REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Fot. Fotolia
Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Warto więc raz na jakiś czas skontrolować działanie układu hamulcowego. Pozwoli to na szybsze wykrycie ewentualnej usterki w układzie hamulcowym.

Do skontrolowania układu hamulcowego nie są potrzebne specjalistyczne stanowiska naprawcze. Wystarczy odcinek szerokiej gruntowej drogi bez drzew i rowów na poboczach. Aby test hamulców był skuteczny, najpierw należy przekonać się, czy w układzie hamulcowym jest dostatecznie dużo płynu. Wystarczy sprawdzić jego poziom w zbiorniczku i – gdy jest on niski – uzupełnić takim samym płynem, jaki był wlany do układu hamulocwego poprzednio. Powinien być to płyn hamulcowy zalecany przez producenta danego samochodu.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?  

REKLAMA

Następną czynnością jest sprawdzenie, czy hamulce nie są zapowietrzone albo czy któryś z elastycznych przewodów hamulcowych nie stał się zbyt „elastyczny” ze starości lub w wyniku mechanicznego uszkodzenia. Test polega na silnym i energicznym wciśnięciu pedału hamulca przy nieruchomym samochodzie i niepracującym silniku. Mniej więcej w połowie skoku pedału powinien być wyczuwalny twardy opór. Jeżeli pedał nie stawia takiego oporu, może to świadczyć o usterce w układzie hamulcowym wymagającej interwencji fachowca.

Jeżeli test wypadł pomyślnie, kolejnym krokiem będzie udanie się na wspomnianą wcześniej drogę, gdzie należy rozpędzić samochód do prędkości nie większej niż 50 km/h, po czym gwałtownie zahamować do zablokowania kół (Uwaga - ABS musi być wyłączony! By to zrobić, wystarczy wyjąć odpowiedni bezpiecznik) i szybko puścić pedał hamulca, nie dopuszczając do całkowitego zatrzymania się pojazdu. Ślady hamowania, jakie pozostaną na piasku, powinny dla każdej pary kół zaczynać i kończyć się w tym samym miejscu. Jeżeli któreś z kół, zwłaszcza przednich, zostało zablokowane później niż znajdujące się po przeciwnej stronie pojazdu lub w ogóle nie zostało zablokowane – wizyta w warsztacie jest konieczna. W taki sam sposób można sprawdzić działanie hamulca ręcznego.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, czy samochód hamuje z dostateczną siłą, można przekonać się, gwałtownie zwalniając na suchym i gładkim asfalcie w miejscu, gdzie nie zagrozi to innym użytkownikom drogi. Najlepiej na środku dużego, pustego parkingu. Przy prędkości 30 km/h z włączonym ABS (jeżeli jest), jadąc po prostej, trzeba mocno wcisnąć pedał hamulca. Jeżeli przy tej czynności koła samochodu nie zostaną zablokowane, powinien on zatrzymać się nie dalej niż 5-6 metrów od miejsca, w którym pojawi się na asfalcie ślad hamowania (często niestety jest trudny do zauważenia). Wynik tego testu należy traktować jako bardzo orientacyjny. Jedynie badanie w stacji diagnostycznej pozwala na jednoznaczne określenie stanu hamulców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA