REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia
Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czujniki zużycia klocków hamulcowych pozwalają zapobiec sytuacji, w której auto straci zupełną zdolność do zatrzymania się. Niestety, nie można im bezgranicznie ufać i to z kilku powodów.

Kontrola stanu klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych jeśli nie najważniejszych systemów w aucie odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Aby samochód szybko wytracał prędkość producenci opracowują coraz to nowsze materiały, z których wykonane są m.in. klocki hamulcowe.

Problem z  hamowaniem pojawia się, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych zużyje się. Wtedy dalsza jazda grozi poważnym wypadkiem. W związku z tym, że klocki są najczęściej niewidoczne dla kierowcy, inżynierowie stosują specjalne czujniki informujące o zużyciu okładzin ciernych.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych - rodzaje

REKLAMA

Są dwa główne rodzaje czujników – elektryczne i akustyczne. Czujniki elektryczne podłączone są przewodem do komputera i w chwili gdy osiągną określoną, graniczną grubość komputer wyświetli na desce rozdzielczej stosowną kontrolkę ostrzegawczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Czujniki akustyczne natomiast emitują charakterystyczne piszczenie powstałe na skutek ocierania metalowej blaszki (przymocowanej do klocka) o tarczę hamulcową. To znak, że klocek kwalifikuje się do wymiany.

Elektryczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

Nie można jednak pokładać pełnej ufności w działanie czujników bowiem również  i one zawodzą. W przypadku czujników elektrycznych po kilku latach eksploatacji dochodzi często do przerwania obwodu i nawet, gdy klocek zetrze się prawie cały to i tak żadna kontrolka ostrzegawcza nie poinformuje nas o tym. Poza tym czujnik znajduje się zazwyczaj tylko na dwóch lub maksymalnie czterech klockach (z ośmiu) i nawet jeśli wszystkie cztery są sprawne to nie ma gwarancji, że pozostałe klocki są w dobrym stanie. Oprócz tego, w niektórych autach czujniki elektryczne nie stanowią integralnej części z klockiem i należy je skompletować osobno (np. w BMW). Problem w tym, że niektóre osoby oszczędzają na nich i ich nie dokupują. W takiej sytuacji, żadne czujniki nas nie poinformują o nadchodzących problemach.

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

W przypadku czujników akustycznych problem wygląda podobnie. Nadmierne oszczędności skutkują najczęściej tym, że nowe klocki nie posiadają czujników. Poza tym trzeba pamiętać, że czujniki wykrywają tylko zmianę grubości okładzin klocka. Nie są jednak w stanie wykryć, że warstwa cierna uległa fizycznemu uszkodzeniu (pęknięcia, ubytki). Dlatego zawsze pamiętajmy, że najlepszą metodą zweryfikowania stanu układu hamulcowego jest zdjęcie koła i wizualna ocena stanu klocków lub tarcz. Ich pełniejszą kontrolę przeprowadzi doświadczony mechanik.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA