REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Car audio: początki - krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj seryjne głośniki w drzwiach samochodu nie powalają brzmieniem ani dynamiką dźwięku. Czy możemy coś zrobić żeby auto brzmiało lepiej? Rozpoczynamy przygodę z car audio.

Mózg operacji - radio

REKLAMA

Jeśli nasze auto jest względnie nowe, prawdopodobnie ma seryjne, zintegrowane radio z odtwarzaczem CD. Jakość dźwięku często odbiega od tego, czego oczekujemy, czasem zakres regulacji tonów jest zbyt mały lub też nie ma go wcale. Wtedy nie pozostaje nam nic innego, jak zakup dobrej klasy radia samochodowego. Słowo dobra klasa nie oznacza tu super sprzętu hi-fi o niebotycznej cenie. Rynek aktualnie obfituje w wiele modeli radioodtwarzaczy w dostępnym dla przeciętnego Kowalskiego zakresie cenowym. Zapewniają one bardzo dobre brzmienie i możliwości jego dostosowania do naszych upodobań. Zakup takiego radia to fundament instalacji car audio.

Zobacz także: Jakie części i akcesoria warto mieć w trasie?

Dźwięk – głośniki

Elementem emitującym dźwięk są głośniki. Im lepszej będą jakości i mocy, tym lepsze dadzą nam brzmienie. Należy wiedzieć, że głośniki dzielimy na 4 podstawowe typy: wysokotonowe, średniotonowe, niskotonowe, subniskotonowe czyli subwoofery. Każdy z rodzajów odpowiada emitowaniu danej barwy dźwięku. Głośniki wysokotonowe, zwane też tweeterami lub cykaczami, są na ogół bardzo małe. Odpowiadają za wszelkiego rodzaju szeleszczenie lub wysokie soprany. Jeśli chcemy takie zamontować, musimy pamiętać, aby zrobić to tuż poniżej linii uszu kierowcy na desce rozdzielczej, a najlepiej na słupkach przedniej szyby.
Głośniki średnio lub niskotonowe najlepiej umieścić w seryjnych punktach montażu, czyli najczęściej w boczkach drzwi. Głośniki, które są montowane seryjnie najczęściej mają małą średnicę, przez co nowy, większy głośnik nie będzie pasował do seryjnego adaptera. Należy taki adapter usunąć i zastąpić go grubym na około 1,5 centymetra pierścieniem z płyty MDF. Tego typu pierścienie są łatwo dostępne do wielu popularnych modeli aut. Ważne jest, aby głośnik szczelnie przylegał do adaptera, a ten do blach drzwi. Dzięki temu uzyskamy lepszą głębię niskich tonów.
Jeśli potrzebujemy super niskich, mocnych tonów, czyli inaczej basów, poszukajmy głośnika subniskotonowego, tzw subwoofera. Jest on zwykle wbudowany w specjalnie zaprojektowaną skrzynię rezonansową, potocznie zwaną basową. To ona, wraz z dużym rozmiarem głośnika (od 20 cm średnicy wzwyż) pozwoli wydobyć najgłębszy bas, który wypełni całe wnętrze auta. Skrzynię należy umieścić w bagażniku tak, aby bas rozlegał się za plecami kierowcy. Wtedy będziemy mogli w pełni rozkoszować się nowym brzmieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak używać klimatyzacji?

Więcej mocy – wyższy poziom

Jeśli moc radia nie wystarcza by nasz system zagrał jak należy, wtedy warto wyposażyć auto we wzmacniacz. Jest to urządzenie pobierające prąd bezpośrednio z akumulatora, aby zwiększyć moc sygnału dostarczanego z radia do głośników. Tutaj również rynek obfituje w rozwiązania z każdej półki cenowej i jakościowej. Liczbie głośników musi odpowiadać liczba kanałów wzmacniacza. Warto wiedzieć, że inwestycja w dobre urządzenie napewno się opłaci, bo jakość dźwięku zależy właśnie od jego działania. Wzmacniacz jest zwykle montowany w bagażniku, w sąsiedztwie subwoofera. To ten głóśnik tak naprawdę wymaga największej mocy potrzebnej o wydobycia głębokiego brzmienia.

Racjonalne podejście

Jeśli chcemy, aby nasz sprzęt lepiej grał, na początku skupmy się na radiu. Jeśli jest ono wystarczająco dobrej klasy, nie trzeba go wymieniać. Wystarczy przyjrzeć się głośnikom. Seryjne warto zastąpić wersjami wyższej jakości i mocy. Już sama zmiana głośników w boczkach drzwi z 10 cm na 16 cm bardzo poprawi brzmienie niskim kosztem. Tak naprawdę, zabawa w caraudio może nie mieć granic. Zawsze znajdzie się jeszcze coś, co można poprawić, zmienić. Dla użytkownika, który nie jest melomanem a lubiącego dobre granie, podstawowy system dwóch głośników z przodu oraz subwooferem z tyłu wystarczy, aby poczuć szybsze bicie serca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA