Fiat Seicento: wymiana wiatraka chłodnicy. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Podnośnik
• Klucz do kół
• WD40
• Klucz 8, 10
• Nowy wiatrak
REKLAMA
Zobacz też: Jak wymienić uszczelkę wału korbowego w Mercedesie W202?
REKLAMA
Na samym początku proponujemy polać wszystkie śruby mocujące preparatem WD40. W międzyczasie luzujemy śruby prawego koła i podnosimy samochód. Podkładamy zabezpieczenia pod tył i najlepiej kobyłkę blisko podnośnika. Zdejmujemy do końca koło i demontujemy nadkole. Będzie nam do tego potrzebny klucz 8. W tym momencie przystępujemy do demontażu wiatraka.
Odłączamy kabel zasilający i zabieramy się za mocowania. Wsadzamy rękę z kluczem 8 pod nadkole i staramy się zlokalizować dwie śruby, znajdujące się obok siebie. Musimy odkręcić tą zewnętrzną, niestety jest do niej bardzo słaby dostęp, gdyż zasłania ją kawałek karoserii. Jednak wkręcana jest w plastik, więc nie trzeba używać dużej siły. Po drugiej stronie również znajdują się dwie śruby. Najlepiej otworzyć maskę i wykręcać je od góry.
W tym momencie wiatrak powinien się delikatnie opuścić. Musimy zwrócić uwagę, żeby nie zawadzić o chłodnicę. Przechodzimy ponownie do nadkola i wyjmujemy wiatrak. Kierujemy go lekko na dół, a następnie pociągamy do siebie. W ten oto sposób mamy go na zewnątrz auta. Odkręcamy osłonę silniczka za pomocą klucza 10. Jeżeli stawia opór polewamy ją penetratorem. Ostateczność to przecięcie śruby brzeszczotem.
REKLAMA
Demontujemy osłonę chłodnicy, również używając klucza 10. Przekładamy wymontowane elementy do nowego wiatraka i montujemy go na swoje miejsce. Wszystko przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W miejscach gdzie była konieczność rozwiercenia śruby bądź ucięcia brzeszczotem, musimy zamontować nowe. Kiedy mamy pewność, że wszystko jest poprawnie zamontowane, przechodzimy do kontroli bezpieczników.
Znajdują się one pod obudową za akumulatorem. Sprawdzamy bezpiecznik o wartości 30A. Jeżeli mamy problem z identyfikacją, to należy pamiętać, że jest on w kolorze zielonym. W przypadku stwierdzenia, że jest przepalony, musimy go wymienić.
Pozostaje nam sprawdzić efekt naszej naprawy. Odpalamy silnik i zostawiamy auto na wolnych obrotach. Po około 15 minutach powinien się załączyć wiatrak. Jeżeli tak się nie stanie, sprawdzamy połączenie. Bardzo możliwe, że będziemy musieli wymieniać termostat.
Zobacz też: Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik
REKLAMA
REKLAMA