REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Im większa masa pojazdu tym wymaga on skuteczniejszych układów hamulcowym. Dlatego nawet w Audi Q7 V12 spotkać można ceramiczne tarcze hamulcowe. Fot. Fotolia
Im większa masa pojazdu tym wymaga on skuteczniejszych układów hamulcowym. Dlatego nawet w Audi Q7 V12 spotkać można ceramiczne tarcze hamulcowe. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O skuteczności układów hamulcowych w poszczególnych samochodach decydują w dużej mierze zastosowane tarcze hamulcowe. Bardziej zaawansowane tarcze istotnie wpływają na skrócenie drogi hamowania. Lepiej też sprawdzają się w ekstremalnych warunkach.

W zależności od klasy samochodu, jego przeznaczenia, masy oraz przede wszystkim ceny producenci wyposażają swoje auta w mniej lub bardziej zaawansowane układy hamulcowe.

REKLAMA

Monolityczne tarcze hamulcowe

W popularnych autach osobowych sprzed kilku lat najczęściej spotkać można tarcze monolityczne czyli wykonane z pełnego fragmentu metalu. Są zdecydowanie wydajniejsze od hamulców bębnowych, jednak ich intensywna eksploatacja powoduje nadmierne ich przegrzewanie co drastycznie obniża skuteczność hamowania.

Wentylowane tarcze hamulcowe

Obecnie nawet w popularnych autach miejskich coraz częściej spotkać można wentylowane tarcze hamulcowe. Pomiędzy dwiema ich połówkami są specjalne otwory odprowadzające ciepło, które obniżają ryzyko przegrzania się tarcz. Wpływa to na wyraźne wydłużenie czasu, w którym tarcze zachowują swoje wysokie parametry pracy. Skuteczność hamowania jest wysoka nawet w przy dynamicznej jeździe.

Zobacz też: Jak wymienić tarcze hamulcowe na większe?

Nawiercane i nacinane tarcze hamulcowe

Osoby użytkujące sportowe auta, oczekują od układu hamulcowego znacznie większej wydajności i odporności na przegrzanie. Jedno dynamiczne okrążenie na torze wyścigowym może skutkować takim nagrzaniem tarcz, że utracą prawie całkowicie siłę hamowania. Zjawisko to określa się mianem „fading”. Aby zapobiec takiej sytuacji samochody sportowe wyposażane są w nawiercane bądź nacinane tarcze hamulcowe, wykonane ze specjalnego stopu stali, które jeszcze efektywniej odprowadzają wysoką temperaturę. W wielu przypadkach skuteczność takich tarcz jest najwyższa dopiero po rozgrzaniu ich do określonej temperatury roboczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe

Na szczycie klasyfikacji tarcz hamulcowych znajdują się ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacniane włóknami węglowymi. Rozwiązania tego typu stosowane są głównie w sporcie motorowym ale coraz częściej spotkać je można sportowych autach osobowych. Pierwszym modelem seryjnie w nie wyposażonym było Ferrari Enzo. Nawet w warunkach torowych ich przegrzanie jest praktycznie nieosiągalne, przez co auto może wielokrotnie pokonywać tor, bez utraty skuteczności hamowania. Poza tym, tego typu hamulce coraz częściej spotkać można w nowoczesnych autach typu SUV, których masa często przekraczająca ponad dwie tony negatywnie wpływa na długość drogi hamowania. Obecnie hamulce ceramiczno-węglowe instalowane są w topowych samochodach takich koncernów jak m.in. Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Lamborghini, Lexus, Maserati, Nissan, McLaren, Porsche czy VW.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

REKLAMA

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

REKLAMA

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

REKLAMA