REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać duże i graniczne zużycie ważnych zespołów i podzespołów samochodu, grożące awarią?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zadbanie o najważniejsze elementy pozwoli cieszyć się eksploatacją przez długie lata
Zadbanie o najważniejsze elementy pozwoli cieszyć się eksploatacją przez długie lata

REKLAMA

REKLAMA

Bez dokładnych pomiarów, możliwych do przeprowadzeniu dopiero po rozmontowaniu danego zespołu, określenie stopnia zużycia elementów i podzespołów jest bardzo trudne, a często wręcz niemożliwe.

REKLAMA

Natomiast całkowicie niemożliwe jest stwierdzenie możliwości uszkodzenia części w wyniku zmęczenia materiału. Zużycie części można określić w dużym przybliżeniu na podstawie pomiarów pośrednich, choć metoda ta nie gwarantuje jednoznacznego stanu danej części może się zdarzyć, że awaria nastąpi szybciej niż można się spodziewać. Stąd np. w lotnictwie wymienia się części po przepracowaniu przez nie ściśle określonej liczby godzin bez względu na stan, w jakim są.

REKLAMA

W przypadku samochodów eksploatowanych przez kilkanaście i więcej lat można mieć prawie pewność, że wiele ich elementów będzie wymagało szybkiej wymiany, ponieważ nikt wcześniej  ich nie wymieniał lub wymiana była przeprowadzona bardzo dawno. Tak więc, jeżeli taki pojazd ma jeszcze służyć przez kilkanaście następnych lat, najkorzystniej byłoby rozłożyć na części absolutnie wszystkie jego podzespoły, a następnie ponownie je zmontować po wymienieniu w nich co najmniej tych części, które wykazują duże zużycie. Jak duże może ono być?

Zobacz też: Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

REKLAMA

W przypadku elementów łatwo dostępnych, takich jak klocki hamulcowe, pasek klinowy, itp. można przyjąć, że - o ile nie ma na nich oznaczeń, wskazujących na konieczność wymiany - dopiero zużycie w granicach 70% kwalifikuje je do wymiany. W przypadku części, do których dostęp jest czaso- i pracochłonny, należy je wymienić już po wykryciu ich pięćdziesięcioprocentowego lub nawet mniejszego zużycia. Dotyczy to szczególnie nakładek szczęk hamulcowych i okładzin tarczy sprzęgłowej.

Silnik do naprawy kwalifikuje wiele symptomów, takich jak stuki w dolnej części, dzwonienie tłoków o ścianki cylindrów itp. Objawem, sygnalizującym potrzebę przeprowadzenia jego gruntownej naprawy, jest dymienie z rury wydechowej nawet po nagrzaniu do temperatury pracy. Nie dotyczy to silników dwusuwowych, które dymią najczęściej po dodaniu zbyt dużej porcji oleju do paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zakładać szyby?

Koniecznie trzeba sprawdzić wszystkie sworznie i inne elementy zawieszenia, w tym tuleje metalowo-gumowe. Jeżeli będą na nich widoczne wyraźne ślady zużycia w postaci wytartych fragmentów, lub ślady zatarcia, elementy te należy zastąpić nowymi. To samo dotyczy łożysk w kołach, jeżeli wykazują luzy. Zdarza się, że w takim łożysku pęka wianek, utrzymujący kulki lub rolki w odpowiednich odległościach od sienie i łożysko natychmiast blokuje koło.

Luzy we wszystkich łożyskach tocznych intensyfikują zachodzące w nich procesy zmęczeniowe, które mogą prowadzić nawet do pęknięcia takiego łożyska, co ma często poważne następstwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA