REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Jakubowski Ryszard
Warto odpowietrzyć hamulce fot. Newspress
Warto odpowietrzyć hamulce fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po każdej pracy przy hamulcach, nawet takiej jak wymiana klocków hamulcowych, warto sprawdzić, czy do układu nie przedostało się powietrze. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Niewielka bańka gazu w przewodzie hamulcowym może spowodować nierównomierne działanie hamulców w parze kół, a tym samym „ściągania” samochodu podczas hamowania. W skrajnym przypadku może mieć to tragiczne konsekwencje.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymienić cylinderki hamulcowe?

Kontrola i odpowietrzanie hamulców nie są czynnościami skomplikowanymi, ale wymagają zarówno wiedzy, jak i wprawy, oraz odpowiednich narzędzi. Najważniejszym jest klucz do odkręcania odpowietrzników. Producenci aut dbają o to, aby sześciokąt, który umożliwia ich odkręcenie, miał inny rozmiar, niż nakrętki i łby pozostałych śrub, użytych w samochodzie. Zwykle jest to 9 albo 11 mm. Przed przystąpieniem do prac przy hamulcach należy to sprawdzić i zakupić odpowiedni klucz. Musi to być klucz oczkowy!

Układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzenia, jeżeli podczas wciskania pedału hamulca przy niepracującym silniku natrafia się na twardy opór (pedał nie jest „gumowy”).

Odpowietrznik

Znalezienie odpowietrznika ułatwi instrukcja naprawy (serwisowa) danego samochodu. Odpowietrznik ma kształt walca z sześciokątną częścią przy podstawie oraz zgrubieniem przy wierzchołku, umożliwiającym nałożenie węża plastikowego o średnicy wewnętrznej 5 do 8 mm. Zwykle jest ono zabezpieczone plastikowym kołpakiem. Przy każdym kole jest jeden odpowietrznik, ale w niektórych układach hamulcowych, gdzie są dwa cylinderki, każdy z nich ma osobny odpowietrznik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

REKLAMA

Dla wygody odpowietrzanie należy przeprowadzić przy zdjętym kole, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Kolejno odpowietrza się hamulce w prawym, potem w lewym tylnym kole, następnie w prawym i na końcu lewym przednim kole. W niektórych typach samochodów (w starszych modelach) odpowietrza się także, jako ostatni element, pompę hamulcową.

Do szybkiego odpowietrzania hamulców potrzebne są dwie osoby. Zadaniem jednej jest siedzenie na miejscu kierowcy, mocne, wielokrotne naciskanie pedału hamulca na komendę osoby odpowietrzającej oraz przytrzymanie wciśniętego pedału i dolewanie płynu hamulcowego do zbiorniczka. Druga osoba odkręca odpowietrzniki i kontroluje sposób, w jaki wypływa z nich płyn hamulcowy. Płyn ten dla oszczędności można gromadzić w butelce, odprowadzając go do niej za pomocą plastikowej rurki założonej na odpowietrznik. Choć nie zawsze jest to konieczne.

Zobacz też: Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

REKLAMA

Odpowietrzniki hamulców w samochodach kilkuletnich, które nie miały dawno odpowietrzanych hamulców, mogą być bardzo trudne do odkręcenia. Należy postępować z nimi ostrożnie, aby ich nie ułamać, gdyż wówczas odpowietrzenie hamulców w warunkach domowych nie będzie możliwe.

Kiedy osoba odpowietrzająca lekko zluzuje odpowietrznik, podaje komendę „Pompuj”. Siedząca na miejscu kierowcy wciska energicznie i dość szybko pedał hamulca co najmniej kilka razy, następnie wciska go do oporu i przytrzymuje w tym położeniu, informując o tym okrzykiem „Trzymam”. W tym momencie odpowietrzający luzuje odpowietrznik tak, aby zaczął z niego szybko wypływać płyn hamulcowy. Jeżeli płyn wypływa spokojnie równym strumieniem, w tej części układu hamulcowego nie ma powietrza! Z chwilą, gdy płyn przestanie wypływać, należy odpowietrznik mocno dokręcić i dopiero wówczas osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca, który opadł aż do podłogi. Opisane czynności można powtórzyć 2 – 3 razy dla pewności, że w przewodzie hamulcowym nie ma śladu powietrza.

Nie wolno dopuścić, aby płyn hamulcowy dostał się do oczu i na skórę. W tym celu należy stosować okulary ochronne i gumowe rękawice – płyn może powodować alergie!

Jeżeli po „napompowaniu” hamulców i odkręceniu odpowietrznika płyn wydobywa się „wybuchowo”, świadczy to obecności powietrza w układzie. Opisane wyżej czynności trzeba wówczas przeprowadzać tyle razy, aż płyn zacznie wypływać spokojnym, równym strumieniem.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Po zakończeniu odpowietrzania hamulców w jednym kole należy przejść do kolejnego, zakładając i dokręcając zdjęte wcześniej koło. Pamiętajmy przy tym o poradach widniejących w artykule Jak bezpiecznie wykonywać prace pod spodem karoserii? Trzeba też ostrożnie obchodzić się z odpowietrznikami. Gdy któryś nie daje się odkręcić, warto poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego mechanika lub udać się do stacji serwisowej. Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po zakończeniu odpowietrzania hamulców w każdym kole lub w miarę potrzeby częściej.

Odpowietrzenie układu hamulcowego po nabraniu wprawy nie zajmuje więcej niż pół godziny!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA