REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układy hamulców bębnowych

REKLAMA

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

REKLAMA

REKLAMA

Układ simplex składa się z pojedynczego cylinderka hamulcowego, w którym znajdują się dwa tłoczki. Wolne końce szczęk są albo osadzone obrotowo na ośce, albo podparte z dużym luzem w specjalnych, prymitywnych gniazdach, w których mogą wykonywać ruchy wahliwe. Każda ze szczęk jest rozpierana z identyczną siłą, co nie oznacza, że ich naciski jednostkowe na bęben są identyczne. Większy ma szczęka przeciwbieżna, czyli ta, która jest ustawiona przeciw obrotom bębna, czyli przy obracającym się bębnie w lewo, przy rozpieraczu znajdującym się ponad osią, szczęką przeciwbieżną jest szczęka lewa.

Układ duplex tym różni się od układu simplex, że każda ze szczęk ma swój jednostronnie działający rozpieracz. Dzięki temu obie szczęki mogą być szczękami przeciwbieżnymi, co znacznie (nawet do 20%) zwiększa skuteczność hamowania.

Układ duoduplex składa się, podobnie jak układ duplex, z dwóch rozpieraczy, przy czym są one identyczne jak w układzie simplex, czyli dwutłoczkowe, dwustronnego działania. Szczęki są więc dociskana do bębna na obu końcach, co jeszcze bardziej podnosi skuteczność hamowania, niż w systemie duplex, a okładziny hamulcowe są wolniej się zużywają, ponieważ pracują na całej swojej długości mniej więcej z jednakową siłą.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układ samowzmacniający jest najprostszym z możliwych systemów wspomagania hamulców. Polega on na tym, że wolne końce szczęk, nie osadzone w rozpieraczu, są połączone tylko ze sobą specjalnym łącznikiem, natomiast nie są w żaden sposób podparte, ani połączone z innymi elementami hamulca, czyli są pływające. Działanie wzmacniające siłę hamowania polega na tym, że szczęka przeciwbieżna, pod wpływem siły tarcia usiłuje się przesunąć w kierunku szczęki współbieżnej, tym samym wywołując na jej koniec nacisk podobny, jak gdyby znajdował się tam dodatkowy rozpieracz. Tak więc szczęka przeciwbieżna jest dociskana do bębna ze znacznie większą siłą, niż w przypadku układu simplex, a podobną do siły, z jaką do bębna jest dociskana szczęka przeciwbieżna. Skuteczność tego systemu jest zbliżona do skuteczności systemu duoduplex, przy znacznie niższej cenie i prostszej konstrukcji.

Zobacz też: Płyn hamulcowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA