REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby przedłużyć żywotność tarcz hamulcowych należy być świadomym potencjalnych czynników negatywnie wpływających na ich stan. Ich kondycja zależy nie tylko od jakości użytych do ich produkcji materiałów ale i od sposobu użytkowania pojazdu.

Bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem zależy w największej mierze od tego, w jakim stanie technicznym jest układ hamulcowy. Nawet renomowane tarcze hamulcowe na niewiele się zdadzą, jeśli auto będzie niewłaściwie eksploatowane. Wina za ich przedwczesne zużycie najczęściej leży po stronie użytkownika auta bądź osoby, która je w nim montowała.

REKLAMA

Gwałtowne schłodzenie tarczy hamulcowej

Tarcze hamulcowe pracując w ekstremalnych sytuacjach, nagrzewają się do temperatury nawet 800⁰ C. Jeśli są wykonane z wysokiej jakości materiałów, to nie powinno im się nic stać. Problem może pojawiać, gdy zostaną one gwałtownie schłodzone np. poprzez wjazd w kałużę wody. Może wtedy dojść do ich zwichrowania, a symptomem tego zjawiska są wyraźnie wyczuwalne drgania kierownicy podczas hamowania.

Przegrzanie tarczy hamulcowej

Najczęstszym objawem przegrzania się tarcz jest pojawienie się na ich powierzchni niebieskawego nalotu. Powodem tej sytuacji jest zakleszczenie się bądź zablokowanie w jarzmie zacisku klocka hamulcowego. W rezultacie klocek nie współpracuje z materiałem, z którego wykonana jest tarcza a z warstwą tlenków, którą się ona pokryła. Powoduje to wyraźny spadek siły hamowania, zagrażający bezpieczeństwu w czasie jazdy.

Korozja tarczy hamulcowej

Innym potencjalnym zagrożeniem dla tarcz hamulcowych jest korozja. Naturalnym zjawiskiem, wynikających z obecności wody w powietrzu, jest pojawianie się warstwy rdzy na powierzchni tarczy. Kilkukrotne hamowanie usuwa z niej ślady korozji. Problem dotyczy aut, które nie są użytkowane przez dłuższy czas, a cienka warstwa rdzy sukcesywnie zwiększa swą grubość. Dochodzi wtedy do tzw. zeszkliwienia a bjawem są wyczuwalne podczas hamowania drgania na kierownicy (tzw. „bicie tarcz”)

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowe działanie zacisków hamulcowych

Innym powodem zniekształcenia tarcz hamulcowych jest nieprawidłowa praca zacisków hamulcowych. Zużyty sworzeń zacisku może powodować nierównomierne dociskanie klocka hamulcowego do tarczy, co prowadzi do odkształcenia tarczy.

Błędnie przeprowadzony montaż tarczy hamulcowej

Aby uniknąć odkształcenia tarczy należy pamiętać o jej prawidłowym montażu. Nieoczyszczona piasta, do której ona przylega, również może wpłynąć na zniszczenie tarczy hamulcowej.

Fizyczne uszkodzenie tarczy

Dość trywialnym powodem uszkodzenia tarczy hamulcowej jest dostanie się pomiędzy nią a klocek hamulcowy piasku bądź drobnych kamieni. W takim przypadku na powierzchni tarczy widoczne są rowki i bruzdy. Oprócz wymiany tarcz niezbędny jest też montaż nowych klocków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA