Jak przeciwdziałać korozji różnych elementów samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Z tego powodu zwykle pomijane przy zabiegach antykorozyjnych. Najniebezpieczniejsze dla mechanizmów i podzespołów pojazdów, kiedy po okresie normalnej lub intensywnej eksploatacji są one odstawiane na dłuższy postój, np. na zimę. Nie ma przy tym większego znaczenia, czy stoją one pod gołym niebem, czy w ocieplanym garażu. Korozja atakuje wszędzie, gdzie ma dostęp powietrze, zawierające domieszkę wilgoci, dlatego odizolowanie od niego odstawionego na dłuższy postój pojazdu jest najskuteczniejszym sposobem przeciwdziałania powstawaniu ognisk korozji.
REKLAMA
Zobacz też: Jak nie należy przeciwdziałać korozji?
REKLAMA
Oczywiście ideałem byłoby zamknięcie samochodu w szczelnym kokonie, wypełnionym atmosferą ochronną. Jest to w praktyce niemożliwe. Błędem jest przechowywanie zimą nieużywanych samochodów w ogrzewanych garażach. Badania, przeprowadzone przez różne instytuty, związane z techniką motoryzacyjną dowiodły, że korozja znacznie szybciej atakuje w dodatnich temperaturach, niż w ujemnych. Podczas badań zważono różne nowe elementy samochodu, a następnie umieszczono jedne z nich na całą zimę w ogrzewanym garażu, inne w zimnym. Po 4 miesiącach dokładnie usunięto ze wszystkich ślady rdzy i ponownie je zważono. Spowodowany korozją ubytek masy elementów, składowanych w ciepłym garażu był ponad czterokrotnie większy, niż identycznych elementów, składowanych w garażu nieogrzewanym.
Nie znaleziono, jak dotąd, żadnego skutecznego sposobu na ochronę przed korozją elementów nie wykonanych z metali szlachetnych, czyli praktycznie wszystkich metalowych części samochodowych. Nawet specjalne farby antykorozyjne, wchodzące w reakcje chemiczne z rdzą, nie gwarantują stuprocentowej ochrony. Najlepsze efekty daje natychmiastowe usuwanie zauważonych ognisk korozji i zabezpieczanie tych miejsc specjalnymi preparatami.
Zobacz też: Czy warto zabezpieczać nowe auto przed korozją?
Aby ochronić wnętrze nieużywanego przez dłuższy okres silnika należy szczelnie zasłonić wszystkie prowadzące do jego wnętrza otwory, w tym otwory odpowietrzające miskę olejową. Nie pozostawiać w silniku oleju, który przepracował więcej niż 50% dopuszczalnego okresu użytkowania, gdyż zawarte w nim kwasy tłuszczowe mogą powodować korozję. Usunąć resztki spalin z cylindrów przez kilkukrotne obrócenie rozrusznikiem wału silnika bez uruchamiania go, np. odcinając dopływ paliwa do niego lub wyłączając układ zapłonowy przez odcięcie dopływu prądu do niego, Wystarczy w tym celu odłączyć przewód niskonapięciowy od modułu lub cewki zapłonowej.
Niestety nie jest możliwe zabezpieczenie antykorozyjne tarczy sprzęgła i współpracujących z nią ciernie elementów metalowych (koła zamachowego i docisku sprzęgła), ani wnętrza skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.
REKLAMA
REKLAMA