Jak samodzielnie zamontować tarcze hamulcowe?
REKLAMA
REKLAMA
Specjaliści określili 8 wskazówek, które powinny być przestrzegane podczas każdego montażu tarcz. Ograniczy to prawdopodobieństwo wystąpienia usterek oraz problemu bicia tarcz.
REKLAMA
Zobacz również: Jak dbać o hamulce w przyczepie?
1. Koło i opony powinny być idealnie wyważone i pozbawione bicia bocznego (lub w górę). Felgi muszą pracować prawidłowo. Montaż powinien być przeprowadzony tylko zgodnie z przewidzianym momentem mocującym (na krzyż).
2. Zacisk powinien być w dobrym stanie, osłonki nie mogą być uszkodzone, a tłoczki powinny się swobodnie poruszać. Ważna jest także sprawność elementów prowadzących, a nowe klocki powinny swobodne przesuwać się w zacisku.
3. Należy stosować tylko klocki hamulcowe spełniające wymogi producenta, dokładnie dopasować ich rodzaj, a przez pierwsze 200 km – unikać gwałtownego hamowania i przeciążania klocków hamulcowych.
REKLAMA
4. Wymiana tarcz hamulcowych powinna być przeprowadzana tylko osiowo (z jednego opakowania), powłoka antykorozyjna usunięta właściwym środkiem, zaś powierzchnia mocowania (centrowania) musi być czysta i bez uszkodzeń. W przypadku tarcz wentylowanych należy zwrócić uwagę na kierunek obrotu i nie usuwać klamer wyważających. Często należy je wycentrować i przykręcić zgodnie z przypisanym momentem mocującym, we właściwej kolejności.
5. Należy dokładnie oczyścić miejsce mocowania piasty koła. Musi być ono metalicznie czyste, nie należy nakładać żadnych past ( np. pasty miedzianej), nie może być śladu rdzy lub brudu. Miejsce mocowania nie może być skrzywione lub uszkodzone, należy też sprawdzić ew. skrzywienie miejsca mocowania.
Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?
6. Należy sprawdzić ew. wybicie poduszek (silentblok), ew. wymienić na twardsze. Trzeba też sprawdzić ew. wybicie poduszek stabilizatora. Także amortyzator musi być sprawny i bez usterek. Parametry nastawienia osi przedniej muszą spełniać wymogi producenta pojazdu
7. Należy sprawdzić zużycie i ew. uszkodzenia łożysk koła oraz nastawić je zgodnie z zaleceniami i zabezpieczyć.
8. Trzeba sprawdzić zużycie mechanizmu napędowego i końcówki drążka. Należy upewnić się o bezwadliwym działaniu amortyzatorów i poduszek układu kierowniczego.
REKLAMA
REKLAMA