REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Kontrolowanie stanu układu hamulcowego jest bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa
Kontrolowanie stanu układu hamulcowego jest bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa

REKLAMA

REKLAMA

Hamulce są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Od ich sprawności zależy bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów oraz innych użytkowników drogi.

Elementy układu hamulcowego zużywają się w trakcie eksploatacji tak samo, jak wszystkie inne części i podzespoły pojazdu. Spośród wchodzących w ich skład części najszybciej tracą swoje właściwości w wyniku zużycia szczęki i klocki hamulcowe, a ściślej – ich okładziny, które są ich integralną częścią.

REKLAMA

W wielu samochodach, nawet tych wytwarzanych pół wieku temu i wcześniej, klocki hamulcowe były tak konstruowane, że z chwilą ich zużycia bliskiego granicznemu, kierowca otrzymywał informację w postaci zapalającej się lampki ostrzegawczej. Pozwalała na to konstrukcja ich okładzin, w których był zatopiony przewód, połączony z lampką kontrolną. Gdy okładzina, będąca izolatorem elektrycznym starła się do określonej grubości, przestawała istnieć warstwa, izolująca wspomniany przewód od tarczy hamulcowej i w chwili naciśnięcia pedału hamulca zapalała się lampka ostrzegawcza

Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

W innych samochodach była konieczna okresowa kontrola stanu klocków, ale gdy o niej zapomniano, kierowca otrzymywał sygnał w postaci zgrzytów podczas hamowania, informujący go, że okładzina klocka właśnie przestała istnieć.

REKLAMA

O wiele trudniej jest określić stan okładzin szczęk hamulcowych. Wymaga to zdjęcia bębnów. Można jednak w pewnym przybliżeniu określić, czy szczęki kwalifikują się do wymiany po pewnych objawach. Pierwszym jest nierównomierne działanie hamulców, czyli „ściąganie” podczas hamowania. Może ono mieć i inne przyczyny, ale dla ich usunięcia jest konieczne zdjęcie bębnów hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim objawem jest pojawienie się śladów płyny hamulcowego na obrzeżach tarczy hamulca i bębna hamulcowego. Zużyte szczęki powodują, że tłoczki hamulcowe muszą się bardziej wysuwać z cylinderków, niż podczas normalnej pracy. W pewnym momencie wysunięcie jest tak duże, że płyn hamulcowy może się przesączać przez szczelinę pomiędzy gumowym uszczelnieniem tłoczka i krawędzią cylinderka. 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dopuszczenie do stanu mocnego zużycia stanowi bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy, oznacza bowiem, że szczęki hamulcowe nie są w stanie wywrzeć odpowiedniej siły na bęben hamulcowy. Ponadto ich okładziny już są nasączone płynem hamulcowym co ogranicza skuteczność hamulców nawet o 90%. Oznacza to w praktyce, że droga hamowania pojazdu może się wydłużyć kilka, a w skrajnym wypadku nawet kilkanaście razy. 

Zobacz też: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Co gorsza, takie hamulce niemal zawsze działają niesymetrycznie, a więc każde z kół jest hamowane z inną siłą. Konieczna jest natychmiastowa wymiana szczęk hamulcowych i zwykle także uszczelnień gumowych tłoczków hamulcowych, które zostały uszkodzone przez krawędzie cylinderków hamulcowych lub ogniska korozji, które często przy tych krawędziach się tworzą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA