REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Stan blach w przypadku auta zabytkowego ma duże znaczenie
Stan blach w przypadku auta zabytkowego ma duże znaczenie

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdego sprzedającego używany samochód można zaliczyć do uczciwych. Dlatego przed zakupem pojazdu należy go bardzo starannie obejrzeć, zaczynając od oględzin karoserii.

Karoserie samochodowe bardzo łatwo ulegają korozji, a także są narażone na przeróżne uszkodzenia mechaniczne, często prowadzące do dużych deformacji. Jeżeli ich naprawę wykonano profesjonalnie, wówczas po uszkodzeniu prawie nie pozostaje żaden ślad. Jeżeli, co jest o wiele częstsze, naprawę wykonano najmniejszym kosztem, aby zatuszować usterkę, wówczas można to dość łatwo wykryć.

REKLAMA

Często, po jednostronnym uderzeniu w przód czy w tył pojazdu, konieczne jest wyprostowanie lub zastąpienie nowymi pogiętych elementów nośnych, go których są zamocowane blachy karoseryjne. Prostowanie nigdy nie przywróci im poprzednich wymiarów, podobnie jak niestarannie wykonana wymiana. Stwierdzenie, czy taką naprawę wykonano jest bardzo łatwe.

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

REKLAMA

Najpierw należy obejrzeć krawędzie wszystkich drzwi, przyglądając się szerokości szczelin pomiędzy nimi a blachami karoseryjnymi. W samochodzie montowanym fabrycznie szczelin te są w każdym miejscu mniej więcej tak samo szerokie. W samochodzie po blacharskiej naprawie mogą być szersze u góry drzwi i węższe u dołu, lub odwrotnie.

Bardzo dobre rezultaty przynosi wykonanie pomiaru długości samochodu, a ściślej – odległości najdalej wysuniętych ku przodowi i tyłowi jej stałych elementów. Zderzaki, ramki reflektorów itd nie zaliczają się do nich. Pomiar wykonuje się płócienną taśmą mierniczą (metalowa może zarysować powłokę lakierniczą) rozciągając ją wzdłuż boku pojazdu, na takiej samej wysokości po obu stronach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy jedna ze stron pojazdu jest dłuższa od drugiej o ponad 1 cm, można niemal mieć pewność, że były jego karoserii wykonywane jakieś prace, związane z usuwaniem skutków stłuczki lub wypadku. Bywa, że długości obu boków tego samego niewielkiego pojazdu osobowego są od siebie różne nawet o 4 i więcej centymetrów. Różnica długości poniżej 10 mm może być wynikiem błędu montażowego w fabryce.

Zobacz też: Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

REKLAMA

Następnie należy przyjrzeć się, czy przednie i tylne koła pojazdu poruszają się tymi samymi torami przy jeździe na wprost. A więc najpierw obejrzeć dokładnie opony pojazdu. Jeżeli choć jedna z nich będzie wykazywała ślady zużycia inne, niż pozostałe, będzie to w najlepszym wypadku objaw poważnej usterki w zawieszeniu danego koła, w najgorszym – asymetrii w rozmieszczeniu kół po uszkodzeniu karoserii w wyniku wypadku, czyli jej tzw. przekoszenia.

O tym, czy koła przednie i tylne koła poruszają się tymi samymi torami najłatwiej można przekonać się wykonując specjalne pomiary geometrii zawieszenia w stacji obsługi, wyposażonej w specjalistyczną aparaturę elektroniczną. Samodzielnie można to sprawdzić na suchej drodze z twardą nawierzchnią po zrobieniu na niej sporej kałuży.

Po wjechaniu z bardzo małą prędkością w kałużę, z kołami ustawionymi do jazdy na wprost, należy nie zmieniając ustawienia kół przejechać jeszcze kilka metrów po suchej nawierzchni, a następnie zmierzyć co najmniej pół metra od krawędzi kałuży szerokość pozostawionych na drodze mokrych śladów. Gdy będzie ona większa o co najmniej 2-3 cm od szerokości opon, a zwłaszcza gdy będzie różna po obu stronach pojazdu, można mieć niemal 100% pewności, że karoseria jest zwichrowana.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA