Rodzaje tarcz hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
W zależności od klasy samochodu, jego przeznaczenia, masy oraz przede wszystkim ceny producenci wyposażają swoje auta w mniej lub bardziej zaawansowane układy hamulcowe.
REKLAMA
Monolityczne tarcze hamulcowe
W popularnych autach osobowych sprzed kilku lat najczęściej spotkać można tarcze monolityczne czyli wykonane z pełnego fragmentu metalu. Są zdecydowanie wydajniejsze od hamulców bębnowych, jednak ich intensywna eksploatacja powoduje nadmierne ich przegrzewanie co drastycznie obniża skuteczność hamowania.
Wentylowane tarcze hamulcowe
Obecnie nawet w popularnych autach miejskich coraz częściej spotkać można wentylowane tarcze hamulcowe. Pomiędzy dwiema ich połówkami są specjalne otwory odprowadzające ciepło, które obniżają ryzyko przegrzania się tarcz. Wpływa to na wyraźne wydłużenie czasu, w którym tarcze zachowują swoje wysokie parametry pracy. Skuteczność hamowania jest wysoka nawet w przy dynamicznej jeździe.
Zobacz też: Jak wymienić tarcze hamulcowe na większe?
Nawiercane i nacinane tarcze hamulcowe
Osoby użytkujące sportowe auta, oczekują od układu hamulcowego znacznie większej wydajności i odporności na przegrzanie. Jedno dynamiczne okrążenie na torze wyścigowym może skutkować takim nagrzaniem tarcz, że utracą prawie całkowicie siłę hamowania. Zjawisko to określa się mianem „fading”. Aby zapobiec takiej sytuacji samochody sportowe wyposażane są w nawiercane bądź nacinane tarcze hamulcowe, wykonane ze specjalnego stopu stali, które jeszcze efektywniej odprowadzają wysoką temperaturę. W wielu przypadkach skuteczność takich tarcz jest najwyższa dopiero po rozgrzaniu ich do określonej temperatury roboczej.
Węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe
Na szczycie klasyfikacji tarcz hamulcowych znajdują się ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacniane włóknami węglowymi. Rozwiązania tego typu stosowane są głównie w sporcie motorowym ale coraz częściej spotkać je można sportowych autach osobowych. Pierwszym modelem seryjnie w nie wyposażonym było Ferrari Enzo. Nawet w warunkach torowych ich przegrzanie jest praktycznie nieosiągalne, przez co auto może wielokrotnie pokonywać tor, bez utraty skuteczności hamowania. Poza tym, tego typu hamulce coraz częściej spotkać można w nowoczesnych autach typu SUV, których masa często przekraczająca ponad dwie tony negatywnie wpływa na długość drogi hamowania. Obecnie hamulce ceramiczno-węglowe instalowane są w topowych samochodach takich koncernów jak m.in. Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Lamborghini, Lexus, Maserati, Nissan, McLaren, Porsche czy VW.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.