REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Która skrzynia biegów jest lepsza - manualna czy automatyczna? Przed zakupem samochodu warto się zastanowić czy chcemy użytkować auto ze skrzynią biegów manualną, czy automatyczną. "Automaty" i "manuale" mają swoje plusy i minusy.

Zalety i wady różnych typów skrzyń biegów

Jedną z kluczowych zalet manualnej skrzyni jest to, że sami decydujemy o tym, na którym biegu chcemy jechać i to bez względu na obroty silnika . Pomimo tego, że automatyczna skrzynia będzie wykrywała zmiany prędkości samochodu i obrotów silnika, w pewnych sytuacjach zmiana biegów może być mniej dynamiczna i wolniejsza niż w przypadku, gdy zrobimy to sami. Problem mogą sprawiać wzniesienia i momenty, kiedy musimy nagle przyspieszyć, czyli np. wyprzedzanie.

REKLAMA

Użytkowanie

Jeśli używamy samochodu w mieście, jeździmy głównie do pracy i z powrotem w godzinach, kiedy ruch uliczny nie przebiega płynnie. W korkach automatyczna skrzynia biegów jest bardzo pomocnym urządzeniem, które podnosi komfort jazdy. W korku musimy często zatrzymywać się, aby za moment znowu ruszyć i ponownie zatrzymać się 5 metrów dalej. Może nas rozboleć noga od częstego wciskania pedału sprzęgła, które z kolei będzie szybciej się zużywać. Takie rozwiązanie jest również korzystne dla osób, które dopiero otrzymały prawo jazdy i uczą się jeździć, gdyż będą mogły skupić się na ważnych aspektach bezpieczeństwa na drodze. Jeśli jednak jeździmy po pagórkowatym terenie lub mamy w sobie żyłkę sportowca, lepiej wybrać skrzynię manualną.

Zobacz także: Przetarta kierownica i gałka zmiany biegów: naprawa krok po kroku

Umiejętności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórym osobom koncentrowanie się na zmianie biegów sprawia kłopot. Jeśli wcześniej używaliśmy wyłącznie samochodów z automatyczną skrzynią, możemy również mieć problem z obsługą tak zwanego „manuala”. Auto z automatyczną przekładnią pozwoli nam skupić się na samej jeździe, hamowaniu i kierowaniu, gdyż nie będziemy musieli koncentrować się na dodatkowej czynności. Jeśli jeździliśmy tradycyjnymi autami, rozpoczęcie przygody z automatem nie powinno sprawiać problemów. Musimy tylko przyzwyczaić się do tego, by nie używać lewej nogi. 

Zobacz także: Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Cena

Na samochód z automatyczną skrzynią biegów musimy przewidzieć nieco wyższy budżet. Przekładnia ta jest bardziej skomplikowana, składa się z innych, dodatkowych elementów, takich jak czujniki i komputer. Pamiętajmy jednak, że samochód z „automatem” może zużywać więcej benzyny, a ewentualna naprawa przekładni będzie droższa.
Jeśli auto służy nam wyłącznie do przemieszczania się i traktujemy je jak przedmiot użytkowy, a do tego często podróżujemy w korkach, dobrym wyborem będzie samochód z automatyczną przekładnią. Jeśli zaś mamy w sobie duszę sportowca, lubimy mieć pełną kontrolę a nasze umiejętności za kierownicą oceniamy jako dobre, lepiej będzie wybrać pojazd z manualną skrzynią biegów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA