REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby przedłużyć żywotność tarcz hamulcowych należy być świadomym potencjalnych czynników negatywnie wpływających na ich stan. Ich kondycja zależy nie tylko od jakości użytych do ich produkcji materiałów ale i od sposobu użytkowania pojazdu.

Bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem zależy w największej mierze od tego, w jakim stanie technicznym jest układ hamulcowy. Nawet renomowane tarcze hamulcowe na niewiele się zdadzą, jeśli auto będzie niewłaściwie eksploatowane. Wina za ich przedwczesne zużycie najczęściej leży po stronie użytkownika auta bądź osoby, która je w nim montowała.

REKLAMA

Gwałtowne schłodzenie tarczy hamulcowej

Tarcze hamulcowe pracując w ekstremalnych sytuacjach, nagrzewają się do temperatury nawet 800⁰ C. Jeśli są wykonane z wysokiej jakości materiałów, to nie powinno im się nic stać. Problem może pojawiać, gdy zostaną one gwałtownie schłodzone np. poprzez wjazd w kałużę wody. Może wtedy dojść do ich zwichrowania, a symptomem tego zjawiska są wyraźnie wyczuwalne drgania kierownicy podczas hamowania.

Przegrzanie tarczy hamulcowej

Najczęstszym objawem przegrzania się tarcz jest pojawienie się na ich powierzchni niebieskawego nalotu. Powodem tej sytuacji jest zakleszczenie się bądź zablokowanie w jarzmie zacisku klocka hamulcowego. W rezultacie klocek nie współpracuje z materiałem, z którego wykonana jest tarcza a z warstwą tlenków, którą się ona pokryła. Powoduje to wyraźny spadek siły hamowania, zagrażający bezpieczeństwu w czasie jazdy.

Korozja tarczy hamulcowej

Innym potencjalnym zagrożeniem dla tarcz hamulcowych jest korozja. Naturalnym zjawiskiem, wynikających z obecności wody w powietrzu, jest pojawianie się warstwy rdzy na powierzchni tarczy. Kilkukrotne hamowanie usuwa z niej ślady korozji. Problem dotyczy aut, które nie są użytkowane przez dłuższy czas, a cienka warstwa rdzy sukcesywnie zwiększa swą grubość. Dochodzi wtedy do tzw. zeszkliwienia a bjawem są wyczuwalne podczas hamowania drgania na kierownicy (tzw. „bicie tarcz”)

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowe działanie zacisków hamulcowych

Innym powodem zniekształcenia tarcz hamulcowych jest nieprawidłowa praca zacisków hamulcowych. Zużyty sworzeń zacisku może powodować nierównomierne dociskanie klocka hamulcowego do tarczy, co prowadzi do odkształcenia tarczy.

Błędnie przeprowadzony montaż tarczy hamulcowej

Aby uniknąć odkształcenia tarczy należy pamiętać o jej prawidłowym montażu. Nieoczyszczona piasta, do której ona przylega, również może wpłynąć na zniszczenie tarczy hamulcowej.

Fizyczne uszkodzenie tarczy

Dość trywialnym powodem uszkodzenia tarczy hamulcowej jest dostanie się pomiędzy nią a klocek hamulcowy piasku bądź drobnych kamieni. W takim przypadku na powierzchni tarczy widoczne są rowki i bruzdy. Oprócz wymiany tarcz niezbędny jest też montaż nowych klocków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA