Regularna kontrola i serwis układu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Stan zużycia tych elementów można sprawdzić we własnym zakresie kontrolując grubość tarczy czy klocka hamulcowego. Sprawa jest bardziej skomplikowana w przypadku kontroli płynu hamulcowego, który ma kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania. Płyn również ulega zużyciu, jednak nie da się sprawdzić jego właściwości "na oko" bez użycia specjalnego sprzętu. Płyn hamulcowy traci swoje właściwości wraz z upływem czasu. Jedną z podstawowych cech charakteryzujących odpowiedni płyn hamulcowy jest wysoka temperatura wrzenia sięgająca 230-260 stopni Celsjusza.
REKLAMA
"Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne. To znaczy, że pobierają wodę z otoczenia, np. wilgoć z powietrza. Woda dostająca się do płynu obniża jego temperaturę wrzenia i co za tym idzie zmniejsza skuteczność działania. Może zdarzyć się, że taki wyeksploatowany płyn podczas częstego hamowania zagotuje się. W układzie hamulcowym powstają wtedy pęcherzyki powietrzne. W praktyce może to oznaczać, że nawet jeśli wciśniemy pedał hamulca do końca, pojazd nie zahamuje" - tłumaczy przedstawiciel serwisu Motointegrator.
Zobacz również: Jak czytać samochodowe kontrolki?
Płyn hamulcowy ma także działanie antykorozyjne, które również słabnie z czasem. Jedynym rozwiązaniem, aby układ hamulcowy nie rdzewiał i był sprawny jest regularna wymiana płynu.
"Nie ma możliwości oceny skuteczności płynu hamulcowego bez specjalistycznego sprzętu, ponieważ w domowych warunkach nie jesteśmy w stanie sprawdzić jego parametrów. Jednak taki test płynu, dla profesjonalnego warsztatu wyposażonego w odpowiedni tester to chwila" - dodaje Maciej Gieniul.
Wymiany płynu może dokonać tylko specjalista.
"Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy, w pierwszej kolejności należy dokładnie odessać stary, zużyty płyn oraz oczyścić cały układ z zanieczyszczeń. Jeśli nie usuniemy resztek poprzedniego płynu od samego początku temperatura wrzenia będzie niższa. Bardzo ważne jest także skuteczne odpowietrzenie układu." - radzi Maciej Gieniul.
Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?
Jak widać serwis układu hamulcowego nie jest prostym procesem. W nowoczesnych autach wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy, niezbędne jest posiadanie specjalnego testera diagnostycznego, który wprowadzi auto w tryb serwisowy i umożliwi późniejszą kalibrację układu.
"Płyn hamulcowy to najważniejszy element eksploatacyjny układu hamulcowego. Jeśli jest przestarzały, stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ może spowodować wpadanie pedału hamulca a nawet może doprowadzić do utraty zdolności hamowania" - mówi dziennikowi.pl Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.
Źródło: auto.dziennik.pl
REKLAMA
REKLAMA