REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układy hamulców bębnowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

REKLAMA

REKLAMA

Układ simplex składa się z pojedynczego cylinderka hamulcowego, w którym znajdują się dwa tłoczki. Wolne końce szczęk są albo osadzone obrotowo na ośce, albo podparte z dużym luzem w specjalnych, prymitywnych gniazdach, w których mogą wykonywać ruchy wahliwe. Każda ze szczęk jest rozpierana z identyczną siłą, co nie oznacza, że ich naciski jednostkowe na bęben są identyczne. Większy ma szczęka przeciwbieżna, czyli ta, która jest ustawiona przeciw obrotom bębna, czyli przy obracającym się bębnie w lewo, przy rozpieraczu znajdującym się ponad osią, szczęką przeciwbieżną jest szczęka lewa.

Układ duplex tym różni się od układu simplex, że każda ze szczęk ma swój jednostronnie działający rozpieracz. Dzięki temu obie szczęki mogą być szczękami przeciwbieżnymi, co znacznie (nawet do 20%) zwiększa skuteczność hamowania.

Układ duoduplex składa się, podobnie jak układ duplex, z dwóch rozpieraczy, przy czym są one identyczne jak w układzie simplex, czyli dwutłoczkowe, dwustronnego działania. Szczęki są więc dociskana do bębna na obu końcach, co jeszcze bardziej podnosi skuteczność hamowania, niż w systemie duplex, a okładziny hamulcowe są wolniej się zużywają, ponieważ pracują na całej swojej długości mniej więcej z jednakową siłą.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układ samowzmacniający jest najprostszym z możliwych systemów wspomagania hamulców. Polega on na tym, że wolne końce szczęk, nie osadzone w rozpieraczu, są połączone tylko ze sobą specjalnym łącznikiem, natomiast nie są w żaden sposób podparte, ani połączone z innymi elementami hamulca, czyli są pływające. Działanie wzmacniające siłę hamowania polega na tym, że szczęka przeciwbieżna, pod wpływem siły tarcia usiłuje się przesunąć w kierunku szczęki współbieżnej, tym samym wywołując na jej koniec nacisk podobny, jak gdyby znajdował się tam dodatkowy rozpieracz. Tak więc szczęka przeciwbieżna jest dociskana do bębna ze znacznie większą siłą, niż w przypadku układu simplex, a podobną do siły, z jaką do bębna jest dociskana szczęka przeciwbieżna. Skuteczność tego systemu jest zbliżona do skuteczności systemu duoduplex, przy znacznie niższej cenie i prostszej konstrukcji.

Zobacz też: Płyn hamulcowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA