REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Car audio: początki - krok po kroku

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj seryjne głośniki w drzwiach samochodu nie powalają brzmieniem ani dynamiką dźwięku. Czy możemy coś zrobić żeby auto brzmiało lepiej? Rozpoczynamy przygodę z car audio.

Mózg operacji - radio

REKLAMA

Jeśli nasze auto jest względnie nowe, prawdopodobnie ma seryjne, zintegrowane radio z odtwarzaczem CD. Jakość dźwięku często odbiega od tego, czego oczekujemy, czasem zakres regulacji tonów jest zbyt mały lub też nie ma go wcale. Wtedy nie pozostaje nam nic innego, jak zakup dobrej klasy radia samochodowego. Słowo dobra klasa nie oznacza tu super sprzętu hi-fi o niebotycznej cenie. Rynek aktualnie obfituje w wiele modeli radioodtwarzaczy w dostępnym dla przeciętnego Kowalskiego zakresie cenowym. Zapewniają one bardzo dobre brzmienie i możliwości jego dostosowania do naszych upodobań. Zakup takiego radia to fundament instalacji car audio.

Zobacz także: Jakie części i akcesoria warto mieć w trasie?

Dźwięk – głośniki

Elementem emitującym dźwięk są głośniki. Im lepszej będą jakości i mocy, tym lepsze dadzą nam brzmienie. Należy wiedzieć, że głośniki dzielimy na 4 podstawowe typy: wysokotonowe, średniotonowe, niskotonowe, subniskotonowe czyli subwoofery. Każdy z rodzajów odpowiada emitowaniu danej barwy dźwięku. Głośniki wysokotonowe, zwane też tweeterami lub cykaczami, są na ogół bardzo małe. Odpowiadają za wszelkiego rodzaju szeleszczenie lub wysokie soprany. Jeśli chcemy takie zamontować, musimy pamiętać, aby zrobić to tuż poniżej linii uszu kierowcy na desce rozdzielczej, a najlepiej na słupkach przedniej szyby.
Głośniki średnio lub niskotonowe najlepiej umieścić w seryjnych punktach montażu, czyli najczęściej w boczkach drzwi. Głośniki, które są montowane seryjnie najczęściej mają małą średnicę, przez co nowy, większy głośnik nie będzie pasował do seryjnego adaptera. Należy taki adapter usunąć i zastąpić go grubym na około 1,5 centymetra pierścieniem z płyty MDF. Tego typu pierścienie są łatwo dostępne do wielu popularnych modeli aut. Ważne jest, aby głośnik szczelnie przylegał do adaptera, a ten do blach drzwi. Dzięki temu uzyskamy lepszą głębię niskich tonów.
Jeśli potrzebujemy super niskich, mocnych tonów, czyli inaczej basów, poszukajmy głośnika subniskotonowego, tzw subwoofera. Jest on zwykle wbudowany w specjalnie zaprojektowaną skrzynię rezonansową, potocznie zwaną basową. To ona, wraz z dużym rozmiarem głośnika (od 20 cm średnicy wzwyż) pozwoli wydobyć najgłębszy bas, który wypełni całe wnętrze auta. Skrzynię należy umieścić w bagażniku tak, aby bas rozlegał się za plecami kierowcy. Wtedy będziemy mogli w pełni rozkoszować się nowym brzmieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak używać klimatyzacji?

Więcej mocy – wyższy poziom

Jeśli moc radia nie wystarcza by nasz system zagrał jak należy, wtedy warto wyposażyć auto we wzmacniacz. Jest to urządzenie pobierające prąd bezpośrednio z akumulatora, aby zwiększyć moc sygnału dostarczanego z radia do głośników. Tutaj również rynek obfituje w rozwiązania z każdej półki cenowej i jakościowej. Liczbie głośników musi odpowiadać liczba kanałów wzmacniacza. Warto wiedzieć, że inwestycja w dobre urządzenie napewno się opłaci, bo jakość dźwięku zależy właśnie od jego działania. Wzmacniacz jest zwykle montowany w bagażniku, w sąsiedztwie subwoofera. To ten głóśnik tak naprawdę wymaga największej mocy potrzebnej o wydobycia głębokiego brzmienia.

Racjonalne podejście

Jeśli chcemy, aby nasz sprzęt lepiej grał, na początku skupmy się na radiu. Jeśli jest ono wystarczająco dobrej klasy, nie trzeba go wymieniać. Wystarczy przyjrzeć się głośnikom. Seryjne warto zastąpić wersjami wyższej jakości i mocy. Już sama zmiana głośników w boczkach drzwi z 10 cm na 16 cm bardzo poprawi brzmienie niskim kosztem. Tak naprawdę, zabawa w caraudio może nie mieć granic. Zawsze znajdzie się jeszcze coś, co można poprawić, zmienić. Dla użytkownika, który nie jest melomanem a lubiącego dobre granie, podstawowy system dwóch głośników z przodu oraz subwooferem z tyłu wystarczy, aby poczuć szybsze bicie serca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA