REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czego zrobione są klocki hamulcowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Jakość materiałów użytych do zrobienia poszczególnych elementów klocka hamulcowego ma wpływ nie tylko na efektywność hamowania, ale też m.in. na to, że jednym klockom hamulcowym zdarza się piszczeć przy hamowaniu, a innym nie.
Jakość materiałów użytych do zrobienia poszczególnych elementów klocka hamulcowego ma wpływ nie tylko na efektywność hamowania, ale też m.in. na to, że jednym klockom hamulcowym zdarza się piszczeć przy hamowaniu, a innym nie.

REKLAMA

REKLAMA

Z czego zrobione są klocki hamulcowe? Jakość materiałów użytych do zrobienia poszczególnych elementów klocka hamulcowego ma wpływ nie tylko na efektywność hamowania, ale też m.in. na to, że jednym klockom hamulcowym zdarza się piszczeć przy hamowaniu, a innym nie.

Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe?

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnych klocków hamulcowych warto zdać sobie sprawę z kilku faktów.

REKLAMA

O wysokiej jakości klocków hamulcowych świadczy m.in. ich skuteczność hamowania po nawet znacznym rozgrzaniu. Im droga hamowania przy rozgrzanych elementach jest bardziej zbliżona do wyniku hamowania (z tej samej prędkości na takiej samej nawierzchni) który został osiągnięty gdy układ był zimny, tym klocki hamulcowe są wyższej jakości. Oczywiście na efektywność działania całego układu hamulcowego ma wpływ wiele elementów składowych ale w tym przypadku wystarczy porównać parametry osiągane przez klocki hamulcowe.

REKLAMA

Co więcej, wybierając klocki hamulcowe powinniśmy zastanowić się nad stylem jazdy. Zdecydowana większość kierowców z pewnością sięgnie po klocki hamulcowe ze średniej półki cenowej. Są one skonstruowane z materiałów, które z jednej strony nie generują zbyt wysokich kosztów produkcji, a z drugiej wykazują niezłą efektywność hamowania. Są przeznaczone dla osób wykorzystujących samochód w tradycyjny sposób, czyli jeżdżących z przeciętnymi prędkościami zarówno w mieście, jak i poza nim.

Najdroższe klocki hamulcowe to te, które zapewniają efektywne hamowanie nawet po bardzo forsownej jeździe. Niestety charakteryzują się również szybkim zużyciem, czyli zwiększoną częstotliwością wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei najtańsze klocki hamulcowe są zazwyczaj przeznaczone dla samochodów o najniższej masie, które jednocześnie nie osiągają wysokich prędkości.

Sprawdź nasz dział poświęcony naprawie hamulców

Z czego zbudowane są klocki hamulcowe?

Bez względu na to, jak drogi jest konkretny klocek hamulcowy, konstrukcja każdego z nich jest zbliżona. Główną różnicą jest jakość materiałów użytych do konstrukcji, co przekłada się na skuteczność hamowania i komfort eksploatacji.

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:

Breck

Breck

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:

REKLAMA

Płytka nośna – w przypadku dobrej jakości klocków, jest wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Jest to duży atut marki Breck, gdyż większość producentów stosuje mechaniczne cięcie, które może powodować zatarcie klocka w zacisku, ciągłe hamowanie, a w efekcie uszkodzenie klocków i tarcz.

Shim – jest to metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach niższej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy antypiskowej z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania.

Materiał cierny – to podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu.

Więcej informacji na temat układu hamulcowego znajdziesz tutaj

Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. Tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.

Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.

Compress Control – wyróżnik marki Breck, który gwarantuje, że każdy klocek hamulcowy, dzięki najnowocześniejszym i zautomatyzowanym procesom produkcji, to powtarzalny produkt wysokiej jakości.

Źródło: Materiały Breck

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:
Breck
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA