Niepokojące objawy w zachowaniu samochodu. Co oznaczają?
REKLAMA
REKLAMA
Najczęściej spotykane dziwne zachowania pojazdu i ich przyczyny:
REKLAMA
REKLAMA
Samochód szarpie przy ruszaniu. Płynne ruszanie jest niemożliwe. Przyczyną może być albo zużycie i rozklejenie się poduszek gumowych, na których spoczywa silnik i opiera się skrzynia biegów, albo poluzowanie mocujących je śrub. Rzadziej wynika to z nadmiernego zużycia przegubów napędowych i półosi. W najgorszym przypadku winę ponosi tarcza lub docisk sprzęgła. Wykrycie tej usterki bez wyjęcia silnika lub skrzyni biegów jest niemożliwe.
Na kierownicy odczuwalne są drgania, często niewielkie ale uciążliwe. Jednocześnie przy większej prędkości drgania te są przenoszone na całą karoserię. Prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie amortyzatora (lub kolumny McPhersona). Możliwe także, że spadł najcięższy z ciężarków wyważających jedno z kół albo uszkodzeniu uległa opona. Jeżeli drganiom towarzyszą szybko powtarzające się stuki lub „klekot” podobny jak podczas jazdy z łańcuchami przeciwśnieżnymi, należy jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić, czy koła są dostatecznie mocno dokręcone. Stuki mogą pochodzić także ze zużytych, pozbawionych smaru przegubów napędowych.
Zobacz również: Jak domowym sposobem sprawdzić amortyzatory?
Samochód ma tendencję do „ściągania” na jedną stronę. Po zatrzymaniu się sprawdzić dłonią temperaturę opon i felg. Cieplejsza opona ma za niskie ciśnienie powietrza. Rozgrzana mocniej felga w pobliżu jej środkowej części dowodzi blokowania hamulców. Po zdjęciu koła można sprawdzić, co powoduje blokowanie hamulców. Należy pamiętać, aby przedtem solidnie podeprzeć karoserię.
Słyszalny wyraźnie szum z okolic przednich kół, inny niż szum toczących się kół, oraz towarzyszące temu niestabilne zachowanie samochodu i trudności z zachowaniem prostolinijnej jazdy dowodzą uszkodzenia łożysk w jednym z kół lub (rzadko) w obu kołach na raz. Rozgrzana felga tuż przy piaście wskazuje, w którym kole nastąpiło uszkodzenie, jednak nagrzewanie się może świadczyć także o blokowaniu hamulców.
Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?
Zgrzyty w przednich kołach świadczą o poważnej usterce, przy czym jej zdiagnozowanie będzie możliwe dopiero po zatrzymaniu się. Nie wolno przy tym ostro hamować, ponieważ usterka może być związana z zawieszeniem kół i mocne zahamowanie może prowadzić nawet do zablokowania koła lub do zniszczenia wielu elementów zawieszenia i podwozia.
REKLAMA
REKLAMA