że bieżnik traci swoje właściwości wraz ze ścieraniem się.

A czy opony nie są popękane?

Wysokość bieżnika bez wątpienia jest jednym z kluczowych parametrów w przypadku opon. Jednak nie tylko on ma znaczenie. Przed wyjazdem na ferie należy też sprawdzić np. czy ściana boczna nie jest popękana. To oznacza, że proces starzenia gumy jest zaawansowany, a ogumienie należy wycofać z użytku. Czemu? Popękana guma jest mniej odporna na obciążenia. W efekcie podczas szybszej jazdy na autostradzie załadowanym na wyjazd autem może nie wytrzymać i szybko utracić powietrze. A to już scenariusz ekstremalnie niebezpieczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Opony? Nigdy z drugiej ręki!

Wykonaj... podstawowe czynności serwisowe

Przed wyjazdem na ferie warto upewnić się, że auto nie będzie wymagać po drodze nieplanowanego postoju. W pierwszej kolejności kierowca powinien sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i uzupełnić ewentualne braki. Kontroli wymaga też stan piór wycieraczek, poziom oleju, poziom płynu do spryskiwaczy, stan elementów ciernych układu hamulcowego czy kondycję paska zewnętrznego.

zobacz również: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

A co z zapasem?

Zawsze może się zdarzyć tak, że podczas wyjazdu na ferie auto złapie gumę. I sam fakt posiadania koła zapasowego nie jest wystarczający. Dlatego warto, aby prowadzący przed ruszeniem w podróż sprawdził jego stan. Na jakie rzeczy zwrócić uwagę? W pierwszej kolejności na gumę - czy nie jest np. popękana. Poza tym koniecznie należy skontrolować poziom napompowania. Dobrym pomysłem jest też chociażby wykupienie dodatkowej polisy assistance na czas wyjazdu. W takim przypadku kierowca może liczyć na pomoc lawety w razie problemów z oponami.

Po szóste zachowaj rozsądek podczas pakowania!

Wyjazd na ferie z rodziną wymaga zabrania wielu rzeczy. Mowa w tym przypadku nie tylko o ubraniach, ale także często sprzęcie sportowym. Jako że ilość walizek może być znacząca, warto upewnić się że samochód nie zostanie nimi przeciążony. Informacji w sprawie dopuszczalnej masy bagażu można poszukiwać w specyfikacji pojazdu. Poza tym należy pamiętać o zabezpieczeni bagażu przed przemieszczaniem się - można chociażby rozłożyć przegrodę lub siatkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej. W ten sposób nie będzie się on w niekontrolowany sposób poruszał się po wnętrzu auta w razie np. awaryjnego hamowania.

Zobacz również: Trzy zasady bezpiecznej jazdy autem i na motocyklu

Pamiętaj o akcesoriach przydatnych w podróży

Czasami zdarza się tak, że warunki drogowe podczas wyjazdu na ferie stają się na tyle trudne, że nie radzą sobie z nimi opony zimowe. Dzieje się tak głównie w wyższych partiach gór. A wtedy warto mieć przy sobie łańcuchy śniegowe. To jednak nie koniec, bo kierowca na wszelki wypadek może też zabrać zestaw podstawowych narzędzi - gdyby trzeba było naprawić prostą usterkę. Przyda się też np. komplet zamiennych żarówek - tak żeby nie szukać stacji benzynowej w razie przepalenia jednego ze źródeł światła.

Zobacz również: Łańcuchy śniegowe – kiedy można ich używać i jak je zakładać?

Pomyśl o assistance. Strzeżonego...

Wyjazd na ferie często oznacza nawet tysiąc kilometrów podróży. A to tak duży dystans może się odbić na stanie technicznym pojazdu. Aby mieć pewność, że usterka nie popsuje planów, warto pomyśleć o zakupie polisy assistance. W jego ramach kierowca ma możliwość otrzymania m.in. auta zastępczego w przypadku poważnej awarii. Ubezpieczenie można wykupić na rok, ewentualnie tylko na czas wyjazdu. W drugim przypadku koszt zakupu polisy często wynosi zaledwie kilkadziesiąt złotych. A to marginalna kwota, która mimo wszystko daje poczucie bezpieczeństwa.

Na koniec zacznij od początku. Co z OC i przeglądem?

Aby mieć pewność, że podróż przebiegnie bez zbędnych problemów, kierowca powinien upewnić się że jego samochód ma ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie OC. Uchybienia w tej kwestii skończą się nie tylko wysokim mandatem, ale też brakiem możliwości kontynuowania jazdy. W tym punkcie jeszcze jedna uwaga. Pamiętajcie, że brak obowiązku posiadania przy sobie dokumentów pojazdu dotyczy, ale... wyłącznie Polski. Poza granicami kraju nie jest respektowany. Tym samym prowadzący musi posiadać przy sobie i dowód rejestracyjny, i potwierdzenie wykupienia polisy OC.

Zobacz również: Brak dokumentów pojazdu za granicą? To murowany mandat!

Materiał powstał przy współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA