REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czego zrobione są klocki hamulcowe?

Tomasz Korniejew
Jakość materiałów użytych do zrobienia poszczególnych elementów klocka hamulcowego ma wpływ nie tylko na efektywność hamowania, ale też m.in. na to, że jednym klockom hamulcowym zdarza się piszczeć przy hamowaniu, a innym nie.
Jakość materiałów użytych do zrobienia poszczególnych elementów klocka hamulcowego ma wpływ nie tylko na efektywność hamowania, ale też m.in. na to, że jednym klockom hamulcowym zdarza się piszczeć przy hamowaniu, a innym nie.

REKLAMA

REKLAMA

Z czego zrobione są klocki hamulcowe? Jakość materiałów użytych do zrobienia poszczególnych elementów klocka hamulcowego ma wpływ nie tylko na efektywność hamowania, ale też m.in. na to, że jednym klockom hamulcowym zdarza się piszczeć przy hamowaniu, a innym nie.

Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe?

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnych klocków hamulcowych warto zdać sobie sprawę z kilku faktów.

REKLAMA

O wysokiej jakości klocków hamulcowych świadczy m.in. ich skuteczność hamowania po nawet znacznym rozgrzaniu. Im droga hamowania przy rozgrzanych elementach jest bardziej zbliżona do wyniku hamowania (z tej samej prędkości na takiej samej nawierzchni) który został osiągnięty gdy układ był zimny, tym klocki hamulcowe są wyższej jakości. Oczywiście na efektywność działania całego układu hamulcowego ma wpływ wiele elementów składowych ale w tym przypadku wystarczy porównać parametry osiągane przez klocki hamulcowe.

REKLAMA

Co więcej, wybierając klocki hamulcowe powinniśmy zastanowić się nad stylem jazdy. Zdecydowana większość kierowców z pewnością sięgnie po klocki hamulcowe ze średniej półki cenowej. Są one skonstruowane z materiałów, które z jednej strony nie generują zbyt wysokich kosztów produkcji, a z drugiej wykazują niezłą efektywność hamowania. Są przeznaczone dla osób wykorzystujących samochód w tradycyjny sposób, czyli jeżdżących z przeciętnymi prędkościami zarówno w mieście, jak i poza nim.

Najdroższe klocki hamulcowe to te, które zapewniają efektywne hamowanie nawet po bardzo forsownej jeździe. Niestety charakteryzują się również szybkim zużyciem, czyli zwiększoną częstotliwością wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei najtańsze klocki hamulcowe są zazwyczaj przeznaczone dla samochodów o najniższej masie, które jednocześnie nie osiągają wysokich prędkości.

Sprawdź nasz dział poświęcony naprawie hamulców

Z czego zbudowane są klocki hamulcowe?

Bez względu na to, jak drogi jest konkretny klocek hamulcowy, konstrukcja każdego z nich jest zbliżona. Główną różnicą jest jakość materiałów użytych do konstrukcji, co przekłada się na skuteczność hamowania i komfort eksploatacji.

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:

Breck

Breck

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:

REKLAMA

Płytka nośna – w przypadku dobrej jakości klocków, jest wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Jest to duży atut marki Breck, gdyż większość producentów stosuje mechaniczne cięcie, które może powodować zatarcie klocka w zacisku, ciągłe hamowanie, a w efekcie uszkodzenie klocków i tarcz.

Shim – jest to metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach niższej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy antypiskowej z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania.

Materiał cierny – to podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu.

Więcej informacji na temat układu hamulcowego znajdziesz tutaj

Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. Tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.

Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.

Compress Control – wyróżnik marki Breck, który gwarantuje, że każdy klocek hamulcowy, dzięki najnowocześniejszym i zautomatyzowanym procesom produkcji, to powtarzalny produkt wysokiej jakości.

Źródło: Materiały Breck

Konstrukcja klocków hamulcowych na przykładzie klocków Breck:
Breck
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA