REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Fot. Fotolia
Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Warto więc raz na jakiś czas skontrolować działanie układu hamulcowego. Pozwoli to na szybsze wykrycie ewentualnej usterki w układzie hamulcowym.

Do skontrolowania układu hamulcowego nie są potrzebne specjalistyczne stanowiska naprawcze. Wystarczy odcinek szerokiej gruntowej drogi bez drzew i rowów na poboczach. Aby test hamulców był skuteczny, najpierw należy przekonać się, czy w układzie hamulcowym jest dostatecznie dużo płynu. Wystarczy sprawdzić jego poziom w zbiorniczku i – gdy jest on niski – uzupełnić takim samym płynem, jaki był wlany do układu hamulocwego poprzednio. Powinien być to płyn hamulcowy zalecany przez producenta danego samochodu.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?  

REKLAMA

Następną czynnością jest sprawdzenie, czy hamulce nie są zapowietrzone albo czy któryś z elastycznych przewodów hamulcowych nie stał się zbyt „elastyczny” ze starości lub w wyniku mechanicznego uszkodzenia. Test polega na silnym i energicznym wciśnięciu pedału hamulca przy nieruchomym samochodzie i niepracującym silniku. Mniej więcej w połowie skoku pedału powinien być wyczuwalny twardy opór. Jeżeli pedał nie stawia takiego oporu, może to świadczyć o usterce w układzie hamulcowym wymagającej interwencji fachowca.

Jeżeli test wypadł pomyślnie, kolejnym krokiem będzie udanie się na wspomnianą wcześniej drogę, gdzie należy rozpędzić samochód do prędkości nie większej niż 50 km/h, po czym gwałtownie zahamować do zablokowania kół (Uwaga - ABS musi być wyłączony! By to zrobić, wystarczy wyjąć odpowiedni bezpiecznik) i szybko puścić pedał hamulca, nie dopuszczając do całkowitego zatrzymania się pojazdu. Ślady hamowania, jakie pozostaną na piasku, powinny dla każdej pary kół zaczynać i kończyć się w tym samym miejscu. Jeżeli któreś z kół, zwłaszcza przednich, zostało zablokowane później niż znajdujące się po przeciwnej stronie pojazdu lub w ogóle nie zostało zablokowane – wizyta w warsztacie jest konieczna. W taki sam sposób można sprawdzić działanie hamulca ręcznego.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, czy samochód hamuje z dostateczną siłą, można przekonać się, gwałtownie zwalniając na suchym i gładkim asfalcie w miejscu, gdzie nie zagrozi to innym użytkownikom drogi. Najlepiej na środku dużego, pustego parkingu. Przy prędkości 30 km/h z włączonym ABS (jeżeli jest), jadąc po prostej, trzeba mocno wcisnąć pedał hamulca. Jeżeli przy tej czynności koła samochodu nie zostaną zablokowane, powinien on zatrzymać się nie dalej niż 5-6 metrów od miejsca, w którym pojawi się na asfalcie ślad hamowania (często niestety jest trudny do zauważenia). Wynik tego testu należy traktować jako bardzo orientacyjny. Jedynie badanie w stacji diagnostycznej pozwala na jednoznaczne określenie stanu hamulców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA