REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak doraźnie naprawić przeciekające tłoczki w hamulcach bębnowych i zlikwidować inne wycieki płynu hamulcowego?

Jakubowski Ryszard
Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych fot. moto.wieszjak.pl
Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ hamulce samochodu należą do najważniejszych zespołów, od których zależy bezpieczeństwo jazdy, ich doraźne naprawy powinny stanowić absolutną ostateczność i być wykonywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

REKLAMA

Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych. Wynikają one najczęściej za zużycia zarówno samych cylinderków, jak i gumek uszczelniających tłoczki. Te dwie usterki są stosunkowo łatwe do doraźnej naprawy, natomiast wycieki spowodowane nadmiernym wysunięciem się tłoczków z cylinderków w wyniku dużego zużycia szczęk i/lub bębnów hamulcowych można usunąć jedynie przez wymianę szczęk na nad wymiarowe z równoczesnym przetoczeniem i przeszlifowaniem roboczej powierzchni bębnów.

REKLAMA

Jeżeli widoczne po wewnętrznej stronie felgi wycieki płynu we wnętrzu bębna hamulcowego są spowodowane zużyciem gumowych uszczelek tłoczków hamulcowych, wystarczy wymienić je na nowe. Trzeba przy tym zwrócić uwagę, aby nie uszkodzić ani powierzchni tłoczka, ani samych gumek, dlatego nie wolno pomagać sobie żadnymi kanciastymi narzędziami, zwłaszcza o ostrych krawędziach. Należy zwrócić przy tym uwagę na położenie starych uszczelek i nowe założyć identycznie, w przeciwnym wypadku nie spełnią swojego zadania.

Zobacz też: Czy warto kupować części używane?

REKLAMA

Jeżeli po wymianie uszczelek wycieki nadal występują, ich przyczyną jest w ogromnej większości przypadków nadmierne zużycie wewnętrznych ścianek cylinderków hamulcowych. Wynika z tego konieczność wymiany cylinderków na nowe, co nie zawsze jest możliwe, zwłaszcza w pojazdach zabytkowych lub w autach starszych roczników. Można jednak sobie z tym problemem łatwo poradzić. W tym celu, po wyjęciu tłoczków z cylinderków należy bardzo ostrożnie zdjąć z nich uszczelki gumowe tak, aby ich nie uszkodzić nawet w najmniejszym stopniu. Warto potem osuszyć tłoczki z płynu hamulcowego, co ułatwi wykonanie kolejnej czynności. Będzie nią bardzo staranne owinięcie wąską taśmą teflonową tych miejsc tłoczka, w których znajdują się uszczelki. 

Doskonale nadaje się do tego taśma teflonowa, używana do uszczelniania połączeń instalacji gazowych i hydraulicznych. Taśmę należy układać w rowku bardzo starannie, aby uniknąć miejscowych zgrubień. Z uwagi na to, że jest ona szersza od większości rowków w tłoczkach, można ją złożyć na pół podczas owijania. Ilość zwojów należy dobrać doświadczalnie. Jest ona zależna od wielkości zużycia uszczelek i wnętrza cylinderków hamulcowych oraz od grubości użytej taśmy. Zwykle wystarczy 10 do 15 zwojów najcieńszej z dostępnych w sprzedaży taśm. Jeżeli będzie to za mało, można dodać kolejne 5 do 10 zwojów, aż do skutku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Opisaną metodą w zasadzie nie powinno się naprawiać uszczelek tłoczków hamulcowych w hamulcach tarczowych, które jednocześnie pełnią funkcję mechanizmu zwrotnego, cofającego tłoczki do wnętrza cylinderków.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA