REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularna kontrola i serwis układu hamulcowego

Stan zużycia tych elementów można sprawdzić we własnym zakresie kontrolując grubość tarczy czy klocka hamulcowego Fot. Fotolia
Stan zużycia tych elementów można sprawdzić we własnym zakresie kontrolując grubość tarczy czy klocka hamulcowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zużycie elementów układu hamulcowego, takich jak klocki, tarcze, bębny czy szczęki jest uzależnione od stylu naszej jazdy oraz od jakości zastosowanych części.

Stan zużycia tych elementów można sprawdzić we własnym zakresie kontrolując grubość tarczy czy klocka hamulcowego. Sprawa jest bardziej skomplikowana w przypadku kontroli płynu hamulcowego, który ma kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania. Płyn również ulega zużyciu, jednak nie da się sprawdzić jego właściwości "na oko" bez użycia specjalnego sprzętu. Płyn hamulcowy traci swoje właściwości wraz z upływem czasu. Jedną z podstawowych cech charakteryzujących odpowiedni płyn hamulcowy jest wysoka temperatura wrzenia sięgająca 230-260 stopni Celsjusza. 

REKLAMA

REKLAMA

"Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne. To znaczy, że pobierają wodę z otoczenia, np. wilgoć z powietrza. Woda dostająca się do płynu obniża jego temperaturę wrzenia i co za tym idzie zmniejsza skuteczność działania. Może zdarzyć się, że taki wyeksploatowany płyn podczas częstego hamowania zagotuje się. W układzie hamulcowym powstają wtedy pęcherzyki powietrzne. W praktyce może to oznaczać, że nawet jeśli wciśniemy pedał hamulca do końca, pojazd nie zahamuje" - tłumaczy przedstawiciel serwisu Motointegrator.

Zobacz również: Jak czytać samochodowe kontrolki?

Płyn hamulcowy ma także działanie antykorozyjne, które również słabnie z czasem. Jedynym rozwiązaniem, aby układ hamulcowy nie rdzewiał i był sprawny jest regularna wymiana płynu.
"Nie ma możliwości oceny skuteczności płynu hamulcowego bez specjalistycznego sprzętu, ponieważ w domowych warunkach nie jesteśmy w stanie sprawdzić jego parametrów. Jednak taki test płynu, dla profesjonalnego warsztatu wyposażonego w odpowiedni tester to chwila" - dodaje Maciej Gieniul.

REKLAMA

Wymiany płynu może dokonać tylko specjalista.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy, w pierwszej kolejności należy dokładnie odessać stary, zużyty płyn oraz oczyścić cały układ z zanieczyszczeń. Jeśli nie usuniemy resztek poprzedniego płynu od samego początku temperatura wrzenia będzie niższa. Bardzo ważne jest także skuteczne odpowietrzenie układu." - radzi Maciej Gieniul.

Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?

Jak widać serwis układu hamulcowego nie jest prostym procesem. W nowoczesnych autach wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy, niezbędne jest posiadanie specjalnego testera diagnostycznego, który wprowadzi auto w tryb serwisowy i umożliwi późniejszą kalibrację układu.
"Płyn hamulcowy to najważniejszy element eksploatacyjny układu hamulcowego. Jeśli jest przestarzały, stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ może spowodować wpadanie pedału hamulca a nawet może doprowadzić do utraty zdolności hamowania" - mówi dziennikowi.pl Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.

Źródło: auto.dziennik.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA