REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia
Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czujniki zużycia klocków hamulcowych pozwalają zapobiec sytuacji, w której auto straci zupełną zdolność do zatrzymania się. Niestety, nie można im bezgranicznie ufać i to z kilku powodów.

Kontrola stanu klocków hamulcowych

REKLAMA

Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych jeśli nie najważniejszych systemów w aucie odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Aby samochód szybko wytracał prędkość producenci opracowują coraz to nowsze materiały, z których wykonane są m.in. klocki hamulcowe.

Problem z  hamowaniem pojawia się, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych zużyje się. Wtedy dalsza jazda grozi poważnym wypadkiem. W związku z tym, że klocki są najczęściej niewidoczne dla kierowcy, inżynierowie stosują specjalne czujniki informujące o zużyciu okładzin ciernych.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych - rodzaje

Są dwa główne rodzaje czujników – elektryczne i akustyczne. Czujniki elektryczne podłączone są przewodem do komputera i w chwili gdy osiągną określoną, graniczną grubość komputer wyświetli na desce rozdzielczej stosowną kontrolkę ostrzegawczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Czujniki akustyczne natomiast emitują charakterystyczne piszczenie powstałe na skutek ocierania metalowej blaszki (przymocowanej do klocka) o tarczę hamulcową. To znak, że klocek kwalifikuje się do wymiany.

Elektryczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

Nie można jednak pokładać pełnej ufności w działanie czujników bowiem również  i one zawodzą. W przypadku czujników elektrycznych po kilku latach eksploatacji dochodzi często do przerwania obwodu i nawet, gdy klocek zetrze się prawie cały to i tak żadna kontrolka ostrzegawcza nie poinformuje nas o tym. Poza tym czujnik znajduje się zazwyczaj tylko na dwóch lub maksymalnie czterech klockach (z ośmiu) i nawet jeśli wszystkie cztery są sprawne to nie ma gwarancji, że pozostałe klocki są w dobrym stanie. Oprócz tego, w niektórych autach czujniki elektryczne nie stanowią integralnej części z klockiem i należy je skompletować osobno (np. w BMW). Problem w tym, że niektóre osoby oszczędzają na nich i ich nie dokupują. W takiej sytuacji, żadne czujniki nas nie poinformują o nadchodzących problemach.

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

W przypadku czujników akustycznych problem wygląda podobnie. Nadmierne oszczędności skutkują najczęściej tym, że nowe klocki nie posiadają czujników. Poza tym trzeba pamiętać, że czujniki wykrywają tylko zmianę grubości okładzin klocka. Nie są jednak w stanie wykryć, że warstwa cierna uległa fizycznemu uszkodzeniu (pęknięcia, ubytki). Dlatego zawsze pamiętajmy, że najlepszą metodą zweryfikowania stanu układu hamulcowego jest zdjęcie koła i wizualna ocena stanu klocków lub tarcz. Ich pełniejszą kontrolę przeprowadzi doświadczony mechanik.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA