REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia
Rzadko się zdarza by wina za przedwczesne zużycie tarcz hamulcowych leżała po stronie ich producenta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby przedłużyć żywotność tarcz hamulcowych należy być świadomym potencjalnych czynników negatywnie wpływających na ich stan. Ich kondycja zależy nie tylko od jakości użytych do ich produkcji materiałów ale i od sposobu użytkowania pojazdu.

Bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem zależy w największej mierze od tego, w jakim stanie technicznym jest układ hamulcowy. Nawet renomowane tarcze hamulcowe na niewiele się zdadzą, jeśli auto będzie niewłaściwie eksploatowane. Wina za ich przedwczesne zużycie najczęściej leży po stronie użytkownika auta bądź osoby, która je w nim montowała.

REKLAMA

REKLAMA

Gwałtowne schłodzenie tarczy hamulcowej

Tarcze hamulcowe pracując w ekstremalnych sytuacjach, nagrzewają się do temperatury nawet 800⁰ C. Jeśli są wykonane z wysokiej jakości materiałów, to nie powinno im się nic stać. Problem może pojawiać, gdy zostaną one gwałtownie schłodzone np. poprzez wjazd w kałużę wody. Może wtedy dojść do ich zwichrowania, a symptomem tego zjawiska są wyraźnie wyczuwalne drgania kierownicy podczas hamowania.

Przegrzanie tarczy hamulcowej

Najczęstszym objawem przegrzania się tarcz jest pojawienie się na ich powierzchni niebieskawego nalotu. Powodem tej sytuacji jest zakleszczenie się bądź zablokowanie w jarzmie zacisku klocka hamulcowego. W rezultacie klocek nie współpracuje z materiałem, z którego wykonana jest tarcza a z warstwą tlenków, którą się ona pokryła. Powoduje to wyraźny spadek siły hamowania, zagrażający bezpieczeństwu w czasie jazdy.

Korozja tarczy hamulcowej

Innym potencjalnym zagrożeniem dla tarcz hamulcowych jest korozja. Naturalnym zjawiskiem, wynikających z obecności wody w powietrzu, jest pojawianie się warstwy rdzy na powierzchni tarczy. Kilkukrotne hamowanie usuwa z niej ślady korozji. Problem dotyczy aut, które nie są użytkowane przez dłuższy czas, a cienka warstwa rdzy sukcesywnie zwiększa swą grubość. Dochodzi wtedy do tzw. zeszkliwienia a bjawem są wyczuwalne podczas hamowania drgania na kierownicy (tzw. „bicie tarcz”)

REKLAMA

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowe działanie zacisków hamulcowych

Innym powodem zniekształcenia tarcz hamulcowych jest nieprawidłowa praca zacisków hamulcowych. Zużyty sworzeń zacisku może powodować nierównomierne dociskanie klocka hamulcowego do tarczy, co prowadzi do odkształcenia tarczy.

Błędnie przeprowadzony montaż tarczy hamulcowej

Aby uniknąć odkształcenia tarczy należy pamiętać o jej prawidłowym montażu. Nieoczyszczona piasta, do której ona przylega, również może wpłynąć na zniszczenie tarczy hamulcowej.

Fizyczne uszkodzenie tarczy

Dość trywialnym powodem uszkodzenia tarczy hamulcowej jest dostanie się pomiędzy nią a klocek hamulcowy piasku bądź drobnych kamieni. W takim przypadku na powierzchni tarczy widoczne są rowki i bruzdy. Oprócz wymiany tarcz niezbędny jest też montaż nowych klocków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA