REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Car audio: początki - krok po kroku

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj seryjne głośniki w drzwiach samochodu nie powalają brzmieniem ani dynamiką dźwięku. Czy możemy coś zrobić żeby auto brzmiało lepiej? Rozpoczynamy przygodę z car audio.

Mózg operacji - radio

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli nasze auto jest względnie nowe, prawdopodobnie ma seryjne, zintegrowane radio z odtwarzaczem CD. Jakość dźwięku często odbiega od tego, czego oczekujemy, czasem zakres regulacji tonów jest zbyt mały lub też nie ma go wcale. Wtedy nie pozostaje nam nic innego, jak zakup dobrej klasy radia samochodowego. Słowo dobra klasa nie oznacza tu super sprzętu hi-fi o niebotycznej cenie. Rynek aktualnie obfituje w wiele modeli radioodtwarzaczy w dostępnym dla przeciętnego Kowalskiego zakresie cenowym. Zapewniają one bardzo dobre brzmienie i możliwości jego dostosowania do naszych upodobań. Zakup takiego radia to fundament instalacji car audio.

Zobacz także: Jakie części i akcesoria warto mieć w trasie?

Dźwięk – głośniki

REKLAMA

Elementem emitującym dźwięk są głośniki. Im lepszej będą jakości i mocy, tym lepsze dadzą nam brzmienie. Należy wiedzieć, że głośniki dzielimy na 4 podstawowe typy: wysokotonowe, średniotonowe, niskotonowe, subniskotonowe czyli subwoofery. Każdy z rodzajów odpowiada emitowaniu danej barwy dźwięku. Głośniki wysokotonowe, zwane też tweeterami lub cykaczami, są na ogół bardzo małe. Odpowiadają za wszelkiego rodzaju szeleszczenie lub wysokie soprany. Jeśli chcemy takie zamontować, musimy pamiętać, aby zrobić to tuż poniżej linii uszu kierowcy na desce rozdzielczej, a najlepiej na słupkach przedniej szyby.
Głośniki średnio lub niskotonowe najlepiej umieścić w seryjnych punktach montażu, czyli najczęściej w boczkach drzwi. Głośniki, które są montowane seryjnie najczęściej mają małą średnicę, przez co nowy, większy głośnik nie będzie pasował do seryjnego adaptera. Należy taki adapter usunąć i zastąpić go grubym na około 1,5 centymetra pierścieniem z płyty MDF. Tego typu pierścienie są łatwo dostępne do wielu popularnych modeli aut. Ważne jest, aby głośnik szczelnie przylegał do adaptera, a ten do blach drzwi. Dzięki temu uzyskamy lepszą głębię niskich tonów.
Jeśli potrzebujemy super niskich, mocnych tonów, czyli inaczej basów, poszukajmy głośnika subniskotonowego, tzw subwoofera. Jest on zwykle wbudowany w specjalnie zaprojektowaną skrzynię rezonansową, potocznie zwaną basową. To ona, wraz z dużym rozmiarem głośnika (od 20 cm średnicy wzwyż) pozwoli wydobyć najgłębszy bas, który wypełni całe wnętrze auta. Skrzynię należy umieścić w bagażniku tak, aby bas rozlegał się za plecami kierowcy. Wtedy będziemy mogli w pełni rozkoszować się nowym brzmieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak używać klimatyzacji?

Więcej mocy – wyższy poziom

Jeśli moc radia nie wystarcza by nasz system zagrał jak należy, wtedy warto wyposażyć auto we wzmacniacz. Jest to urządzenie pobierające prąd bezpośrednio z akumulatora, aby zwiększyć moc sygnału dostarczanego z radia do głośników. Tutaj również rynek obfituje w rozwiązania z każdej półki cenowej i jakościowej. Liczbie głośników musi odpowiadać liczba kanałów wzmacniacza. Warto wiedzieć, że inwestycja w dobre urządzenie napewno się opłaci, bo jakość dźwięku zależy właśnie od jego działania. Wzmacniacz jest zwykle montowany w bagażniku, w sąsiedztwie subwoofera. To ten głóśnik tak naprawdę wymaga największej mocy potrzebnej o wydobycia głębokiego brzmienia.

Racjonalne podejście

Jeśli chcemy, aby nasz sprzęt lepiej grał, na początku skupmy się na radiu. Jeśli jest ono wystarczająco dobrej klasy, nie trzeba go wymieniać. Wystarczy przyjrzeć się głośnikom. Seryjne warto zastąpić wersjami wyższej jakości i mocy. Już sama zmiana głośników w boczkach drzwi z 10 cm na 16 cm bardzo poprawi brzmienie niskim kosztem. Tak naprawdę, zabawa w caraudio może nie mieć granic. Zawsze znajdzie się jeszcze coś, co można poprawić, zmienić. Dla użytkownika, który nie jest melomanem a lubiącego dobre granie, podstawowy system dwóch głośników z przodu oraz subwooferem z tyłu wystarczy, aby poczuć szybsze bicie serca.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA