REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych? Fot. Fotolia
Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trudności w zdobyciu oryginalnych części do pojazdów zabytkowych powodują, że właściciele oldtimerów muszą wykazywać się iście detektywistycznymi talentami w ich zdobywaniu i nie mniej mistrzowskimi talentami wynalazczymi, pozwalającymi znajdujące się w sprzedaży części i podzespoły tak przerabiać, aby mogły być użyte zamiast części oryginalnych.

Mistrzowskie talenty wykazał właściciel liczącej ponad 50 lat „Warszawy 223”, instalując w niej typowy gaźnik Weber z Fiata 125p, co jego zdaniem znacznie ułatwia rozruch zimnego silnika i zmniejsza o około 20% średnie zużycie paliwa. Oczywiście była konieczna dość gruntowna przeróbka kolektora dolotowego, za zgodą konserwatora zabytków.

REKLAMA

REKLAMA

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w starych silnikach stosować pierścienie tłokowe z samochodów nowoczesnych, o ile będą pasowały wysokością do szerokości rowków w tłokach i średnicą do średnicy cylindrów w ich najmniej zużytych miejscach. Trzeba pamiętać o koniecznym luzie na zamku pierścienia, nie mniejszym niż 0,2 mm. Można go w niewielkim zakresie powiększyć przez delikatne spiłowanie pierścienia.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

W oldtimerach można stosować, zamiast wielkich i mało sprawnych prądnic, nowoczesne alternatory, po odpowiedniej przeróbce uchwytów, mocujących prądnicę do korpusu silnika. Znacznie mniejszy od niej alternator wymaga mniejszej odległości pomiędzy „uszami” na których jest zawieszony. W najprostszym, a przez to niezbyt dobrym rozwiązaniu można stosować tuleje i podkładki dystansowe, pamiętając aby koło pasowa alternatora, a ściślej – jego trapezoidalny rowek, w którym pracuje pasek klinowy, znajdował się dokładnie (z tolerancją 1-2 mm) na wprost rowków innych kół pasowych, inaczej nastąpi przyspieszone zużycie paska klinowego. Musi mieć poza tym ten sam kąt nachylenia ścianek, co inne kółka pasowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zregenerować stare felgi i inne zardzewiałe elementy pojazdu zabytkowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W oldtimerach wiele stosowanych śrub nie miało powłok galwanicznych albo powłoki te były bardzo cienkie, łato ścierające się, co powodowało korozję gwintów i problemy z ich odkręceniem. Takie śruby można z powodzeniem zastąpić nowymi, ocynkowanymi, pamiętając o tym, aby były one odpowiednio wytrzymałe. W zasadzie nie można stosować śrub „budowlanych” nie posiadających odpowiednich certyfikatów wytrzymałościowych.

W przypadku trudności ze zdobyciem oryginalnych sztywnych przewodów hamulcowych i paliwowych można z powodzeniem zastąpić je podobnymi, z najnowszych typów aut, pamiętając o konieczności dobrania ich odpowiedniej średnicy i długości oraz gwintów w końcówkach dociskowych. Sposób uszczelniania takich przewodów na złączach nie zmienił się od kilkudziesięciu lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA