REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeciwdziałać korozji różnych elementów samochodu?

Jakubowski Ryszard
stare auto
stare auto

REKLAMA

REKLAMA

Korodowanie różnych elementów samochodu jest jedną z przyczyn skracających okres ich eksploatacji. Korozja atakuje nie tylko elementy karoserii, ale także inne części samochodu, często niewidoczne.

Z tego powodu zwykle pomijane przy zabiegach antykorozyjnych. Najniebezpieczniejsze dla mechanizmów i podzespołów pojazdów, kiedy po okresie normalnej lub intensywnej eksploatacji są one odstawiane na dłuższy postój, np. na zimę. Nie ma przy tym większego znaczenia, czy stoją one pod gołym niebem, czy w ocieplanym garażu. Korozja atakuje wszędzie, gdzie ma dostęp powietrze, zawierające domieszkę wilgoci, dlatego odizolowanie od niego odstawionego na dłuższy postój pojazdu jest najskuteczniejszym sposobem przeciwdziałania powstawaniu ognisk korozji.

REKLAMA

Zobacz też: Jak nie należy przeciwdziałać korozji?

REKLAMA

Oczywiście ideałem byłoby zamknięcie samochodu w szczelnym kokonie, wypełnionym atmosferą ochronną. Jest to w praktyce niemożliwe. Błędem jest przechowywanie zimą nieużywanych samochodów w ogrzewanych garażach. Badania, przeprowadzone przez różne instytuty, związane z techniką motoryzacyjną dowiodły, że korozja znacznie szybciej atakuje w dodatnich temperaturach, niż w ujemnych. Podczas badań zważono różne nowe elementy samochodu, a następnie umieszczono jedne z nich na całą zimę w ogrzewanym garażu, inne w zimnym. Po 4 miesiącach dokładnie usunięto ze wszystkich ślady rdzy i ponownie je zważono. Spowodowany korozją ubytek masy elementów, składowanych w ciepłym garażu był ponad czterokrotnie większy, niż identycznych elementów, składowanych w garażu nieogrzewanym.

Nie znaleziono, jak dotąd, żadnego skutecznego sposobu na ochronę przed korozją elementów nie wykonanych z metali szlachetnych, czyli praktycznie wszystkich metalowych części samochodowych. Nawet specjalne farby antykorozyjne, wchodzące w reakcje chemiczne z rdzą, nie gwarantują stuprocentowej ochrony. Najlepsze efekty daje natychmiastowe usuwanie zauważonych ognisk korozji i zabezpieczanie tych miejsc specjalnymi preparatami.

Zobacz też: Czy warto zabezpieczać nowe auto przed korozją?

Aby ochronić wnętrze nieużywanego przez dłuższy okres silnika należy szczelnie zasłonić wszystkie prowadzące do jego wnętrza otwory, w tym otwory odpowietrzające miskę olejową. Nie pozostawiać w silniku oleju, który przepracował więcej niż 50% dopuszczalnego okresu użytkowania, gdyż zawarte w nim kwasy tłuszczowe mogą powodować korozję. Usunąć resztki spalin z cylindrów przez kilkukrotne obrócenie rozrusznikiem wału silnika bez uruchamiania go, np. odcinając dopływ paliwa do niego lub wyłączając układ zapłonowy przez odcięcie dopływu prądu do niego, Wystarczy w tym celu odłączyć przewód niskonapięciowy od modułu lub cewki zapłonowej.

Niestety nie jest możliwe zabezpieczenie antykorozyjne tarczy sprzęgła i współpracujących z nią ciernie elementów metalowych (koła zamachowego i docisku sprzęgła), ani wnętrza skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA