REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Car audio: początki - krok po kroku

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj seryjne głośniki w drzwiach samochodu nie powalają brzmieniem ani dynamiką dźwięku. Czy możemy coś zrobić żeby auto brzmiało lepiej? Rozpoczynamy przygodę z car audio.

Mózg operacji - radio

REKLAMA

Jeśli nasze auto jest względnie nowe, prawdopodobnie ma seryjne, zintegrowane radio z odtwarzaczem CD. Jakość dźwięku często odbiega od tego, czego oczekujemy, czasem zakres regulacji tonów jest zbyt mały lub też nie ma go wcale. Wtedy nie pozostaje nam nic innego, jak zakup dobrej klasy radia samochodowego. Słowo dobra klasa nie oznacza tu super sprzętu hi-fi o niebotycznej cenie. Rynek aktualnie obfituje w wiele modeli radioodtwarzaczy w dostępnym dla przeciętnego Kowalskiego zakresie cenowym. Zapewniają one bardzo dobre brzmienie i możliwości jego dostosowania do naszych upodobań. Zakup takiego radia to fundament instalacji car audio.

Zobacz także: Jakie części i akcesoria warto mieć w trasie?

Dźwięk – głośniki

Elementem emitującym dźwięk są głośniki. Im lepszej będą jakości i mocy, tym lepsze dadzą nam brzmienie. Należy wiedzieć, że głośniki dzielimy na 4 podstawowe typy: wysokotonowe, średniotonowe, niskotonowe, subniskotonowe czyli subwoofery. Każdy z rodzajów odpowiada emitowaniu danej barwy dźwięku. Głośniki wysokotonowe, zwane też tweeterami lub cykaczami, są na ogół bardzo małe. Odpowiadają za wszelkiego rodzaju szeleszczenie lub wysokie soprany. Jeśli chcemy takie zamontować, musimy pamiętać, aby zrobić to tuż poniżej linii uszu kierowcy na desce rozdzielczej, a najlepiej na słupkach przedniej szyby.
Głośniki średnio lub niskotonowe najlepiej umieścić w seryjnych punktach montażu, czyli najczęściej w boczkach drzwi. Głośniki, które są montowane seryjnie najczęściej mają małą średnicę, przez co nowy, większy głośnik nie będzie pasował do seryjnego adaptera. Należy taki adapter usunąć i zastąpić go grubym na około 1,5 centymetra pierścieniem z płyty MDF. Tego typu pierścienie są łatwo dostępne do wielu popularnych modeli aut. Ważne jest, aby głośnik szczelnie przylegał do adaptera, a ten do blach drzwi. Dzięki temu uzyskamy lepszą głębię niskich tonów.
Jeśli potrzebujemy super niskich, mocnych tonów, czyli inaczej basów, poszukajmy głośnika subniskotonowego, tzw subwoofera. Jest on zwykle wbudowany w specjalnie zaprojektowaną skrzynię rezonansową, potocznie zwaną basową. To ona, wraz z dużym rozmiarem głośnika (od 20 cm średnicy wzwyż) pozwoli wydobyć najgłębszy bas, który wypełni całe wnętrze auta. Skrzynię należy umieścić w bagażniku tak, aby bas rozlegał się za plecami kierowcy. Wtedy będziemy mogli w pełni rozkoszować się nowym brzmieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak używać klimatyzacji?

Więcej mocy – wyższy poziom

Jeśli moc radia nie wystarcza by nasz system zagrał jak należy, wtedy warto wyposażyć auto we wzmacniacz. Jest to urządzenie pobierające prąd bezpośrednio z akumulatora, aby zwiększyć moc sygnału dostarczanego z radia do głośników. Tutaj również rynek obfituje w rozwiązania z każdej półki cenowej i jakościowej. Liczbie głośników musi odpowiadać liczba kanałów wzmacniacza. Warto wiedzieć, że inwestycja w dobre urządzenie napewno się opłaci, bo jakość dźwięku zależy właśnie od jego działania. Wzmacniacz jest zwykle montowany w bagażniku, w sąsiedztwie subwoofera. To ten głóśnik tak naprawdę wymaga największej mocy potrzebnej o wydobycia głębokiego brzmienia.

Racjonalne podejście

Jeśli chcemy, aby nasz sprzęt lepiej grał, na początku skupmy się na radiu. Jeśli jest ono wystarczająco dobrej klasy, nie trzeba go wymieniać. Wystarczy przyjrzeć się głośnikom. Seryjne warto zastąpić wersjami wyższej jakości i mocy. Już sama zmiana głośników w boczkach drzwi z 10 cm na 16 cm bardzo poprawi brzmienie niskim kosztem. Tak naprawdę, zabawa w caraudio może nie mieć granic. Zawsze znajdzie się jeszcze coś, co można poprawić, zmienić. Dla użytkownika, który nie jest melomanem a lubiącego dobre granie, podstawowy system dwóch głośników z przodu oraz subwooferem z tyłu wystarczy, aby poczuć szybsze bicie serca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA