REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Seicento: wymiana klocków i tarcz hamulcowych przednich – opis krok po kroku

Robert Kuśpiel
Hamulce muszą być sprawne, inaczej nie ma mowy o podróżowaniu.
Hamulce muszą być sprawne, inaczej nie ma mowy o podróżowaniu.

REKLAMA

REKLAMA


Dobre hamulce to podstawa bezpiecznego podróżowania. Zużyte klocki i tarcze wymagają natychmiastowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak to wykonać w Fiacie Seicento.

Pierwszy krok to kupno klocków i tarcz. Nie polecamy tanich zamienników, cechują się bardzo słabą wytrzymałością. Całą operację będziemy przeprowadzać z pozycji standardowego podnośnika. Podkładamy zabezpieczenia pod tył samochodu i luzujemy śruby przedniego koła, tego, od którego zaczynamy. Unosimy auto i odkręcamy do końca śruby. Polecamy podłożyć pod auto kobyłkę, zapewni to nam większe bezpieczeństwo podczas wykonywania tej pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: wymiana tarcz i klocków hamulcowych – opis krok po kroku.

Mamy przed sobą tarczę razem z zaciskiem. Czyścimy dokładnie za pomocą szczotki drucianej. Odkręcamy śruby mocujące tarczę i przechodzimy na jej drugą stronę. Tutaj mamy do wyjęcia zawleczkę zabezpieczającą sworzeń, który blokuje zacisk do jarzma. Wybijamy go do zewnętrznej strony. Podnosimy zacisk i wyjmujemy stare klocki. Jeżeli byłby wyczuwalny opór, musimy trochę mocniej pociągnąć.

Zobacz też: Jak wymienić linkę sprzęgła w Fiacie Seicento?

REKLAMA

Teraz za pomocą klucza 17 odkręcamy śruby mocujące jarzmo razem z zaciskiem. Po jego zdjęciu zbijamy tarczę za pomocą solidnego młotka. Robimy tak, jeżeli nie mamy na wyposażeniu ściągacza. W ten oto sposób mamy zdemontowany cały zestaw. Za pomocą szczotki drucianej czyścimy dokładnie piastę. Miejsce montażu nowej tarczy musi być idealnie czyste.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszelkie zabrudzenia i nierówności mogą wprowadzić drgania do układu. Ze sworzniem i śrubami mocującymi postępujemy podobnie. Przechodzimy do jarzma. Tutaj sytuacja jest bardzo podobna. Miejsce styku z klockiem musi być idealnie wyczyszczone. Zakładamy nową tarczę i przykręcamy. Gwinty śrubek proponujemy posmarować płynnym srebrem. Zapobiega to zapiekaniu się śrub.

Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana przedniego wahacza

Następnie montujemy jarzmo i przygotowujemy klocki hamulcowe. Delikatnie piłujemy ich dolną i górną część. Robimy to w celu zapewnienia delikatnego luzu ok. 0.7mm. Dzięki temu unikniemy w przyszłości zablokowania klocków. W miejscu gdzie styka się z jarzmem nakładamy smar miedziowy. Wciskamy tłoczki i wkładamy nowe klocki. Opuszczamy zacisk, wkładamy sworzeń i zabezpieczamy go.

Zakładamy koło i opuszczamy samochód. Po drugiej stronie auta postępujemy identycznie. Przed rozpoczęciem jazdy naciskamy kilkakrotnie na sucho pedał hamulca. Przez pierwsze 400 km unikamy gwałtownego hamowania. Pozwalamy tarczom i klockom na spokojne ułożenie się.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA