REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Warto odpowietrzyć hamulce fot. Newspress
Warto odpowietrzyć hamulce fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po każdej pracy przy hamulcach, nawet takiej jak wymiana klocków hamulcowych, warto sprawdzić, czy do układu nie przedostało się powietrze. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Niewielka bańka gazu w przewodzie hamulcowym może spowodować nierównomierne działanie hamulców w parze kół, a tym samym „ściągania” samochodu podczas hamowania. W skrajnym przypadku może mieć to tragiczne konsekwencje.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymienić cylinderki hamulcowe?

Kontrola i odpowietrzanie hamulców nie są czynnościami skomplikowanymi, ale wymagają zarówno wiedzy, jak i wprawy, oraz odpowiednich narzędzi. Najważniejszym jest klucz do odkręcania odpowietrzników. Producenci aut dbają o to, aby sześciokąt, który umożliwia ich odkręcenie, miał inny rozmiar, niż nakrętki i łby pozostałych śrub, użytych w samochodzie. Zwykle jest to 9 albo 11 mm. Przed przystąpieniem do prac przy hamulcach należy to sprawdzić i zakupić odpowiedni klucz. Musi to być klucz oczkowy!

Układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzenia, jeżeli podczas wciskania pedału hamulca przy niepracującym silniku natrafia się na twardy opór (pedał nie jest „gumowy”).

Odpowietrznik

Znalezienie odpowietrznika ułatwi instrukcja naprawy (serwisowa) danego samochodu. Odpowietrznik ma kształt walca z sześciokątną częścią przy podstawie oraz zgrubieniem przy wierzchołku, umożliwiającym nałożenie węża plastikowego o średnicy wewnętrznej 5 do 8 mm. Zwykle jest ono zabezpieczone plastikowym kołpakiem. Przy każdym kole jest jeden odpowietrznik, ale w niektórych układach hamulcowych, gdzie są dwa cylinderki, każdy z nich ma osobny odpowietrznik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

REKLAMA

Dla wygody odpowietrzanie należy przeprowadzić przy zdjętym kole, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Kolejno odpowietrza się hamulce w prawym, potem w lewym tylnym kole, następnie w prawym i na końcu lewym przednim kole. W niektórych typach samochodów (w starszych modelach) odpowietrza się także, jako ostatni element, pompę hamulcową.

Do szybkiego odpowietrzania hamulców potrzebne są dwie osoby. Zadaniem jednej jest siedzenie na miejscu kierowcy, mocne, wielokrotne naciskanie pedału hamulca na komendę osoby odpowietrzającej oraz przytrzymanie wciśniętego pedału i dolewanie płynu hamulcowego do zbiorniczka. Druga osoba odkręca odpowietrzniki i kontroluje sposób, w jaki wypływa z nich płyn hamulcowy. Płyn ten dla oszczędności można gromadzić w butelce, odprowadzając go do niej za pomocą plastikowej rurki założonej na odpowietrznik. Choć nie zawsze jest to konieczne.

Zobacz też: Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

REKLAMA

Odpowietrzniki hamulców w samochodach kilkuletnich, które nie miały dawno odpowietrzanych hamulców, mogą być bardzo trudne do odkręcenia. Należy postępować z nimi ostrożnie, aby ich nie ułamać, gdyż wówczas odpowietrzenie hamulców w warunkach domowych nie będzie możliwe.

Kiedy osoba odpowietrzająca lekko zluzuje odpowietrznik, podaje komendę „Pompuj”. Siedząca na miejscu kierowcy wciska energicznie i dość szybko pedał hamulca co najmniej kilka razy, następnie wciska go do oporu i przytrzymuje w tym położeniu, informując o tym okrzykiem „Trzymam”. W tym momencie odpowietrzający luzuje odpowietrznik tak, aby zaczął z niego szybko wypływać płyn hamulcowy. Jeżeli płyn wypływa spokojnie równym strumieniem, w tej części układu hamulcowego nie ma powietrza! Z chwilą, gdy płyn przestanie wypływać, należy odpowietrznik mocno dokręcić i dopiero wówczas osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca, który opadł aż do podłogi. Opisane czynności można powtórzyć 2 – 3 razy dla pewności, że w przewodzie hamulcowym nie ma śladu powietrza.

Nie wolno dopuścić, aby płyn hamulcowy dostał się do oczu i na skórę. W tym celu należy stosować okulary ochronne i gumowe rękawice – płyn może powodować alergie!

Jeżeli po „napompowaniu” hamulców i odkręceniu odpowietrznika płyn wydobywa się „wybuchowo”, świadczy to obecności powietrza w układzie. Opisane wyżej czynności trzeba wówczas przeprowadzać tyle razy, aż płyn zacznie wypływać spokojnym, równym strumieniem.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Po zakończeniu odpowietrzania hamulców w jednym kole należy przejść do kolejnego, zakładając i dokręcając zdjęte wcześniej koło. Pamiętajmy przy tym o poradach widniejących w artykule Jak bezpiecznie wykonywać prace pod spodem karoserii? Trzeba też ostrożnie obchodzić się z odpowietrznikami. Gdy któryś nie daje się odkręcić, warto poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego mechanika lub udać się do stacji serwisowej. Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po zakończeniu odpowietrzania hamulców w każdym kole lub w miarę potrzeby częściej.

Odpowietrzenie układu hamulcowego po nabraniu wprawy nie zajmuje więcej niż pół godziny!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA