REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Jakubowski Ryszard
Stan blach w przypadku auta zabytkowego ma duże znaczenie
Stan blach w przypadku auta zabytkowego ma duże znaczenie

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdego sprzedającego używany samochód można zaliczyć do uczciwych. Dlatego przed zakupem pojazdu należy go bardzo starannie obejrzeć, zaczynając od oględzin karoserii.

Karoserie samochodowe bardzo łatwo ulegają korozji, a także są narażone na przeróżne uszkodzenia mechaniczne, często prowadzące do dużych deformacji. Jeżeli ich naprawę wykonano profesjonalnie, wówczas po uszkodzeniu prawie nie pozostaje żaden ślad. Jeżeli, co jest o wiele częstsze, naprawę wykonano najmniejszym kosztem, aby zatuszować usterkę, wówczas można to dość łatwo wykryć.

REKLAMA

Często, po jednostronnym uderzeniu w przód czy w tył pojazdu, konieczne jest wyprostowanie lub zastąpienie nowymi pogiętych elementów nośnych, go których są zamocowane blachy karoseryjne. Prostowanie nigdy nie przywróci im poprzednich wymiarów, podobnie jak niestarannie wykonana wymiana. Stwierdzenie, czy taką naprawę wykonano jest bardzo łatwe.

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

REKLAMA

Najpierw należy obejrzeć krawędzie wszystkich drzwi, przyglądając się szerokości szczelin pomiędzy nimi a blachami karoseryjnymi. W samochodzie montowanym fabrycznie szczelin te są w każdym miejscu mniej więcej tak samo szerokie. W samochodzie po blacharskiej naprawie mogą być szersze u góry drzwi i węższe u dołu, lub odwrotnie.

Bardzo dobre rezultaty przynosi wykonanie pomiaru długości samochodu, a ściślej – odległości najdalej wysuniętych ku przodowi i tyłowi jej stałych elementów. Zderzaki, ramki reflektorów itd nie zaliczają się do nich. Pomiar wykonuje się płócienną taśmą mierniczą (metalowa może zarysować powłokę lakierniczą) rozciągając ją wzdłuż boku pojazdu, na takiej samej wysokości po obu stronach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy jedna ze stron pojazdu jest dłuższa od drugiej o ponad 1 cm, można niemal mieć pewność, że były jego karoserii wykonywane jakieś prace, związane z usuwaniem skutków stłuczki lub wypadku. Bywa, że długości obu boków tego samego niewielkiego pojazdu osobowego są od siebie różne nawet o 4 i więcej centymetrów. Różnica długości poniżej 10 mm może być wynikiem błędu montażowego w fabryce.

Zobacz też: Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

REKLAMA

Następnie należy przyjrzeć się, czy przednie i tylne koła pojazdu poruszają się tymi samymi torami przy jeździe na wprost. A więc najpierw obejrzeć dokładnie opony pojazdu. Jeżeli choć jedna z nich będzie wykazywała ślady zużycia inne, niż pozostałe, będzie to w najlepszym wypadku objaw poważnej usterki w zawieszeniu danego koła, w najgorszym – asymetrii w rozmieszczeniu kół po uszkodzeniu karoserii w wyniku wypadku, czyli jej tzw. przekoszenia.

O tym, czy koła przednie i tylne koła poruszają się tymi samymi torami najłatwiej można przekonać się wykonując specjalne pomiary geometrii zawieszenia w stacji obsługi, wyposażonej w specjalistyczną aparaturę elektroniczną. Samodzielnie można to sprawdzić na suchej drodze z twardą nawierzchnią po zrobieniu na niej sporej kałuży.

Po wjechaniu z bardzo małą prędkością w kałużę, z kołami ustawionymi do jazdy na wprost, należy nie zmieniając ustawienia kół przejechać jeszcze kilka metrów po suchej nawierzchni, a następnie zmierzyć co najmniej pół metra od krawędzi kałuży szerokość pozostawionych na drodze mokrych śladów. Gdy będzie ona większa o co najmniej 2-3 cm od szerokości opon, a zwłaszcza gdy będzie różna po obu stronach pojazdu, można mieć niemal 100% pewności, że karoseria jest zwichrowana.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA