REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić tarcze hamulcowe na większe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Wymiana tarcz hamulcowych na większe jest wymagana, kiedy zwiększamy znacząco moc auta. Założenie większych tarcz gwarantuje skuteczniejsze hamowanie. W tym poradniku podpowiemy, jak zamontować większe tarcze.

Zazwyczaj są dwa powody, dla których zakładamy większe tarcze. Pierwszy z nich to zapewnienie skutecznego hamowania, kiedy nasz silnik został poddany tunningowi.
Drugi powód to zazwyczaj kwestie wizualne. Po założeniu dużego rozmiaru felg nasza tarcza „ginie” w takich wielkich obręczach aluminiowych. Dlatego też, kierowcy zakładają większe tarcze, by uniknąć komicznego widoku.

REKLAMA

Wymiana tarcz – warto to przemyśleć

Jeżeli mamy dodatkowy komplet felg na zimę (zazwyczaj mniejsze niż na lato), może się okazać, że po wymianie tarcz, nie będziemy mogli ich założyć. Wówczas generują nam się dodatkowe koszty w postaci nowych felg oraz opon. 

Zobacz również: Plusy i minusy ksenonów - porady

Wymianę zaczynamy od uniesienia samochodu oraz odkręcenia kół. Wykręcamy zacisk. W przypadku wyczuwalnego oporu używamy odrdzewiacza. Po wykręceniu zacisku wyjmujemy klocki hamulcowe. Możemy od razu wyjąć wewnętrzny i zewnętrzny, gdyż zacisk również będzie wymagał wymiany. Przystępujemy do wymiany tarczy, jeżeli nie ma oddzielnych śrub trzymających tarczę, próbujemy zdjąć ją z piasty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli tarcza będzie stawiać wyraźny opór staramy się puknąć ostrożnie w tylną część tarczy.

Jeżeli to nie pomaga, warto użyć odrdzewiacza i spryskać elementy łączące tarczę z piastą. Kiedy mamy zdemontowaną tarczę, przystępujemy do czyszczenia piasty, aby nowa tarcza dobrze przylegała.

Należy dobrze oczyścić miejsce styku tarczy z piastą.

Zobacz również: Czy przyciemnianie szyb jest bezpieczne?

Po zamontowaniu tarczy na swoim miejscu, zabieramy się za zacisk. Odkręcamy zacisk od jarzma, następnie wkręcamy nowy zacisk. Warto przesmarować śruby klejem do śrub. Należy pamiętać o nasmarowaniu prowadnic klocków w jarzmie. Teraz możemy przystąpić do zamontowania klocków hamulcowych. Wewnętrzny klocek wkładamy do tłoczka w zacisku, natomiast zewnętrzny na swoje miejsce. Kolejnym krokiem jest przełożenie przewodów hamulcowych. Musimy to robić sprawnie i szybko, by uciekło jak najmniej płynu hamulcowego.

Przewód odkręcamy i zakręcamy, kręcąc zaciskiem. Nie możemy dopuścić do skręcenia przewodu.

Przykręcamy zacisk na swoje miejsce, oraz zakładamy zaślepki (jeśli występują). Zakładamy drucik na klocki. I w tym momencie mamy za sobą wymianę tarczy z jednej strony. Analogicznie postępujemy w czasie wymiany z drugiej strony. Na koniec przystępujemy do odpowietrzenia układu hamulcowego.

Podczas odpowietrzania, należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA