REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeciwdziałać korozji różnych elementów samochodu?

Jakubowski Ryszard
stare auto
stare auto

REKLAMA

REKLAMA

Korodowanie różnych elementów samochodu jest jedną z przyczyn skracających okres ich eksploatacji. Korozja atakuje nie tylko elementy karoserii, ale także inne części samochodu, często niewidoczne.

Z tego powodu zwykle pomijane przy zabiegach antykorozyjnych. Najniebezpieczniejsze dla mechanizmów i podzespołów pojazdów, kiedy po okresie normalnej lub intensywnej eksploatacji są one odstawiane na dłuższy postój, np. na zimę. Nie ma przy tym większego znaczenia, czy stoją one pod gołym niebem, czy w ocieplanym garażu. Korozja atakuje wszędzie, gdzie ma dostęp powietrze, zawierające domieszkę wilgoci, dlatego odizolowanie od niego odstawionego na dłuższy postój pojazdu jest najskuteczniejszym sposobem przeciwdziałania powstawaniu ognisk korozji.

REKLAMA

Zobacz też: Jak nie należy przeciwdziałać korozji?

REKLAMA

Oczywiście ideałem byłoby zamknięcie samochodu w szczelnym kokonie, wypełnionym atmosferą ochronną. Jest to w praktyce niemożliwe. Błędem jest przechowywanie zimą nieużywanych samochodów w ogrzewanych garażach. Badania, przeprowadzone przez różne instytuty, związane z techniką motoryzacyjną dowiodły, że korozja znacznie szybciej atakuje w dodatnich temperaturach, niż w ujemnych. Podczas badań zważono różne nowe elementy samochodu, a następnie umieszczono jedne z nich na całą zimę w ogrzewanym garażu, inne w zimnym. Po 4 miesiącach dokładnie usunięto ze wszystkich ślady rdzy i ponownie je zważono. Spowodowany korozją ubytek masy elementów, składowanych w ciepłym garażu był ponad czterokrotnie większy, niż identycznych elementów, składowanych w garażu nieogrzewanym.

Nie znaleziono, jak dotąd, żadnego skutecznego sposobu na ochronę przed korozją elementów nie wykonanych z metali szlachetnych, czyli praktycznie wszystkich metalowych części samochodowych. Nawet specjalne farby antykorozyjne, wchodzące w reakcje chemiczne z rdzą, nie gwarantują stuprocentowej ochrony. Najlepsze efekty daje natychmiastowe usuwanie zauważonych ognisk korozji i zabezpieczanie tych miejsc specjalnymi preparatami.

Zobacz też: Czy warto zabezpieczać nowe auto przed korozją?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby ochronić wnętrze nieużywanego przez dłuższy okres silnika należy szczelnie zasłonić wszystkie prowadzące do jego wnętrza otwory, w tym otwory odpowietrzające miskę olejową. Nie pozostawiać w silniku oleju, który przepracował więcej niż 50% dopuszczalnego okresu użytkowania, gdyż zawarte w nim kwasy tłuszczowe mogą powodować korozję. Usunąć resztki spalin z cylindrów przez kilkukrotne obrócenie rozrusznikiem wału silnika bez uruchamiania go, np. odcinając dopływ paliwa do niego lub wyłączając układ zapłonowy przez odcięcie dopływu prądu do niego, Wystarczy w tym celu odłączyć przewód niskonapięciowy od modułu lub cewki zapłonowej.

Niestety nie jest możliwe zabezpieczenie antykorozyjne tarczy sprzęgła i współpracujących z nią ciernie elementów metalowych (koła zamachowego i docisku sprzęgła), ani wnętrza skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA