REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Jakubowski Ryszard
Warto odpowietrzyć hamulce fot. Newspress
Warto odpowietrzyć hamulce fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po każdej pracy przy hamulcach, nawet takiej jak wymiana klocków hamulcowych, warto sprawdzić, czy do układu nie przedostało się powietrze. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Niewielka bańka gazu w przewodzie hamulcowym może spowodować nierównomierne działanie hamulców w parze kół, a tym samym „ściągania” samochodu podczas hamowania. W skrajnym przypadku może mieć to tragiczne konsekwencje.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymienić cylinderki hamulcowe?

Kontrola i odpowietrzanie hamulców nie są czynnościami skomplikowanymi, ale wymagają zarówno wiedzy, jak i wprawy, oraz odpowiednich narzędzi. Najważniejszym jest klucz do odkręcania odpowietrzników. Producenci aut dbają o to, aby sześciokąt, który umożliwia ich odkręcenie, miał inny rozmiar, niż nakrętki i łby pozostałych śrub, użytych w samochodzie. Zwykle jest to 9 albo 11 mm. Przed przystąpieniem do prac przy hamulcach należy to sprawdzić i zakupić odpowiedni klucz. Musi to być klucz oczkowy!

Układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzenia, jeżeli podczas wciskania pedału hamulca przy niepracującym silniku natrafia się na twardy opór (pedał nie jest „gumowy”).

Odpowietrznik

Znalezienie odpowietrznika ułatwi instrukcja naprawy (serwisowa) danego samochodu. Odpowietrznik ma kształt walca z sześciokątną częścią przy podstawie oraz zgrubieniem przy wierzchołku, umożliwiającym nałożenie węża plastikowego o średnicy wewnętrznej 5 do 8 mm. Zwykle jest ono zabezpieczone plastikowym kołpakiem. Przy każdym kole jest jeden odpowietrznik, ale w niektórych układach hamulcowych, gdzie są dwa cylinderki, każdy z nich ma osobny odpowietrznik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

REKLAMA

Dla wygody odpowietrzanie należy przeprowadzić przy zdjętym kole, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Kolejno odpowietrza się hamulce w prawym, potem w lewym tylnym kole, następnie w prawym i na końcu lewym przednim kole. W niektórych typach samochodów (w starszych modelach) odpowietrza się także, jako ostatni element, pompę hamulcową.

Do szybkiego odpowietrzania hamulców potrzebne są dwie osoby. Zadaniem jednej jest siedzenie na miejscu kierowcy, mocne, wielokrotne naciskanie pedału hamulca na komendę osoby odpowietrzającej oraz przytrzymanie wciśniętego pedału i dolewanie płynu hamulcowego do zbiorniczka. Druga osoba odkręca odpowietrzniki i kontroluje sposób, w jaki wypływa z nich płyn hamulcowy. Płyn ten dla oszczędności można gromadzić w butelce, odprowadzając go do niej za pomocą plastikowej rurki założonej na odpowietrznik. Choć nie zawsze jest to konieczne.

Zobacz też: Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

REKLAMA

Odpowietrzniki hamulców w samochodach kilkuletnich, które nie miały dawno odpowietrzanych hamulców, mogą być bardzo trudne do odkręcenia. Należy postępować z nimi ostrożnie, aby ich nie ułamać, gdyż wówczas odpowietrzenie hamulców w warunkach domowych nie będzie możliwe.

Kiedy osoba odpowietrzająca lekko zluzuje odpowietrznik, podaje komendę „Pompuj”. Siedząca na miejscu kierowcy wciska energicznie i dość szybko pedał hamulca co najmniej kilka razy, następnie wciska go do oporu i przytrzymuje w tym położeniu, informując o tym okrzykiem „Trzymam”. W tym momencie odpowietrzający luzuje odpowietrznik tak, aby zaczął z niego szybko wypływać płyn hamulcowy. Jeżeli płyn wypływa spokojnie równym strumieniem, w tej części układu hamulcowego nie ma powietrza! Z chwilą, gdy płyn przestanie wypływać, należy odpowietrznik mocno dokręcić i dopiero wówczas osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca, który opadł aż do podłogi. Opisane czynności można powtórzyć 2 – 3 razy dla pewności, że w przewodzie hamulcowym nie ma śladu powietrza.

Nie wolno dopuścić, aby płyn hamulcowy dostał się do oczu i na skórę. W tym celu należy stosować okulary ochronne i gumowe rękawice – płyn może powodować alergie!

Jeżeli po „napompowaniu” hamulców i odkręceniu odpowietrznika płyn wydobywa się „wybuchowo”, świadczy to obecności powietrza w układzie. Opisane wyżej czynności trzeba wówczas przeprowadzać tyle razy, aż płyn zacznie wypływać spokojnym, równym strumieniem.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Po zakończeniu odpowietrzania hamulców w jednym kole należy przejść do kolejnego, zakładając i dokręcając zdjęte wcześniej koło. Pamiętajmy przy tym o poradach widniejących w artykule Jak bezpiecznie wykonywać prace pod spodem karoserii? Trzeba też ostrożnie obchodzić się z odpowietrznikami. Gdy któryś nie daje się odkręcić, warto poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego mechanika lub udać się do stacji serwisowej. Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po zakończeniu odpowietrzania hamulców w każdym kole lub w miarę potrzeby częściej.

Odpowietrzenie układu hamulcowego po nabraniu wprawy nie zajmuje więcej niż pół godziny!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA