REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. Fot. Fotolia
Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. W jego skład wchodzi, oprócz skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego z półośkami i przegubami napędowymi, kilka innych elementów.

REKLAMA

Usuwanie usterek układu napędowego we własnym zakresie jest bardzo kłopotliwe, poza tym wymaga sporego doświadczenia w takich pracach i dużych umiejętności, większych niż przy pracach z silnikiem. W praktyce samodzielne naprawy układu napędowego sprowadzają się do wymiany przegubów napędowych i półosiek oraz pierścieni uszczelniających skrzynię biegów i mechanizm różnicowy oraz piasty kół napędzanych. Można także, jeżeli jest taka możliwość, wymieniać dostępne z zewnątrz pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi.

REKLAMA

Wymiana przegubów napędowych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, za to bardzo brudną, zwłaszcza w przypadku przegubów homokinetycznych - znajdujący się w nich smar zawiera mnóstwo bardzo drobnych cząsteczek metalu, zabarwiających go na czarno. Po wtarciu w skórę dłoni jest praktycznie nie do usunięcia nawet najlepszymi środkami myjącymi. Mniej nieprzyjemną operacją jest wymiana przegubów krzyżakowych (Cardana), które smarowane są jedynie wewnętrznie.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Wymiana uszkodzonych pierścieni uszczelniających nie jest czynnością trudną. Najwięcej kłopotu sprawia usunięcie pierścienia uszkodzonego. Można to zrobić szybko i łatwo, posługując się haczykiem o kształcie pogrzebacza, wykonanym z twardego drutu o średnicy około 2 mm. Najlepiej mieć dwa takie haczyki, wówczas wyciąga się uszkodzony pierścień o wiele szybciej i łatwiej.

Ponieważ metoda ta niszczy usuwany pierścień, trzeba upewnić się, czy rzeczywiście jest konieczna jego wymiana i czy jest dostępny nowy pierścień o identycznych wymiarach. Usuwając stary pierścień, trzeba zwrócić uwagę, aby przy posługiwaniu się haczykami nie zarysować wnętrza otworu (gniazda), w którym on tkwi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

REKLAMA

Wsunięcie nowego pierścienia powinno poprzedzić dokładne oczyszczenie wałka i gniazda, a następnie nasmarowanie ich cienką warstwą oleju przekładniowego lub podobnego smaru. Przydatna jest tulejka o średnicy zewnętrznej mniejszej o około 1 mm od średnicy gniazda. Dzięki niej pierścień zostanie osadzony prawidłowo. Wsuwa się go delikatnie na miejsce, aby nie uszkodzić jego wargi uszczelniającej.

W ostatniej fazie, kiedy już częściowo znajdzie się w gnieździe, można go osadzić na miejscu delikatnie uderzając bardzo lekkim młotkiem we wspomnianą wcześniej tulejkę. Z braku tulejki można osadzić pierścień palcami, naciskając na jego obrzeża symetrycznie i zwracając uwagę, aby wsuwał się całym obwodem jednakowo. Czynności tej nie można powtórzyć, należy więc wykonywać ją bardzo starannie i ostrożnie, bez użycia nadmiernej siły.

Zobacz także: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA