REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia
Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czujniki zużycia klocków hamulcowych pozwalają zapobiec sytuacji, w której auto straci zupełną zdolność do zatrzymania się. Niestety, nie można im bezgranicznie ufać i to z kilku powodów.

Kontrola stanu klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych jeśli nie najważniejszych systemów w aucie odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Aby samochód szybko wytracał prędkość producenci opracowują coraz to nowsze materiały, z których wykonane są m.in. klocki hamulcowe.

Problem z  hamowaniem pojawia się, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych zużyje się. Wtedy dalsza jazda grozi poważnym wypadkiem. W związku z tym, że klocki są najczęściej niewidoczne dla kierowcy, inżynierowie stosują specjalne czujniki informujące o zużyciu okładzin ciernych.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych - rodzaje

REKLAMA

Są dwa główne rodzaje czujników – elektryczne i akustyczne. Czujniki elektryczne podłączone są przewodem do komputera i w chwili gdy osiągną określoną, graniczną grubość komputer wyświetli na desce rozdzielczej stosowną kontrolkę ostrzegawczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Czujniki akustyczne natomiast emitują charakterystyczne piszczenie powstałe na skutek ocierania metalowej blaszki (przymocowanej do klocka) o tarczę hamulcową. To znak, że klocek kwalifikuje się do wymiany.

Elektryczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

Nie można jednak pokładać pełnej ufności w działanie czujników bowiem również  i one zawodzą. W przypadku czujników elektrycznych po kilku latach eksploatacji dochodzi często do przerwania obwodu i nawet, gdy klocek zetrze się prawie cały to i tak żadna kontrolka ostrzegawcza nie poinformuje nas o tym. Poza tym czujnik znajduje się zazwyczaj tylko na dwóch lub maksymalnie czterech klockach (z ośmiu) i nawet jeśli wszystkie cztery są sprawne to nie ma gwarancji, że pozostałe klocki są w dobrym stanie. Oprócz tego, w niektórych autach czujniki elektryczne nie stanowią integralnej części z klockiem i należy je skompletować osobno (np. w BMW). Problem w tym, że niektóre osoby oszczędzają na nich i ich nie dokupują. W takiej sytuacji, żadne czujniki nas nie poinformują o nadchodzących problemach.

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

W przypadku czujników akustycznych problem wygląda podobnie. Nadmierne oszczędności skutkują najczęściej tym, że nowe klocki nie posiadają czujników. Poza tym trzeba pamiętać, że czujniki wykrywają tylko zmianę grubości okładzin klocka. Nie są jednak w stanie wykryć, że warstwa cierna uległa fizycznemu uszkodzeniu (pęknięcia, ubytki). Dlatego zawsze pamiętajmy, że najlepszą metodą zweryfikowania stanu układu hamulcowego jest zdjęcie koła i wizualna ocena stanu klocków lub tarcz. Ich pełniejszą kontrolę przeprowadzi doświadczony mechanik.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA