REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak doraźnie naprawić przeciekające tłoczki w hamulcach bębnowych i zlikwidować inne wycieki płynu hamulcowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych fot. moto.wieszjak.pl
Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ hamulce samochodu należą do najważniejszych zespołów, od których zależy bezpieczeństwo jazdy, ich doraźne naprawy powinny stanowić absolutną ostateczność i być wykonywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

REKLAMA

Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych. Wynikają one najczęściej za zużycia zarówno samych cylinderków, jak i gumek uszczelniających tłoczki. Te dwie usterki są stosunkowo łatwe do doraźnej naprawy, natomiast wycieki spowodowane nadmiernym wysunięciem się tłoczków z cylinderków w wyniku dużego zużycia szczęk i/lub bębnów hamulcowych można usunąć jedynie przez wymianę szczęk na nad wymiarowe z równoczesnym przetoczeniem i przeszlifowaniem roboczej powierzchni bębnów.

REKLAMA

Jeżeli widoczne po wewnętrznej stronie felgi wycieki płynu we wnętrzu bębna hamulcowego są spowodowane zużyciem gumowych uszczelek tłoczków hamulcowych, wystarczy wymienić je na nowe. Trzeba przy tym zwrócić uwagę, aby nie uszkodzić ani powierzchni tłoczka, ani samych gumek, dlatego nie wolno pomagać sobie żadnymi kanciastymi narzędziami, zwłaszcza o ostrych krawędziach. Należy zwrócić przy tym uwagę na położenie starych uszczelek i nowe założyć identycznie, w przeciwnym wypadku nie spełnią swojego zadania.

Zobacz też: Czy warto kupować części używane?

REKLAMA

Jeżeli po wymianie uszczelek wycieki nadal występują, ich przyczyną jest w ogromnej większości przypadków nadmierne zużycie wewnętrznych ścianek cylinderków hamulcowych. Wynika z tego konieczność wymiany cylinderków na nowe, co nie zawsze jest możliwe, zwłaszcza w pojazdach zabytkowych lub w autach starszych roczników. Można jednak sobie z tym problemem łatwo poradzić. W tym celu, po wyjęciu tłoczków z cylinderków należy bardzo ostrożnie zdjąć z nich uszczelki gumowe tak, aby ich nie uszkodzić nawet w najmniejszym stopniu. Warto potem osuszyć tłoczki z płynu hamulcowego, co ułatwi wykonanie kolejnej czynności. Będzie nią bardzo staranne owinięcie wąską taśmą teflonową tych miejsc tłoczka, w których znajdują się uszczelki. 

Doskonale nadaje się do tego taśma teflonowa, używana do uszczelniania połączeń instalacji gazowych i hydraulicznych. Taśmę należy układać w rowku bardzo starannie, aby uniknąć miejscowych zgrubień. Z uwagi na to, że jest ona szersza od większości rowków w tłoczkach, można ją złożyć na pół podczas owijania. Ilość zwojów należy dobrać doświadczalnie. Jest ona zależna od wielkości zużycia uszczelek i wnętrza cylinderków hamulcowych oraz od grubości użytej taśmy. Zwykle wystarczy 10 do 15 zwojów najcieńszej z dostępnych w sprzedaży taśm. Jeżeli będzie to za mało, można dodać kolejne 5 do 10 zwojów, aż do skutku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Opisaną metodą w zasadzie nie powinno się naprawiać uszczelek tłoczków hamulcowych w hamulcach tarczowych, które jednocześnie pełnią funkcję mechanizmu zwrotnego, cofającego tłoczki do wnętrza cylinderków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA