REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Jakubowski Ryszard
Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. Fot. Fotolia
Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. W jego skład wchodzi, oprócz skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego z półośkami i przegubami napędowymi, kilka innych elementów.

REKLAMA

Usuwanie usterek układu napędowego we własnym zakresie jest bardzo kłopotliwe, poza tym wymaga sporego doświadczenia w takich pracach i dużych umiejętności, większych niż przy pracach z silnikiem. W praktyce samodzielne naprawy układu napędowego sprowadzają się do wymiany przegubów napędowych i półosiek oraz pierścieni uszczelniających skrzynię biegów i mechanizm różnicowy oraz piasty kół napędzanych. Można także, jeżeli jest taka możliwość, wymieniać dostępne z zewnątrz pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi.

REKLAMA

Wymiana przegubów napędowych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, za to bardzo brudną, zwłaszcza w przypadku przegubów homokinetycznych - znajdujący się w nich smar zawiera mnóstwo bardzo drobnych cząsteczek metalu, zabarwiających go na czarno. Po wtarciu w skórę dłoni jest praktycznie nie do usunięcia nawet najlepszymi środkami myjącymi. Mniej nieprzyjemną operacją jest wymiana przegubów krzyżakowych (Cardana), które smarowane są jedynie wewnętrznie.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Wymiana uszkodzonych pierścieni uszczelniających nie jest czynnością trudną. Najwięcej kłopotu sprawia usunięcie pierścienia uszkodzonego. Można to zrobić szybko i łatwo, posługując się haczykiem o kształcie pogrzebacza, wykonanym z twardego drutu o średnicy około 2 mm. Najlepiej mieć dwa takie haczyki, wówczas wyciąga się uszkodzony pierścień o wiele szybciej i łatwiej.

Ponieważ metoda ta niszczy usuwany pierścień, trzeba upewnić się, czy rzeczywiście jest konieczna jego wymiana i czy jest dostępny nowy pierścień o identycznych wymiarach. Usuwając stary pierścień, trzeba zwrócić uwagę, aby przy posługiwaniu się haczykami nie zarysować wnętrza otworu (gniazda), w którym on tkwi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

REKLAMA

Wsunięcie nowego pierścienia powinno poprzedzić dokładne oczyszczenie wałka i gniazda, a następnie nasmarowanie ich cienką warstwą oleju przekładniowego lub podobnego smaru. Przydatna jest tulejka o średnicy zewnętrznej mniejszej o około 1 mm od średnicy gniazda. Dzięki niej pierścień zostanie osadzony prawidłowo. Wsuwa się go delikatnie na miejsce, aby nie uszkodzić jego wargi uszczelniającej.

W ostatniej fazie, kiedy już częściowo znajdzie się w gnieździe, można go osadzić na miejscu delikatnie uderzając bardzo lekkim młotkiem we wspomnianą wcześniej tulejkę. Z braku tulejki można osadzić pierścień palcami, naciskając na jego obrzeża symetrycznie i zwracając uwagę, aby wsuwał się całym obwodem jednakowo. Czynności tej nie można powtórzyć, należy więc wykonywać ją bardzo starannie i ostrożnie, bez użycia nadmiernej siły.

Zobacz także: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA